Meer regen.

on woensdag 7 juni 2017




Regen of niet, je moet toch drie keer wandelen met zo'n hond. Waarom is er nog steeds niks uitgevonden voor brildragers in de regen? Je ziet geen klap.

Nou, ik zie wel de molshopen als we langs de tuin lopen. Mollen zijn er ineens, sinds een paar weken. Ze graven vooral onder de houtsnipperpaden. Zouden daar meer insecten onder zitten?





En hier, tussen de peulen. Ik geef niet zoveel om de mollen en laat ze meestal zitten. Ze vreten veel schadelijke insecten weg, in de bodem. En de aarde uit zo'n molshoop is als het ware 'schoon' van insecten en heel geschikt om te gebruiken voor in je potten.

Als het te bont wordt, en ze mijn plantjes omgooien, dan trap ik de gangen dicht. Meer niet. Echte schade heb ik nog niet gehad door ze.

Verder, veel binnen geprutst vandaag. Dozen uitgepakt, uitnodigingen gemaakt voor onze Farm Warming in juli, en gordijntjes gemaakt van een lapje stof en een bamboestokje. Nog niet gelukt.





Kijk, dat is een mooie plek voor een regenton. De lek-randen langs ons dak, die ervoor zorgen dat je bij de deur droog staat, die zorgen voor kleine watervallen op de hoeken. Die bak die daar staat was in een kwartier vol met water.

Zo heb je zelf misschien ook van die lekkende plekken om je huis? Zet er een regenton onder, voor de droge dagen.

Op de zolder van de paardenstal stond vorig jaar een oude kist. Ik wilde die gebruiken als dekenkist. Paul vond het een vieze kist, en denkt dat er beestjes in de dekens komen. Geen idee. Eerst maar eens schoonmaken. Wat zou je erin doen, bij die dekens? Mottenballen? Of is daar een kruidje voor?





Morgen gaan we weer flink aan de gang op de tuin. Nog één grote ronde, en dan is de basis zo'n beetje klaar. Eén van de klussen is ... opnieuw mais planten. De eerste mais is allemaal door de duiven weggeten.

Ja zo zijn we aardig wat kwijtgeraakt. De winterwortel moet ook opnieuw gezaaid, die heeft de droogte niet overleefd. En pompoen moet geplant. En nog wat dingen.

En morgen gaan we bakken. Johnny cake. Uit het kookboek van 'Kleine Huis'.  Het is niet echt cake, maar zo heet het gewoon. Morgen meer daarover.





8 reacties:

Anoniem zei

Boerenwormkruid of Artemisia. Maar een krant tussen de dekens help ook tegen beestjes.

Wonen en leven in Roemenie zei

Mijn moeder en oma legde onderin de kist altijd kranten papier en dan stukken toiletzeep tussen de kleding en ik doe het nog met toiletzeep tussen kelding en dat werkt goed. Mottenballen stinken zo verschrikkelijk em die lucht krijg je er zo moeilijk uit . Leuk de kookboek van het kleine huis. Mijn dochter heeft alle boeken en vroeger keken we altijd de serie op tv.
Gr Henriette
www.onsleveninroemenie.blogspot.ro

Eigenwijzehuisje zei

Je hebt van die cederhouten blokjes die je erbij kunt leggen tegen motten.

Véronique zei

Natrium bicarbonaat (zuiveringszout) met een paar druppeltjes cederhout,etherische olie, in een potje met een schroefdeksel met gaatjes erin,doe ik in de kasten tegen de motten.

Helena zei

Wat is dat dak van jullie boerderij toch vreselijk mooi!
Van mijn bril heb ik ook altijd last in de regen. Vooral op de fiets, bah. ...

Elsbeth zei

Beste Clarien,

Volgens mij werkt Lievevrouwenbedstro ook heel goed tegen motten...
Ik volg je blog al een tijdje, had je ook al gezien op Nederland verbouwt en ik lees hier je wederwaardigheden met veel plezier.

Groeten,
Elsbeth

Clarien zei

Bedankt weer voor al jullie tips. Wat fijn toch zo'n kennisbank hier! :D

Mevrouw Onkruid zei

lavendel en lieve vrouwe bedstro. je kunt er een geurkussentje van maken. lavendel werkt goed tegen beestjes, die houden niet van dat luchtje...