Verademing en verleiding.

on vrijdag 15 september 2017




Het is zover.

Het vliegengordijn gaat weg. De ergste vliegenoverlast is achter de rug en ik ben dat gordijn helemaal zat. Het maakt die hoek heel donker en je moet het steeds opzij schuiven.

Weg ermee. Naar zolder. Wat een verademing!





En dan als dat gordijn weg is komen die ramen tevoorschijn en zie je pas goed hoeveel vliegenpoep overal op zit .... op de ruiten en op de kozijnen ....

... nu kan het niet meer worden uitgesteld. De 200 ramen moeten worden gepoetst. Tweehonderd! Van alleen het woonhuis. Ik overdrijf niet. En al die ruitjes moeten aan 2 kanten worden gepoetst. Er zit nog steeds vet op van het afkitten. Dat gaat er niet goed af.





En binnen zijn ook nog ruitjes en spiegels.

Daar hebben we nooit zo bij nagedacht, toen we voor deze ramen kozen. Wat zo leuk stond bij het oude boerderijtje, die ruitjes overal. We hebben ons niet gerealiseerd hoeveel werk je daarvan hebt.

Mocht je ooit die keuze hebben .... nou, ik zou er even heel goed over nadenken!

Met mijn goede voornemens voor Gezonde Week gaat het ondertussen niet zo goed. Er zijn steeds verleidingen. Vanmiddag, bij de kapper ..... 'cappuccino was het toch?' ... en daar stond meteen al zo'n lekker schuimend kopje voor me! Dat kan je dan niet laten staan toch? :D





' Mag ik foto's maken?', vroeg de kapster. 'En op facebook zetten?' Ja dat mag van mij altijd. Ik wil zelf ook altijd foto's maken. Ze had er ook iets moois van gemaakt, van dat steile bosje haar van mij.

Alleen hoe het zo grijs geworden is in twee uur weet ik ook niet. ;-)

Thuis had Paul boodschappen gedaan en lagen deze repen op tafel. Zonder suiker, had hij speciaal voor mij meegenomen. Lief!

Grappig genoeg smaken die repen mierzoet, als je al 5 dagen geen suiker hebt gehad. Er zit geen suiker in maar wel appelsapconcentraat. En dat is eigenlijk een beetje nep dus. Als je appels lang genoeg verhit of raffineert hou je pure stroop over. Bijna pure suiker. Ja daar kan je alles heel zoet mee maken.








En vanavond hebben wij de jaarlijkse buurtbarbeque. Met de directe noabers (buren). In totaal tien families. Het vlees en de hapjes kopen de gastheer en -vrouw in, en iedereen neemt zelf drankjes mee.

Dus, alweer, verleidingen .....






5 reacties:

Happy Earl Grey zei

Pfff sterkte met je raampjes, 200 het is niet niks...
Fijne week en groetkes El

femke zei

Succes met het wassen van zoveel ramen.

En die repen. Deze bananan crunch versie heeft toevallig appelsapconcentraat maar het zoete komt toch voornamelijk van de dadels en de banaan. Als je bv pecan pie pakt die heeft echt alleen dadels, pecannoten en amandelen en zo heb je meer soorten zonder appelsapconcentraat en die smaken ook gewoon zoet. De backwell tart smaakt zelfs grappig genoeg bijna naar marsepein.

groetjes Femke

Ien van Pelt zei

Wij hadden in ons vorige huis ook veel ramen met een roedeverdeling ( zo noemden we dat: of dat goed is?) Maar die zaten in het dubbele glas. Bij het Lappen van de ramen had je dus 1 raam.
Scheelde een boel werk��
Groet Ien

Clarien zei

Femke je hebt gelijk. Dadels zijn natuurlijk ook heel zoet.

Volgende stap is die repen met lokaal fruit te maken. Dan zal het ook minder zoet zijn want in ons klimaat wordt fruit niet zo zoet. Misschien met zoete mais of gedroogde aardbeien? Nou, leuk project voor volgend jaar!

Ien ja dat werd ons ook aangeraden maar ik was eigenwijs. Wilde per se ruitjes. :-/

Mirjam zei

Ik heb ook heul veul ramen maar gebruik nu zo'n speciaal doeken set. Een microvezel waarbij je alleen water gebruit en dan nadrogen met de andere doek. Alleen voor de vliegen poep gebruik ik even een ander doekje. Maar werkt sneller als de raamwisser!