Wat drink je zoal?

on woensdag 11 oktober 2017




We hebben het steeds maar over eten, maar drinken is ook belangrijk. Wat drink je zelf zoal?

Wel eens over nagedacht? Wat je zo door je keelgat laat glijden? 😊  Drinken is iets wat je vaak en veel doet, dus daar mag je best eens bij stil staan.

Wat drinken wij zelf? Nou dat is makkelijk. Zelf drink ik 4 dingen. Koffie, kruidenthee, water, en wijn. Paul drinkt ook nog limonade. Dat kun je allemaal zelf maken, behalve de koffie. Nou ja of je moet eikeltjeskoffie drinken.

Maar die wijn he .....




.... daar had ik ooit op het blog iets over gezegd.

Ik maak wel eens cider, en ook wel bier, nou ja, een soort van, maar echt wijn maken daar heb ik me nog niet aan gewaagd. Maar dat zou ik wel willen, had ik ooit geschreven. En dat had Gonnie onthouden.

Gonnie en Leo, een echtpaar uit Groningen, gaan kleiner wonen. En daarom doen ze spullen weg. Onder anderen .... hun complete wijnspullen verzameling.







Gonnie mailde mij onlangs .... we willen onze wijnflessen en alle spullen aan jou geven. Nou moe!!

Hoe Is Het Mogelijk dat twee onbekenden zo'n prachtige verzameling zomaar aan je geven. Ik bedoel, hier zit jaren en jaren van verzamelen achter. Jaren van netjes bewaren, zelf attributen maken, want wat dacht je van die plank met gaten? Daar kan je je wijnflessen in drogen.

En die andere plank, daar kan je die enorme grote flessen op laten uitlekken. Past precies boven je bad.

 



Leo pakt een doos vol wijnspullen uit. Alcoholmeters, suikermeters, doppen, sealdoppen, heel veel waterslotjes, en dan ... al die prachtige grote gekleurde flessen. Er is er zelf een bij van zestig liter!

En passant geeft Leo een college wijnmaken. Hoe dat moet. En dat ik altijd mag bellen voor advies. Haha we hadden al een tomatendokter, en nu ook nog een wijndokter! Geweldig!!





Oh gelukkig ... er zijn ook boekjes!!

Boekjes voor dummies op het gebied van wijnmaken. Met allerlei recepten. Want wijn maak je echt niet alleen van druiven. Leo maakt haast nooit wijn van druiven. Maar wel van brandnetels, sleedoornbessen, vlierbessen, peterselie, paardenbloem, om maar wat te noemen.

De lekkerste wijn krijg je van appels, vindt Gonnie.

Ook weer een manier om je oogst op te slaan. Maak er wijn van!






En dit vaatje is om port in te maken.

Port! Je krijgt toch zin om meteen aan het brouwen te gaan! Of heet dat geen brouwen?


 


Al met al is het heel wat. De hele kofferbak zat vol.

Ik wil ze van alles mee terug geven maar meer dan een half kratje uien, aardappels, en een emmertje walnoten, willen ze niet hebben. 'Zoveel eten wij niet op.' Met een volle bak gekomen, en met nog geen kwart gevuld, weer naar huis.

Over 'geven' gesproken! :D

En nu. Plekje zoeken voor al die spullen! Waar laten we het voorlopig?





Onder de trap is nog plaats. Daar moet wel even een plank komen. Gelukkig kwam buurman Henk net langs toen ik aan het zagen was en kreeg ik ook nog een college 'zagen'.

'Je moet je wijsvinger langs de zaag houden,'  zei Henk. 'Anders ga je zwabberen.'
Verdraaid, dat had ik eerder moeten weten!! Nog nooit zo'n perfecte rechte lijn gezaagd! Kenden jullie die truuk al?






De grootste en de kleinste flessen gaan naar de overloop in de paardenstal, en de rest komt gezellig bij ons onder de trap staan.

Zie je het al voor je? Allemaal borrelende dranken in die flessen, blubblubblub, alcoholdampen door het hele huis, wij steeds maar grote feesten geven! 😋😋






Maar voorlopig nog niet. Nog geen tijd.

Nou, misschien binnenkort een héél klein proefje nemen, met wat appels?


6 reacties:

Jan Wilde een Tuin zei

Wie goed doet goed ontmoet.

Dufraing Marc zei

Succes met je nieuwe onderneming! Ook heel lekker is rabarberwijn - ik geef je de raad om er goed op te letten dat je je wijnen niet te sterk van alcoholgehalte maakt (dus niet te veel suiker toevoegen) In het begin deed ik dit ook - "dan bewaart ie beter" - en toen was ie bijna portachtig (16-17%) Schol!

Helena zei

Wat geweldig! Nou, vol verwachting klopt ons hart Clarien.
Brandnetelwijn, daar ben ik wel benieuwd naar. Daar heb ik bij ons genoeg van.

Wieneke zei

Super, wat leuk voor de gevers ook dat de verzameling zo goed terecht komt. Het schijnt wel heel verslavend te zijn, dat wijn maken :-)

Anoniem zei

Wat leuk, ook fijn dat je hun altijd om advies kunt vragen. Veel succes.

tientonnerelf zei

Wat leuk ! Ik heb zelf ook jaren wijn gemaakt, bv
mousserende vlierbloesemwijn. In het boekje van Berry staat zelf doperwtenschillenwijn of zoiets. Dat leek me nooit wat, haha.
De beste wijn was van rode, witte en zwarte bessen. Het alcoholpercentage komt vaak tegen de 18%. Heerlijke wijnen, zelfgemaakte!