Water.

on woensdag 8 maart 2017






Je kan op dit soort dagen goed merken dat ons land een badkuip is. Man man wat een drassige boel overal. Je zou er zwemvliezen van krijgen .....

En met nat weer kan je de tuin niet op. En vandaag kwam nog wel voor de eerste keer Miriam op bezoek. Zij wil meer over de moestuin leren en komt mij een aantal ochtenden helpen. Zelf volgt ze een opleiding voor natuurvoedingsadviseur. Erg leuk! Ik heb van haar meteen al heel veel geleerd! En zij dus nog niks van mij! :D:D

Ja en met al die regen die tegen de ramen kletterde hadden we het natuurlijk ook over water. Water is water, denk je. Maar dat is dus niet zo. Water kan heel verschillend zijn.






Ik ben es door mijn blog foto's gewandeld .... water zie je daarop heel vaak voorbij komen. Logisch natuurlijk, op een moestuinblog. Maar echt erover nadenken, over dat water, doe ik weinig.

Water is heel gewoon in Nederland. Het is er. Altijd!!! :D  En altijd hetzelfde.

Maar water is niet altijd hetzelfde. Het kan heel verschillend zijn. Water kan heilzaam zijn en water kan ook doods zijn. Dat is niet zweverig, dat is wetenschappelijk onderzocht. Je kunt de vitaliteit van water meten en je kunt het zelfs beïnvloeden.










Dieren die weten dat natuurlijk allang. Die hebben nog hun oer instincten, die bij mensen een beetje verstoft zijn.

Als het regent haalt Brit haar neus op voor haar bakje kraanwater. Dahag. Geef haar maar water uit een regenplas, of anders uit de sloot of uit een modderpoel of uit het vogelbakje waar ook regen in zit.

Zet een dier twee precies gelijke bakken voor, één met kraanwater en één met regenwater. En ze weet haarscherp die bak met regenwater te vinden! Die ander laat ze staan.





Jaja. Water en water. Heel verschillend. Verdiep je er maar es in, en je staat er versteld van, hoeveel water kan doen. Hoe het kwaliteiten en eigenschappen kan doorgeven. Informatie kan doorgeven.

Je kunt je eigen kraanwater ook vitaliseren. Maar daar ga ik nu niet op in, daar kun je van alles over vinden op internet. Het is absoluut de moeite waard om je erin te verdiepen, zeker als je minder fit bent. Water kan veel doen.





Dankjewel Miriam voor de gezelligheid en alle informatie. Over water. Over rauw eten of niet rauw eten. Over planten als plofkippen en planten als vitale voeding.

Onze kennis sluit prachtig bij elkaar aan! Alleen ... hebben we dus vandaag geen tuin gezien. Wel weer flink wat bloemen gezaaid, daar kun je nooit teveel van zaaien! :D






Ik hoop dat Miriam bij mij dingen kan leren. En ik weet zeker dat ik heel veel van haar kan leren, en ik zal dat hier dan weer allemaal aan jullie doorgeven.

Blog Doorgeefluik kan ik dit beter noemen! 😉





2 reacties:

Wonen en leven in Roemenie zei

Water is iets wat we als heel gewoon en normaal beschouwen totdat er neits uit de kraan komt . Zo wass bij ons en vele met ons de waterermeter van de winter gesprongen en ja dan denk je wat nu. Dus toen flessen water gehaald en geduld hebben totdat ze tijd hebben om een andere te plaatsen .Het kraanwater hier is erg ijzerhoudend dus gebruiken we om zo te drinken flessen water .Iets waar we in Nederland nooit bij stil stonden . Er zijn zelfs hier nog mensen die alleen een waterput hebben voor hun water .

Clarien zei

Ja dat zet je wel aan het denken. Een waterput hebben lijkt me trouwens superleuk, vanwege de nostalgie. :D Maar ja in de praktijk zal dat wel tegenvallen, wel een gedoe. En je vraagt je ook af natuurlijk of dat grondwater niet vervuild is ..