Rennen.

on vrijdag 30 juni 2017




Vanmorgen was ik aan het dweilen (hondenhaar, poezenhaar, modderpoten, plaspootjes) en toen hoorde ik prrrrrrrr

Prrrrrrrr?

Nou rijden er hier regelmatig trekkers het erf op, en het klinkt nooit als prrrrrrrr, maar meer als kedoekedoekedoekedoe

En moet je kijken wat een juweeltje daar aan kwam rijden! Een oldtimer!!






Het is een meneer uit het dorp. Ik had -nogal brutaal- die meneer gebeld, met de vraag of hij onze rogge wil maaien. Die meneer is lid van een vereniging, waar een groep (oudere) boeren bij zit die nog echt met de hand rogge kunnen maaien. En dorsen.

Hij kwam kijken, en ons rogge veldje werd goedgekeurd, en hij gaat regelen dat onze rogge gemaaid wordt. Een deel met de hand en een deel met een hele oude rogge-maaier.

Vandaag kwam hij wat dvd's brengen, zodat ik me alvast kan verdiepen in hoe dat eigenlijk gaat. Dat dorsen. En dat maaien. Want hier in Staphorst doen ze dat nog elk jaar, op een paar kleine akkertjes.






Wat geweldig! En dat komt hij zo maar brengen. Zodat we er ons alvast in kunnen verdiepen.

We spreken af dat we er echt een feestje van gaan maken, als die rogge gemaaid wordt. Iedereen die graag mee wil kijken mag komen, en als hij wil ook wat rogge maaien of binden. Ons veld wordt een soort oefenveldje.

Leuk!!

'En je moet ook naar de Staphorster Dagen gaan,' zegt hij, 'want daar zie je al die dingen van vroeger. Hoe dat toen ging.' Die zijn op 9, 16 en 23 augustus. Ik ga er zeker heen!

Ik heb de Oldtimer uitgebreid bekeken, en de stokoude roggemaaier die op de aanhanger lag.




En dan, een lange lijst vandaag.

Ik raffel er even doorheen. Ten eerste moest de oude moestuin worden opgeruimd. Daar staan de vaste planten en de knoflook. En de konijnen. Maar die zijn weg dus er kan heel wat worden opgeruimd.





Brit mag ein-de-lijk es in het konijnenhok, wat ze altijd ZO graag wilde want het zijn haar beste vrienden ... en als ze er dan in mag zijn er geen konijnen meer te bekennen. Sneu. Ze blijft wel een uur zoeken.

Ik ruim op. Met mijn dream-team.





En met alle aanloop die voorbij kwam vandaag was het al dik in de middag dat die oude moestuin was opgeruimd. Nu hebben we daar weer een mooi schoon landje. Wat zullen we daar zetten? Het staat wel de helft van de dag in de schaduw.

Bessen? Aardbeien?

Over bessen gesproken .. die zijn vandaag allemaal geplukt. Wat er nog was. Een paar vergieten vol.





Om 13.00. Links zie je de pan met bessen, in het midden de lunch, met de allereerste courgettes, en rechts de lunch voor de dames hond en kat. Wat gekookte kip.

De bessen. Dit keer kozen we voor de supersnelle moeskersmoestuin bessensiroop methode. Die is als volgt:

Neem een hele grote pan en breng anderhalf liter water aan de kook. Daarbij gaan alle bessen die je hebt geplukt, inclusief blaadjes en takjes en beestjes en breng het weer aan de kook. Doe er een paar takken munt bij. Twee minuten goed doorkoken.

Dannnnn zet je een vergiet op een grote schaal, en doe de inhoud van de pan in het vergiet. Met de aardappelstamper stamp je het aan, zodat de bessen goed worden uitgeperst. Met de roerzeef kan ook maar dan zitten de spetters door je hele keuken. Steriliseer ondertussen wat glazen flessen.





Hahahaha en ik voelde steeds ogen in mijn rug.

Oogjes.

Piepkleine oogjes!





Giet het sap terug in de pan, ik had ruim drie liter, en dan kan je kiezen hoeveel suiker je erbij doet. Voor siroop kun je 250 gram suiker per liter nemen. Maar 1 kilo suiker per liter kan ook. Wat je wil.

Ik nam 1 kilo suiker op 3 1/2 liter sap. Voeg het toe, roeren, en dan het gas uit. Giet het sap in de flessen, en je hebt een snelle methode om je bessen te bewaren..

Ja, en nog zoiets. De bokjes zijn vanavond opgehaald. Inclusief mijn vriendje ... Berend Bokje. Hij is al een grote bok geworden. En hij wil steeds maar aan de geitjes zitten. Wat heel normaal is voor een gezond bokje.





Maar ja dat kan natuurlijk niet Berend Bokje, want dan komen er teveel geiten ...

.... dus hij werd weggehaald. Met alle andere bokjes. Da-ag!!

(Brit is nog nooit zo woedend geweest! Blaffen blaffen!!! Ze nemen alwéér mijn vrienden mee!!!)

(Mocht je trouwens één van die bokjes willen kopen stuur mij dan een email. Ze zijn te koop, voor 15 tot 20 euro, het zijn wonderschone bokjes en heel vitaal! 😉)




Wat een dag weer. Er komen ook nog dertig luchtballonnen over drijven. Heel rustigjes drijven die naar het oosten.

Wat een rust, een paar uurtjes heel bedaard naar de horizon zeilen .... in zo'n dikke luchtballon ...





.... maar juffrouw mier (ik) is alweer aan het rennen, en de voorraadkast aan het vullen. Oh wat fijn dat we weer planken hebben. En een voorraadje ... niet meer naar de buren rennen als we onverwacht bezoek krijgen en de koffiemelk net op is.

Of het wc papier.


2 reacties:

Wonen en leven in Roemenie zei

Wat mooi hoe Brit daar met haar snuit in het konijnenhok zit en de kleine poezenschat in de stoel ,dat is toch genieten . Leuk dat ze het maaien van de rogge nog op de oude manier doen mooi dat het bewaard wordt voor volgende generatie's. Hier zie og dat jonge mensen met de zeis gras leren maaien en met paard en wagen spullen vervoeren .Ben toruwens tzt benieuwd naar het verslag van staphorsterdagen . Mooi die hete luchtbalonnen van de week s'avonds waren zoon en ik in de boomgaard en hoorde we gebrom in de lucht was er zo'n 1 motorig zweefvliegtuig boven het dorp . Zo leuk

Henriette
www.onsleveninroemenie.blogspot.ro

Anoniem zei

Volgens mij brengen Brit en Bekje veel levendigheid en plezier in huis. Heerlijk. Fijn weekend voor jullie allen.