Meedoen met rugzakken maken?

on vrijdag 3 november 2017





November ... ik ben bezig aan een nieuwe infrastructuur op de tuin.

Dat met die paadjes, dat ga ik anders doen. Die houtsnippers dat beviel niet want daar kan je niet met blote voeten overheen lopen. Dus .... het wordt gras. En de paden worden breder dan kan Paul ze maaien. Alleen weet hij dat nog niet. 😊

En de gewassen, dat is makkelijk. Alles schuift gewoon één vak op!





En daarom weet ik nu precies op welke plek dit najaar extra compost moet (op het koolvak, het bladvak en het pompoenvak) en waar niet.

De andere vakken krijgen alleen in het voorjaar wat compost. En het wortelvak krijgt helemaal geen compost. Want dat komt op het bed waar dit jaar bladgewas stond. En daar is zoveel compost op gegaan, daar hebben de wortelgewassen volgend jaar nog meer dan genoeg aan.

Een hele puzzel hoor, zo'n doorschuifsysteem. Vruchtwisseling, heet het officieel.

Maar je hoeft het maar één keer goed te bedenken, en dan kan je het elk jaar gewoon klakkeloos volgen.





En de stoffen. Wat was daarmee?

Die hebben we uitgezocht. Want ik heb zoveel gekregen, daar kunnen we vele vele tassen van maken. Maar ook weer anderen blij mee maken. Het zijn allemaal nieuwe en hoge kwaliteit stoffen.

Zelf gebruik ik bij voorkeur natuurlijke materialen, en er is veel katoen en linnen bij. Wel zijn er meest effen stoffen. Misschien niet zo vrolijk voor rugtasjes, maar je kunt dat heel goed opleuken met fel gekleurde banden en koordjes.

Samen met mijn nichtje aan het sorteren. 'Neem maar wat mee hoor!' Ze vond een paar prachtige lappen.






Een grote stapel stoffen ging apart in dozen. Dat is bestemd voor de weggeefwinkel in Zwolle, van Mariam. 

Vandaag zijn die dozen gebracht. En ook wat groenten.






De pastinaken zien er een beetje luguber uit maar ze zijn springlevend. Nét opgegraven. Heb je dat ook in de krant gelezen? Over de superkracht van de pastinaak? Hoe die de organen en vooral de lever reinigt? En nog veel meer geweldigs doet?

Leg standaard een pastinaak in je koelkast. Door bijna alle gerechten doe je, na bereiding, een kopje rauwe geraspte pastinaak. Dat smaakt overal heel lekker bij. En is dus heel gezond.

Geen ginseng meer nodig, en kurkuma, en hoe heet het.

En. Rugzak nummer drie.






We hebben een nieuw Tassenteam opgericht hier in het Reestdal. Kom je meedoen? We gaan vooral voor de rugzakken. Onze volgende bijeenkomst is op dinsdag 14 november, hier in Punthorst.

Stuur je een email als je mee wil doen? 😊


5 reacties:

Anoniem zei

Goedemorgen
Lees al tijdje je blog. Heerlijk.
Nu zag ik de foto's van doos met stoffen.
Weet je toevallig waar de streepstof (bruin/beige/taupe) vandaan komt? Precies de stof waar ik al tijdje naar op zoek ben voor tafelkleed.
Prettig weekend.
Groeten Esther.

Anoniem zei

Leuk, B&B die samen over het land lopen, twee van die kleine figuurtjes. Ik zelf kan niet naaien en woon een paar honderd km van Punthorst vandaan, maar misschien kunnen jullie eens plaatselijke afdelingen van kerken benaderen. Ik weet dat de protestantse kerk in een grotere plaats in mijn omgeving veel voor de vluchtelingen van het (tijdelijke) plaatselijke AZC deed, ze vingen hun op en gaven hun oa naailes. Deze mensen zijn misschien ook bereid om aan deze actie hun steentje bij te dragen. Ik ben ook geinspireerd geraakt om zelf ook op zeer kleine schaal aardbeien te gaan planten in onze tuin en voor de rest veel vaker biologische groenten en fruit te kopen. Las vanochtend in de krant dat er zoveel schadelijke stoffen in aardbeien zitten en ik weet dat oa appels ook zeer veel bespoten worden in de reguliere landbouw. Fijn weekend!

Clarien zei

Esther ik kan Mariam vragen of ze hem nog heeft en apart wil houden. Woon je in de buurt?

Anoniem dat is een goed idee!

Anoniem zei

Hoi
Dacht vanmorgen dit is het��.
Lief van je om te willen vragen of hij er nog is.
Maar woon in het Westland.
Beetje te ver.Zoek rustig verder in m'n buurt.
Dank je wel.
Pr weekend.

UplayOnline zei

Nu zag ik de foto's van doos met stoffen.


แคมฟรอก