Erik Engerd en andere verhalen.

on dinsdag 20 juni 2017




Wat doet die griezel op de tuin?

En waarom is kringloop-shoppen zo'n hype geworden, en wat is er met die twee schroeven??????






Je leest het allemaal vandaag ... in weer een nieuwe aflevering van .... Moeskers Moestuin! 😊😊

Ten eerste, die griezel, wat ging daaraan vooraf? Vanochtend liep ik naar achteren en hoorde hard gezoem .... en er hing een Grote Baard in de struiken! Zie je wat het is?





Ja hoor het is een zwerm bijen, een kluwen bijtjes die zich aan elkaar vasthouden, en ergens daar midden in zit een koningin. Ik snel Henk bellen, want hoewel de bijen je niks doen, durf ik er niks mee.

Henk wel, die gaat de zwerm bijen aaien. 'Ze doen niks,' zegt hij, 'ze hebben voor drie dagen honing bij zich, in hun maag, dus ze zijn helemaal niet prikkelbaar.'

Okee dan, bijen aaien. Tjakkaaaaa!!

En mijn korf staat klaar. het is een korf van roggestro. Vorig jaar op een markt gekocht. Geduldig staat die te wachten op zijn eerste zwerm. Van binnen zitten er stokjes in, op precieze afstanden, dat die bijen daar raten tussen kunnen bouwen.







Maar voorlopig laten we de zwerm met rust. Eerst moeten alle bijen eraan zitten. dan gaat Henk ze schudden.

Tijd voor een bakkie. En bij elke pauze is het ..... doppers pellen! 😊





Even later is het zover! De zwerm wordt van de tak geschud met mijn korf eronder. Henk staat in een wolk van bijen. Maar inderdaad ... ze doen niks.

Geen enkele steek, geen een van ons.








Nou mij benieuwen of die korf ze wat lijkt!

We hangen er een doek voor zodat de korf schaduw heeft. En dan weer .... met rust laten dat volkje!

Helaas vliegt wel een groot deel van de bijen weg. Het lijkt op een tweede zwerm. Henk denkt dat er misschien wel twee koninginnen in zaten en er dus best twee zwermen van kunnen komen.





Tijdens de volgende pauze pellen we geen doppers maar eten we doppers. En andere dingen. Er is steeds meer variatie van de tuin. Ik ben blij met die mooie worteltjes. Die lange rechte worteltjes betekent, dat de bodem in het wortelvak mooi homogeen is.

Nu kan alleen de wortelvlieg nog maar roet in het eten gooien!






Een licht gebonden groentesoepje. Kun je welke dag wel eten. Verveelt nooit.

Ja en dan die twee schroeven, wat dat nu weer is?

Ik had vertelt dat ik afgelopen weekend veel nieuwe kennis heb opgedaan bij een tomatenkweker. Die heeft mij er ook van overtuigd om de tomaten toch maar op te binden. Dussss .... moest er een draad gespannen worden boven langs die palen. Waar touwtjes aan kunnen, waar de tomaten steun aan hebben.





We gaan een nieuwe rubriek starten waar ik al die kennis van de 'tomatendokter' zal delen. Vanaf maandag!

Tot slot .... had ik een paar kleine mokjes nodig. Blokker? Hema?

Offe ....






Hoe kan dat toch .... dat kringloop-shoppen ineens zo populair is? Er zijn altijd klanten! Zijn we allemaal zo vrekkig geworden? Of heeft de crisis er zo ingehakt?

Of misschien is het dat het gewoon zo'n leuke sport is ... om tussen al die rommel, die je echt niet in je huis wil hebben, dat ene grappige dingetje te vinden?

Wat dan drie keer niks kost. En heel duurzaam is, want .... hergebruik!









Nou ja .... drie keer niks ..... de mooie dingen hebben ook een hele mooie prijs, zoals dit antieke setje.





Ik hoef geen antiek. Maar gewoon een paar kleine mokjes. Oja en dan ook nog maar zo'n handig kannetje. En een t-shirt. En een leuk tuin-rokje. En een mooi laken.

Iets meer dan twee kwartjes was het ... maar niet veel.






En .... die Erik Engerd??

Ach dat was gewoon een doek, die we aan hooivorken hadden opgehangen, dat die bijen in de schaduw stonden.




Ze staan er nu nog steeds, in het donker. En Erik houdt de wacht.





5 reacties:

Anoniem zei

Mijn dochter vindt het ook altijd leuk om te snuffelen en om dan net dat ene ding op de kop te kunnen tikken wat ze hartstikke leuk vindt. Het is voor haar ook meer een sport. Ik zelf heb er niet zoveel mee omdat ik eigenlijk niets meer nodig heb, heb zelf al genoeg spullen die ik ooit gekocht heb en waar ik eigenlijk nog weinig mee doe. Misschien ook eens naar de kringloop winkel gaan maar dan niet om te halen maar om te brengen. Maar voor mensen met een smalle beurs is de kringloop een uitkomst, vaak goede spullen voor weinig geld. Spullen krijgen een tweede leven, mensen kunnen er werkervaring opdoen. Het is fijn dat ze er zijn.

Es zei

Wat een geweldig rokje! En....ben benieuwd hoe het in de korf gaat, spannend en mega leuk
X Es

Adelheid zei

Wow, wat tof dat je een bijenzwerm in je tuin hebt! En wat fijn dat je zo'n handige buurman hebt... Wie weet heb je straks je eigen honing!

M.A.C. zei

Wat een gezellig blog weer,en zo leuk een rubriek van 'De tomaten dokter'ik volg

Wonen en leven in Roemenie zei

Wat een mooie korf jammer dat je die nog zo weinig ziet. Onze buurman heeft ook bijen , je ziet hier trouwens vaker bijenkasten staan en de honing die je hier koopt op de markt is echt heerlijk. De kringloopwinkel echht super waarom nieuw kopen als je daar ook kan slagen en iets een 2-e leven kan krijgen .Hier zie je ook 2-e hands winkels maar dan voornamelijk kleding en soms met servies goed etc , dat kom je meer tegen op de zaterdag/zondagmarkten .Veel succes met de bijen , en ben benieuwd naar de tomatentips. Hier zetten ze trouwens stokken bij de tomaten om ze te steunen .

Gr henriette
www.onsleveninroemenie.blogspot.ro