Een kofferbak vol tomaten.

on vrijdag 2 juni 2017




Een supersnelle lunch, van een verse boterham, dik gesneden, besmeerd met dik boter en een lik verse bouillon, en dan sla erop, of in parten gesneden verse bosui.

Mega lekker!! je mist de ham en kaas echt niet. Wel dik boter he?

Vandaag, weer een hoek van het erf aangepakt.





Hier had ik de kas gewild. Achter de compostbakken.

Nou hoezo kas? Er is nog geen kas. Ik ben er nog niet uit wat voor een we willen. Maar .... er zijn al wel heel wat tomatenplanten. Gekregen. En Barbara belde dat ze vandaag langs kwam met óók wat tomatenplantjes. Speciaal voor mij opgekweekt, omdat de mijne bevroren waren.

Dus vandaag moet er een plek komen voor de tomaten. Nou, die komen dan daar. Zonder kas. Het is daar zonnig en beschut. Daar gaan we hoor ..... pfffff ....

om 10.00 ....





Eerst moet het terrein egaal worden. Hier stonden allemaal struiken, dus nu zitten er enorme gaten overal van al die stronken.

Naast de compostbak ligt een berg zand. Van de verbouwing nog. Eerst gaan alle takken en snoei-troep in de kuilen, en dan het zand er bovenop.

12.00  

Zie je al verschil?





Paul heeft ondertussen voor het eerst zakelijke gasten op kantoor. Omdat het voor het eerst is maak ik de lunch. Maar dat gaat geen gewoonte worden hoor!

We zijn nu namelijk nog steeds niet op orde en de koelkast in de paardenstal is helemaal leeg. Nou ja er staat alleen bier in. Terwijl op de tuin een overvloed staat. Dus de heren krijgen een verse lunch!






En, daar is Barbara!

'Ik heb een paar plantjes voor je,' had ze gezegd.

Een paar. Ha!






Een hele kofferbak vol! Met zorg en liefde opgekweekt. Ik voel me net een adoptie ouder als ik de veertig (!) planten krijg overhandigd.

'Weet je het wel zeker?' vraag ik nog, 'ze kunnen bij mij wel doodgaan hoor .... per ongeluk .. '
'Ik weet het zeker.' zegt ze. En daar staat de kleuterklas, bij mij op de tuin. Wat een kado weer. Het houdt niet op deze week!





We staan bij de compostbak, en daar staan ook twee planten die ik nog even heb laten staan. De één is de Judaspenning, die zo mooi bloeit, heel vroeg, en heel lang. De zaden zijn bijna rijp en ik ga die uitdelen. Dus hou dat in de gaten!

En daarnaast is een stronk uitgelopen. Ik wilde hem weghalen, maar Barbara maakt een foto en ziet op de app dat het de vlier is. Stom, had ik bijna de vlier gerooid!!!

Als er één plant op een boerderij hoort is dat de vlier!

15.00






Het terrein is egaal, en de plek voor de tomaten is dik bemest, met koemest en compost, en tot slot een laag houtsnippers. Ik wil de tomaten namelijk niet opbinden maar over de grond laten groeien. Net als pompoenen.

Gewoon, proberen.

En als laatste een klompendans op dat nieuwe bed, want er zit veel te veel lucht in. Dat moet iets samengeperst, anders verdrogen de planten te makkelijk.

Van één en twéé en draai maar om en geef elkaar de hand en nu naar links en nu naar rechts en hopla nog een keerr!!  😊😊






16.00

Klaarrrrrrr!!!!






De plek is klaar. Het planten komt morgen.

We moeten de tomaten wel droog houden. Er moet een afdak ofzoiets boven komen. Want dat is de crux met tomaten, ze kunnen slecht tegen regen, dan zit er zó phytophtera in en is je hele oogst zo foetsie!

Binnen is de zuurdesem op hol geslagen.

Voor de zuurdesem bakkers onder jullie .... met dit warme weer kun je nu wel proberen om es een volkoren broodje te bakken. Dat rijst wat lastiger dan met bloem, maar met dit weer gaat alles makkelijker.





Biologisch volkorenmeel kun je kopen, gewoon in de super, maar veel lekkerder is om het zelf te malen. Dan heb je vers meel, en weet je ook zeker dat de hele korrel erin zit inclusief de tarwekiem.

Schaf jezelf zo'n koffie-malertje aan van een euro of vijftien, bij Blokker bijvoorbeeld, en daar maal je een pond graan mee, in delen.





Voeg hetzelfde gewicht aan water toe, dus een halve liter, en de hele bak met zuurdesem. Roeren. Je hebt nu een pap, waarvan je een klein deel teruggiet in een schone pot. Dat is je nieuwe starter.

Kijk hoe dat desem schuimt! Dat doet de warmte.





De pap gaat eerst een nachtje in de koelkast. Ik laat het morgen verder zien.




2 reacties:

Barbara zei

Wat heb je hard gewerkt Clarien!! Enne... het was supergezellig gisteren. Dank voor je coaching voor de Wim Hof training. Volgende week ga ik voor het eerst proefdraaien :)

Wonen en leven in Roemenie zei

Wat heerlijk en lief al die tomaten planten . Veel succes ermee.
grHenriette
www.onsleveninroemenie.blogspot.ro