Goeie voornemens.

on maandag 4 september 2017






Ik app-te van 't weekend wat foto´s naar de familie. ´Zien jullie waar wij zijn?'






De Sassenpoort, de negen steegjes, het Nieuwe Markt plein. Maar nee, ze zagen het niet.

Tuurlijk niet. Het was in Zwolle en dat kennen onze kinderen helemaal niet. Wij ook niet, tot voor kort.

Allemaal plannen hadden we. Als we verhuisd zijn gaan we elke 2 weken iets cultureels doen. Naar een stad, naar een voorstelling, een klassiek concert, een museum.





De Fundatie. De trots van Zwolle. Een prachtig museum met geweldige tentoonstellingen. We wilden er echt heen van't weekend. We zijn ook geweest. Voor de deur stonden we. Maar het was dicht.

Nou dat schiet weer lekker op met die goeie voornemens.

Wat de tuin betreft was er vandaag veel te doen. Aardappels rooien bijvoorbeeld. De pompoen ranken waren over het aardappelbed heen gegroeid dus die trok ik eerst allemaal uit.

Holderdebolder rolden er allemaal pompoenen uit die ranken. Die zitten dus al los. Dan zijn ze rijp en kunnen geoogst worden. Pompoentijd alweer .....






...... en ook maandag. Huishoud-dag.

Ik wil alles altijd op één ochtend af krijgen. Maar dat lukt nooit. En toch elke keer weer proberen.

Bed opmaken? Niks schone lakens uit de kast. Gewoon het droge goed van de waslijn trekken en dat gaat zo húp weer op de bedden. Scheelt ook nog opvouwen. Soms hebben we dan een hele maand dezelfde lakens. Paul maakt dat niks uit. Of eigenlijk ... hij merkt het niet. Al onze lakens en hoezen zijn wit.

Dus. 😉





Goeie voornemens gaan bij mij ook de mist in door al die foto's die de hele dag gemaakt moeten worden. Dat kost veel tijd. Vooral omdat de mobiel dan net binnen ligt terwijl er buiten iets prachtigs te zien is dat meteen op de foto moet.

..... want zeg nou zelf .....





Nu zie je maar 2 foto's maar er zijn zeker 20 van. Van die ene mand.

Een ratjetoe vandaag. We hadden ook nog die bruisende licht alcoholische frisdrank, van dat druivensap laatst. Die is nu klaar. Na drie dagen gisten op kamertemperatuur is het in een cola fles gegoten. Het onderste restant met de droesem, de gistresten, laat je er uit natuurlijk.

Als je de fles op je aanrecht laat staan gaat het gisten verder. Zet hem in de koelkast en het gisten stopt. Nou, het stopt bijna. Het zal nog iets doorgaan, wat je merkt aan de fles die hard wordt, net als bij verse cola. De druk loopt nog iets op.

De smaak lijkt op Lambrusco. Het alcoholpercentage weet ik niet maar ik schat net zoiets als bier. Dat percentage wordt bepaald door zaken als het suikergehalte, de temperatuur, tijd van gisten, dus dat kan je nooit precies voorspellen.





Als er nog meer druiven binnenrollen gaan we het nog een keer maken maar dan zonder extra suiker, en zonder gist toevoegen. Dus met puur druivensap. Dat kan ook. Dat duurt alleen wat langer.

(kijk .... dat is er weer zo eentje .... een Goed Voornemen ... zo gaat dat dus)

Poes heeft daar geen last van. Van goeie voornemens. Die ligt daar gewoon. In Brit haar mand. Die ligt gewoon te liggen en neemt zich he-le-maal niks voor.

Nou ja .... alleen .... laat ik me eens extra lang uitrekken.






Haha een stuk rubber is het! Je wordt er jaloers van hoe soepel die gewrichten nog zijn!

Goeie voornemens. Al die boeken en tijdschriften. Allemaal in begonnen. Weet je wat we doen we halen er 3 uit en de rest gaat in de boekenkast. Scheelt een hoop stress.



Wat een ratjetoe vandaag. Typisch een maandag.





2 reacties:

Marlon zei

Heerlijk rommeldagje toch ?

Anoniem zei

Ik ben je experiment met druivensap met veel interesse aan het volgen en ben eens aan het googelen gegaan. Zie ik toch dat wat je aan het doen bent in Duitstalige landen Federweisser (van witte druiven) of Federroter heet. Ik ga gelijk mijn 50 kilo superzoete druiven omzetten in dit soort wijn. Nou ja, niet alles natuurlijk, eerst maar eens twee flessen uitproberen en de rest ben ik al zoveel mogelijk aan het uitdelen.
Groeten, Jennifer