De regie.

on woensdag 1 maart 2017




De regie op de boerderij .... ik dacht dat ik die wel stevig in handen had. Niet dus.

Vanochtend vroeg was alles nog normaal. Er lag een lange lijst klussen klaar, variërend van héél veel voorzaaien (had eigenlijk vorige week al gemoeten) en plantjes verspenen en palen en gaas kopen om de erwten buiten te zaaien.

Nou, die palen, dat lukte nog wel. De Hubo zit hier om de hoek. Alleen het gaas dat ik nodig had was nét op ... zal je altijd zien, dus dat komt later. Affijn, met die bundels palen weer op huis aan.




Nu kwam vandaag de teevee weer, voor de laatste keer, en ik had bedacht dat ik gewoon mijn klussen kon doen en dat zij wel een beetje zouden filmen, zo tussendoor, wat er zoal te zien is. Maar nee. Nienke de regisseuse had hele andere plannen!

Er was een heel draaiboek, met scene één tot scene vier. Slik.

'Ehm maar ik moet wel erwten zaaien vandaag, en jullie mogen de heren van de bouw niet teveel lastig vallen. Die willen liever niet gefilmd worden.' héél eerlijk gezegd was ik wel een beetje klaar met die opnames. Hoe aardig alle mensen ook zijn, ze nemen je hele dag over. En de hele regie!

'O ik vraag het ze wel even hoor,' zei Nienke, en even later filmden ze alles en iedereen.





Ik mocht wel erwten zaaien. Ook al valt dat niet onder 'verbouwen' maar het heeft wel te maken met ons nieuwe leven. En op de teevee zien ze graag actie. En ook dat mensen een nieuw leven beginnen.

Dus die palen kwamen er wel in!

Maar ja als je dan van dichtbij gefilmd wordt dan gaat dat anders natuurlijk. Het bed was een rommel, ik had het niet geharkt, en géén geul gemaakt voor de erwten. Dus ik laat het maar even zien zoals het ging vandaag, maar eigenlijk had het dus anders gemoeten.





Ik had je graag uitgebreid willen laten zien hoe dik de bouwlaag is (de zwarte aarde) en hoe mooi de overgang naar de oorspronkelijke bodem (geel zand) .... maar ja .... strenge regisseuse he? ;-)

Op een bed van negen meter plaats ik één rij sugar snaps, die worden gesteund door zes palen van 2 meter, zo'n 50 centimeter in de grond. Daar komt nog gaas langs, waar de rankjes van de erwten zich aan kunnen vasthouden.

Maar ja dat gaas was er dus nog niet. Komt later. De erwten heb ik al wel gezaaid want dat was ook weer een mooi plaatje voor de camera. Haha gelukkig maar. Geultje maken, en de gekiemde erwten met zand en al gelijkmatig verdelen over de hele geul. Dan een bergje aarde erover heen scheppen en goed aandrukken.

Anders is het voor de duiven!






Dat is echt zoiets .... dat je denk ik voor altijd onthoudt. De allereerste keer erwten en capucijners zaaien, op je eigen land, en dat die twee dat dan staan te filmen.

Het had iets heel aparts! Wel leuk om daar later een film van te hebben.

Nou, al met al staat daar nu één rij. Toch nog wat.





Verder is vooral de verbouwing gefilmd, het tegelen en het schilderen en het overleggen over hoe de trap moet worden.

Maar op weg naar de paardenstal zagen we buurman Henk lopen. Die was bij de bijen aan het kijken, die allemaal op de krokussen vlogen. Spectaculair gezicht!

En dat vonden Nienke en Bennie ook, dus hebben we daar ook uitgebreid gefilmd. De bijen en de bloemen. Ja want alleen maar tegels en verf is ook zoiets! Dit is toch prachtig? In bijna elke krokus zat een bij!!

Nienke ging Henk van alles vragen wat hij op zijn eigen rustige manier beantwoordde. Hij zou in zijn eentje zo een hele serie films kunnen vullen, met wat hij allemaal weet.






Het was leuk om mee te maken, met zulke deskundige filmers. Maar toch zijn we allemaal opgelucht dat de opnames voorbij zijn. Want zo'n dag doe je niks. Net nu het zo druk wordt.

Broer Mark kwam theedrinken en samen liepen we nog ene rondje om het weiland. Lekker rustig met z'n tweeën. Beetje kiek'n, naar de lucht en naar de grond. En wat ligt daar op het pad?





Een klein dood visje. Zomaar. Uit de lucht gevallen.

Morgen moet er echt veel gebeuren. Ik hoop dat je meekijkt en meedoet! Nu gaan wij toosten op het einde van Moeskers Moestuins Filmperikelen, en weer over tot de orde van de dag! Morgen naar buiten en voorlopig blijven we daar!





4 reacties:

grandma zei

Proost !

Es zei

proost op je film!
XEs

Jennifer zei

Wanneer wordt het uitgezonden? Lijkt me heel leuk om te zien.

Clarien zei

Dat weten ze helaas nog niet maar zal niet lang duren want die serie ´Nederland Verbouwt´ loopt niet zo lang meer. Zodra ik het weet zal ik het melden.