Mei heeft zes weken.

on dinsdag 23 mei 2017




De mooie meimaand heeft zes weken. Wist je dat?

Nou ja dat lijkt tenminste zo. De grootste drukte op de tuin is nu, van IJsheiligen zowat, tot de langste dag, eind juni. Dus ongeveer zes weken.

Dan barst alles de grond uit, en moet je wieden wieden wieden, elke week, anders groeit het je boven de pet. Ik probeer nu elke dag één heel vak te wieden, zes dagen per week, dan kom ik elke week een keer rond. Moet kunnen.

En verder ook niet vergeten om alles op te eten. We beginnen er maar weer mee om drie keer per dag groente te eten. Dus geen appeltje door de muesli 's ochtends, maar radijzen over de eieren.





En voor de lunch stoppen we datgene wat er van de tuin afkomt in de keukenmachine, meirapen dit keer, aangevuld met een uitje, wat knoflookteentjes, wat verse kruiden, verse bouillon, wat mayo of yoghurt, en er ging vandaag ook nog feta door.

Lekker als broodbeleg.






Je kunt er ook gekookte eieren over verkruimelen, of wat ham of zalm doorheen snipperen. Of gewoon alleen maar mayonaise.

Driemaal daags groente eten is helemaal zo gek niet. Het maakt elke maaltijd beter verteerbaar en je hoeft niet na te denken of je al je spullen wel binnen krijgt. Want dat krijg je!!

Tja, ik woon dus op de tuin deze dagen. Vandaag het wortelvak gewied. Saai? Ja om mee te kijken wel denk ik, maar ik vond het een leuk werkje.

Je hebt bij het wieden maar één gereedschapje nodig .....







..... en dat zijn je handen. Met je handen kun je het allerbeste onkruid weghalen. Dan blijft de plant heel en voel je precies hoe hard je moet trekken om de hele wortel mee te krijgen. Schud de aarde uit de wortelkluit en leg de plant op de kop in de zon, op de plek waar je hem uittrok.

Met al dat plantafval krijg je een hele beste bodemstructuur. En allemaal nuttige beestjes.

Er is hier in deze microwereld van alles te zien. Torren rennen mij voorbij met ernstige gezichten. Ze gaan iets belangrijks doen. Een kevertje klimt omhoog, op zoek naar een vrouwtje denk ik. Maar die gaat hij daar niet vinden.





De erwten klimmen ook. Met de avondzon erop een mooi gezicht!

En hoe gaat het met Bert Boon eigenlijk? Is hij ook bevroren laatst met die nachtvorst? Nou nee, Bert is er nog hoor!





Flink geworden he die Bert?

Ja mei duurt zes weken, en de dagen duren ook nog es heel lang. Je kan zo tot negen uur op de tuin werken. En dan 's avonds, die mooie lage zon ....





Ik ben niet de enige die lange dagen maakt .... kevertje is nog steeds op zoek ....





1 reacties:

Wonen en leven in Roemenie zei

Heerlijk he zo buiten bezig kunnen zijn en je ziet meer en meer alles en komen in de moestuin.Het is altijd weer bijzonder vind ik als je ziet hoe uit een zaadje een hele plant komt .Geniet ze lekker van je tuin.
gr Henriette
www.onsleveninroemenie.blogspot.ro