Even snel nog.

on maandag 19 juni 2017






In de winter, als we deze doperwten eten, dan denken we misschien terug aan deze lange lange dagen in juni, en aan al dat werk, aan de lange avonden. Maar ook aan het plezier, bijvoorbeeld om die vrolijke erwten te oogsten.

Ze lachen je steeds toe!





Het moment om ze te plukken moet je goed plannen. Als je peultjes wil eten, dan moet je ze heel vroeg plukken. Als ze nog mooi plat zijn.

Maar als je verse doperwten wil, om vers te eten of om in te vriezen, dan wacht je wat langer. Tot de peul gaat bobbelen. En als je de erwt wil drogen bijvoorbeeld voor erwtensoep, dan kun je ze gewoon de hele zomer laten hangen, en oogsten als de plant gedroogd is.

Ik ga voor de verse doperwt. Nú plukken dus.






Hahaha je blijft lachen met ze!

En we keken ook nog even bij Henk. Hij riep ons dat hij een kast ging inspecteren. Nou wij meekijken natuurlijk!






Kijk daar onderaan de raat zie je van die dikke pukkels, daar zitten de nieuwe koninginnen in. Als die geboren worden, dan gaat de oude koningin er met een zwerm bijen vandoor. Een nieuwe plek zoeken.

En dat is interessant voor mij, want mijn korf staat al klaar. Als we een zwerm kunnen vangen komt die op onze tuin! Maar daarover later meer.






Verder .... gaat Bert Boon als een speer tegen de paal omhoog. Hij is al volwassen en heeft weinig last van de droogte.

Maar ook .... ontmoetten wij dit weekend een heel aardig echtpaar uit omgeving Gouda, allebei erg veel kennis van het tuindersvak, en heb ik daar heel veel van geleerd ....

..... onder anderen ..... dat ik toch wel wat royaler met water moet zijn. Voor de tomaten, de bonen, en alle jonge aanplant.

Dus ik heb het water-management iets aangepast!




Ik zal daar nog meer over vertellen. Want de man van dit echtpaar is tomatenkweker en heeft heel veel goeie tips over hoe die tomaat te behandelen! Echt enorm waardevol!

Komt allemaal nog.

Kijk zo gaat dat bij ons .... allebei tot laat aan het werk ..







6 reacties:

Anoniem zei

Heerlijke tijd van het jaar, ik geniet van iedere zomerdag. Als het werken jullie beiden veel voldoening geeft, is hard en lang werken niet erg.

Anoniem zei

Ik vind trouwens dat de lente en zomermaanden altijd omvliegen, de winter vind ik altijd zo lang duren en een saaie tijd als het niet vriest of sneeuwt, hopelijk houden we mooi weer tot ver in oktober.

Barbara zei

Clarien, die verse doperwtjes uit jouw tuin waren zo on-ge-lo-fe-lijk lekker!!
Ik hoop dat er gauw gezwermd wordt. Dan heb je er op het erf dus nog meer levende have bij :)

Anoniem zei

Clarien,
Hoe vries jij de doperwten in? Rauw of geblancheerd?
Groet, Janneke

Clarien zei

Kort gekookt, zo'n 5 tot 7 minuten. Dan zijn ze beetgaar en kun je ze zó uit het doosje in de vriezer ergens doorheen doen.

Clarien zei

O ik vergat nog wat .. mijn ervaring is dat als je ze blancheert, dat ze dan later als je ze gebruikt niet meer echt gaar willen worden. Je houdt dan van die harde erwten