3-1

on zaterdag 3 juni 2017



 
Afbeeldingsresultaat voor storm




.... het onweer kwam vlakbij ..... we hielden onze adem in ....

.... zou het eindelijk losbarsten?? Een frisse bui over ons droge land??


Afbeeldingsresultaat voor onweer


Maar nee. Helaas. Het waaide over. Géén water voor de tuin. De bosjes kamille kunnen buiten blijven hangen. Want ook voor de komende dagen .... droog droog droog .... geen regen voorspeld.





Je kunt gewoon verder gaan met tuinieren. Iets meer gieten, maar doe dat heel gericht. Het is beter om geultjes te maken, en een paar keer een flinke sloot water erin, dan vaak en oppervlakkig sproeien. Daarmee verzwak je je planten, en het meeste water verdampt.

Ik ging op zoek naar nog wat palen om een tweede tomatenbed te maken. Al die gekregen planten moeten wel snel de grond in, willen we dit seizoen nog een tomatenoogst krijgen.





Het eerste bed, dat van gisteren, daar mogen de tomaten kruipen. Maar op dit tweede bed zet ik wel steunen. Dan kunnen ze klimmen. De palen komen iets uit elkaar, zodat er later nog een dakje op kan voor als we een natte zomer krijgen.

Bij elke plant die je nu in de grond zet moet je het plantgat goed nat maken. Daar heeft zo'n plant de eerste tijd wel genoeg aan. Je zal versteld staan hoe sterk een plant is .... een beetje droogte kan hij best hebben.





Ik haal het water uit de sloot. In principe gebruik ik nooit drinkwater op de tuin. Regenwater of slootwater,  dat is zachter, en ook duurzamer natuurlijk.

In een van de bakken water zat een mooie spin, zó uit de sloot. Vrij groot, met een mooie tekening. Joop?




En dan nog even deel twee van het volkoren zuurdesembrood.

Vandaag het deeg uit de koelkast gehaald en aangevuld met één eetlepel zout, en nog een deel meel. Net zoveel totdat je het kan kneden en het niet meer blijft plakken. Bij mij was dat zo'n 400 gram.





Dat kneed je flink door, en daarna heb ik het in tweeën gedeeld, voor twee kleine broden. Ronde vorm van maken, en in een theedoek leggen met bloem, in een schaal of mandje.

Als het gerezen is tot zo anderhalf keer de grootte, verwarm je de oven voor op 240 graden, twee gietijzeren pannen mee verwarmen, en daar stort je de broden in. Laat het weer een kwartier bakken met deksel erop, en dan nog een half uur met deksel eraf op 200 graden.





Die van mij zitten nu in de oven dus ik kan ze nog niet laten zien.

Nou, Real Madrid staat voor met 3-1 zie ik, en het onweert nog steeds niet hier. Verder geen nieuws. Ik wens je een fijn pinksterweekend! Tot maandag!





3 reacties:

Corrie zei

Goeiemorgen Clarien, op deze mooie Pinksterdag!

Ook bij ons geen druppel water, terwijl in Hoogeveen een enorme plensbui.

de spin is een Gerande Oeverspin, vlgs. Joop. Groot maar ongevaarlijk! Groetjes, Corrie

Clarien zei

.... ik dacht eerst dat er stond Grande Oeverspin ... omdat hij zo groot is ...

Maar Gerande Oeverspin dus. Dankjewel jullie twee! :D

Anoniem zei

Inderdaad Gerande Oeverspin. Is zoals Corrie zegt ongevaarlijk, ook al is het één van de weinige spinnen die een mens kan bijten. Maar zou vergelijkbaar zijn met een wespensteek, pijnlijk, maar niet gevaarlijk dus