Move on.

on woensdag 6 september 2017










Tuin tuin tuin.

Maar ... er gebeuren ook andere dingen. Zoals vorige week, bij de Kamer van Koophandel in Zwolle. Wist je dat het een fluitje van een cent is om een eenmanszaak te openen?





Je maakt een afspraak, legt uit wat je wil, zet je handtekening op een paar papieren, 50 euro graag mevrouwtje, en hup. Klaar!

Je kunt voor jezelf beginnen!






Wat ik ga doen?

Groenten verkopen? Haha nee hoor. Dat niet. Maar ik wilde weer mijn oude vak oppakken. In de wintermaanden. Dusss ... personal training geven. En Pilates lessen en Spinning.

Gewoon, hier in de buurt. Af en toe, niet te vaak.


Afbeeldingsresultaat voor ouderen fitness

Afbeeldingsresultaat voor ouderen fitness


Wat erg leuk is, en waar ook steeds meer vraag naar komt, is lessen voor ouderen, en voor mensen die iets mankeren. Een blessure, of een slijtage. Dat maakt het werk leuk, want dan moet je iets voor ze verzinnen, zodat ze toch kunnen meedoen. Maatwerk. Net als met schoenen.

Pilates is daar een hele goeie sport voor.

Josef Pilates was ruim 100 jaren geleden al ver z'n tijd vooruit. Hij was een Duitser, en was krijgsgevangene in Engeland in de eerste wereldoorlog. Daar moest hij als broeder in het legerhospitaal werken.


Afbeeldingsresultaat voor jozef pilates


Allemaal zwaargewonde soldaten lagen daar ......

Maar Joe (zo werd hij genoemd) zei dan .... ja je mag dan wel een arm kwijt zijn, of een been, maar dat wil niet zeggen dat je dan maar in je bed moet blijven liggen kniesoren! Dan doet de rest van je lichaam het straks ook niet meer! Je hebt toch nóg een been? En nog twee armen ook!

Dan fabriceerde hij een fitnesstoestel boven zo'n bed, hij haalde gewoon de ijzeren veren onder het bed vandaan, en hing ze op boven het bed. En dan moest zo'n soldaat (met nog maar één been) zich daaraan optrekken. Om de rest van zijn lichaam te trainen. En om weer een sterke romp te krijgen.

Ge-wel-dig, die Joe. Hij kreeg ze weer aan het bewegen. En haalde ze daardoor ook uit een dip.


Gerelateerde afbeelding


Hij was heel spartaans. Zodra je weer kon lopen, moest je meteen mee naar buiten. Daar trainen. In je onderbroek. Ook als er sneeuw lag. Tja ..... dat doen we nu niet meer hoor, in de Pilates lessen.

Hij trouwde met Clara, een verpleegster, die zijn methode een stuk vriendelijker maakte. Anders had hij niet veel klanten gehad.

Van zijn methode heb ik heel veel geleerd. Niet alleen hoe je gezond moet bewegen. Maar ook hoe je mentaal gezond blijft. Hoe je je energie op peil houdt. Hoe je uit een dal kan kruipen, met tegenslag omgaat. Dat soort dingen.

Goed. Nu dus weer les geven. Vandaag was ik om te beginnen bij een les in Zwolle, met 20 dames en 2 heren. Niet deze hier onder, maar soortgelijk.


Gerelateerde afbeelding

Afbeeldingsresultaat voor ouderen gymnastiek



Er is zoveel te doen op gebied van gezond bewegen .... met al dat zitten weten we amper nog hoe dat moet. Knieën knikken naar binnen, ruggen zijn ingezakt en krom, het hoofd staat vér voor de nek, schouders zijn opgetrokken ......

....... ik trap zelf ook in die valkuilen. Vooral 's avonds, achter de laptop zittend.

Ja dan haal je dit nooit natuurlijk .....


Afbeeldingsresultaat voor ouderen fitness

spieren trainen en conditie opbouwen

..... maar is het eerder van dit. (foto hierboven)

Nou mij benieuwen hoe het zal gaan met de eenmanszaak! :D

Voor't geval je hier komt lezen vanwege de moestuin ..... ook daar is nog wel wat nieuws. Ik ben zaden aan het verzamelen. Binnenkort komt er weer een weggever van al die zaden.

Bijenplanten voor in het vroege voorjaar en voor in de late nazomer.







En verder ..... blijft het oogsten doorgaan.

Ik kreeg 2 goeie tips vandaag. De eerste, van Anne, was om de te bewaren groenten op rekken te stapelen! Super!

Heel simpel eigenlijk, maar je moet er opkomen. Tot nu toe leg ik alles naast elkaar,. Kost vreselijk veel ruimte.




En de tweede, van de Tomatendokter, die zei, je kan wel al die groenten proberen te bewaren, maar je kan ook je seizoen verlengen. Met koude bakken etcetera. Gewoon jaarrond proberen te telen. Ja daar heeft hij helemaal gelijk in. En het is ook veel verser.

Nog genoeg te doen en te verzinnen en te knutselen dus! :D



3 reacties:

Anoniem zei

Wat leuk dat je voor jezelf begint. Het lijkt mij ook veel voldoening geven als je mensen kunt helpen om een betere kwaliteit van leven te krijgen. Dat ervaar ik zelf nadat ik steunzolen heb laten aanmeten door een podotherapeut en de oefeningen doe die door haar zijn voorgeschreven. Nu kan ik weer lekker lang wandelen zonder rug of voetpijn. Veel succes met alle voorbereidingen.

Wieneke zei

Ik doe al meer dan 11 jaar Pilates. Ga wekelijks naar de studio voor een les en doe zelf thuis elke dag in de vroege ochtend wat basisoefeningen. Het heeft mij van mijn rugpijn afgeholpen. Ik zou het niet meer kunnen missen en ik raad het iedereen aan. Hij is allang dood, die Joe, maar hij zit wel op een mooie stoel in de hemel wat mij betreft. :-)

Zem zei

Als ik bij je in de buurt woonde zou ik op je (milde) Pilatesles komen!
Veel succes!