Eten en drinken.

on vrijdag 23 juni 2017




Eten en drinken. Veel méér heb ik deze dagen niet, om te laten zien. Het eten uit de tuin, drie keer daags op ons bord. En drinken, al dat water dat op de tuin gaat deze dagen. Want de jonge planten drinken gulzig, ze worden nu om de drie dagen begoten.

Beregenen doe ik nog steeds niet. Maar wel gieten, in geultjes, en dan daarna de geultjes dichtmaken met droog zand.

Donderdagochtend. Daar lagen die bietjes en die raapjes. Wat maak je daar mee, voor het ontbijt? Een recept van Mirjam, voor groentenpannenkoekjes, heb ik als basis gebruikt.






Je neemt 400 gram rauwe groenten, 200 gram boekweitmeel (zelf had ik dat niet en heb boekweitzaad in de koffiemolen gemalen), 200 ml melk, 2 eieren, 2 eetlepels olijfolie, 1 eetlepel kerriepoeder, wat peper en zout, en als je hebt, een handvol verse tuinkruiden.

Alles in de blender.





Nu heb je een mooi dik rozerood beslag, waar je vier-in-de-pan koekjes van kan bakken, in hete olie. Schep vier hoopjes van het beslag in de koekenpan, in hete olie, beetje schudden, en zo'n drie minuten aan beide kanten bakken, op hoog vuur.

Het beslag is goed voor zo'n 20 dikke pannenkoekjes, boordevol met groenten, en heel lekker en stevig als ontbijtje. Ik nam er drie vier vijf, warm uit de pan, met boter en stroop en verse bessen.






En daar kan je makkelijk tot aan de lunch op draaien!

Op de tuin draait het dus allemaal om dat water .... en hoe krijg je dat nou bij die plantwortels?

Want weet je wat er gebeurt als het een tijdje droog is? De aarde sluit zichzelf af. Bovenop het zand droogt de aarde in tot een korstje, waardoor het water in de bodem niet zo snel meer verdampt. Hartstikke sterk staaltje weer van moeder natuur.

Maar .... andersom werkt het ook. Als je water op de grond giet, dan dringt het niet zomaar door dat korstje heen. Je moet echt meerdere keren gieten, met tussenpauzes, om dat water in de grond te laten dringen.





Een laag compost op de bodem helpt om het water vast te houden.

Wat ook helpt, is een geultje graven langs je gewassen. Dan is dat korstje 'kapot' en kan het water makkelijker naar beneden.

Bij de mais heb ik eerst een paar keer gegoten langs de planten, en toen de natte modder tegen de planten aan geschoven, in een lange heuvel. Daar bovenop weer warm droog zand gestrooid, dan is de heuvel afgesloten en blijft het water in die heuvel.

Hopen we.





Af en toe staat mijn mobiel ineens op selfie-stand. Wel even gezellig, een gezicht zien na al die plantenrijen.

Je wordt er meteen aan herinnerd dat je ook goed voor jezelf en voor je eigen vocht moet zorgen, op die droge dagen.






Door veel groenten te eten krijg je ook al een substantieel deel van je vocht binnen.

En ik was nog in Groningen, in het dorpje Oldekerk. Nog nooit geweest, maar daar woont een familie die ik via het blog ken. En op de terugreis uit Lauwersoog kwam ik daar vlak langs.

Dan ga je even aan! Altijd leuk om in iemands huis te mogen kijken.







En wat voor een huis. Een hele gezellige boerderij, druk bedrijf met een melkveehouderij, en binnen stond de zelfgemaakte kwarktaart al klaar.

Het was heerlijk koel in de keuken. Brit verdween onder de tafel en wij gingen aan de koffie met taart!

Ik merk dat op het platteland 's middags vaak koffie wordt gedronken, in plaats van thee. Héél fijn voor mijzelf, als koffieleut. Zou dat komen doordat er zo hard wordt gewerkt, en je die opkikker echt nodig hebt?





Liesbeth is ook heel zelfvoorzienend. Maakt zelf haar taarten en vele recepten. Heeft erg veel tips en weetjes, bijvoorbeeld die koperen staaf in de regenton, tegen groene aanslag, en moederkruid opkweken tegen migraine.

Ook is ze een voorstander van vetten. Die hebben veel mensen onterecht uit hun voeding geschrapt omdat je er dik van wordt. Denkt men. Maar die vetten zijn erg belangrijk. Je moet wel vetten nemen van hoge kwaliteit. Pure produkten.

Zoals deze boter, zelf geschud, in een jampot, terwijl we koffie drinken. Van melk van hun eigen koeien. Je roomt de volle melk af, en van de room, samen met wat karnemelk, schud je boter.





Nog zoiets leuks ..... het raampje dat in de keuken is gemaakt, zodat er altijd een oogje is op de koeien. Heel handig als er eentje bijna moet kalven. Of als je man even geroepen moet worden.

Tik tik tik ... eten!! 😊





De tegels met de prentjes erop zijn geschilderd door de eigen kinderen. En overal zie ik leuke zelfmaakdingen en handigheidjes. Maar ja je kan niet alles zomaar even op de foto zetten he?

Door ziekte in de familie is er dit jaar weinig tijd voor een grote moestuin, maar langs de rand van het grasveld zijn smalle stroken met groenten. Ja zo kan het ook.

Zoals Liesbeth zegt, juist als je het druk hebt en er tegenslag is, is het zo heerlijk om eventjes in de groenten te werken, even de gedachten bij iets anders.





Dank jullie wel! Voor de gastvrijheid en gezelligheid. Ik kom heel graag nog es langs.

Ja en thuis ..... weer eten! Dat gaat maar door. Dag in dag uit moet je eten. Liefst driemaal per dag. Hahaha nou komt dat even goed uit, we hebben nog 600 vierkante meter aan gewassen staan die we weg moeten werken.





En goed om je heen kijken, voor creatieve oplossingen. Bij de Hema waren deze nootjes in de aanbieding. Geroosterde noten met geroosterde .... droogbonen.

Kom daar maar es op! Je bonen roosteren, een beetje zout erop, en je hebt een borrelhap!




Ideeën zat. Maar bonen zijn er voorlopig nog niet.


2 reacties:

Anoniem zei

Wat weer een leuk en gezellig blog. Ik lees de verhalen (en tips) altijd met veel plezier. Dank je wel daarvoor. En dan de foto van dat lekker lijkende stuk kwarktaart....mmm! Mijn vraag is of u ook weet hoe de bodem gemaakt is. Die ziet er zo fantastisch uit. Ik zou dat wel graag willen weten. Ik hoop dat er bij jullie ook regen is gevallen. Hier in het noorden van Fryslân wel wat, maar nog lang niet genoeg. Een goede dag verder. Vr.gr. Anneke

M.A.C. zei

Inderdaad weer een heel gezellig blog,met een heerlijk uitziende taart gemaakt door Liesbeth waar ik ook hele leuke mokken op de tafel zie sta.Ik ben ook heel benieuwd net als Anneke hoe zij die bodem heeft gemaakt.En dan al dat water,het heeft hier bij ons in Eastbourne Engeland weken niet geregent, dit weekend zijn wij naar Nederland ZH na een flinke lading water te hebben gegeven bedek ik de tomaten planten met hout snippers dat houd ook wel vocht vast.maar Clarien jou idee om die vochtige aarde tegen de rand aan te duwen ga ik ook proberen,verder een heel gezellig weekend