Woensdagse werken.

on woensdag 15 februari 2017




Bij het krieken van de dag rijdt er een busje ons erf op. Het is het transportbedrijf van Ikea. Ze komen de keuken brengen voor in de paardenstal.

De jongens komen helemaal uit Gorkum. En dan zo vroeg al hier! En ze rijden door tot 20.00 vanavond. Respect hoor voor die mannen!

Ja, en waar wil ik de handel hebben? Geplaatst worden kan nu nog niet natuurlijk. Het moet maar allemaal even tijdelijk in de schuur. Op advies van onze timmerman had ik pallets neergelegd, daar mogen de spullen op, en we pakken alles goed in met het bouwplastic wat daar nog ligt.






Dag keuken. Tot snel, hoop ik!

Alles en iedereen gaat vandaag naar buiten. Brit, de zaailingen, ikzelf, allemaal lekker in het zonnetje. Ik ben zelf wel even wakker geschud door het zaaischema van gisteren .... volgende week al kool voorzaaien .... maar die hele tuin is nog niet klaar! Er moet nog mest op, de rogge moet nog ondergespit, de paden en bedden nog gemaakt .....

...... terwijl er al bijna kan worden gezaaid in de tuin. Dus ..... haast!!





Haha nee hoor. Niks haast. Een moestuin is vooral om van te genieten en niet om in te stressen! Gewoon één stap tegelijk, en vanochtend gaan we eerst op bezoek bij een buurvrouw die jarig is. Lekker taart eten! Midden in het veld wonen ze. Je moet eerst door een strook bos, waar je tientallen vogeltjes hoort.

Zo mooi. Jammer alleen als je dan niks van vogels weet. Ik zou niet weten welk geluid bij welke vogel hoort. Maar hoe dan ook het is prachtig, al die zingende vogeltjes, allemaal op zoek naar een maatje denk ik.

Verdwalen kun je niet in dit bos. Het is tien meter breed.





Na de koffie moeten we toch aan de slag, Brit en ik. Brit hapt steeds in de lucht. Wat nou weer? Oh ik zie ineens dat ze naar bijen hapt. Er zijn veel bijen, van de bijenkorven van de buren. Al die bijen zijn met dit mooie weer gaan vliegen.

Brit eet dus levende bijen op.

Ja dat is dan weer zoiets waar je niks aan kan doen, of je moet haar opsluiten. Hopelijk steken ze haar niet in de keel. Hopelijk gewoon in een oor ofzo, of in de lip, dat ze het afleert.





Wat is er in vredesnaam te eten nu voor de bijen? De wilgen zijn nog kaal.

Ik moet toch naar achteren het land op, om mest te halen, dus ik ga es zoeken waar die beestjes op vliegen. De berkenkatjes? Die zie je hierboven. Die katjes zitten volgens mij nog potdicht. Geen stuifmeel te zien. Ook geen bijen.

En dan, helemaal aan het einde van het weiland zijn de rijen hazelaars. En daar zie ik zowaar gele wolken! Het zijn de katjes van de hazalaars. Ze staan pal in de zon, en een aantal van die mooie gele trosjes stuiven al een beetje als je er tegenaan tikt.

En daar zijn ook de bijen!






Ja de foto is onscherp maar de bijen wilden niet stil zitten.

Die lange katjes, dat zijn de mannelijke bloemen. Makkelijk te onthouden, want ze zien er ook echt mannelijk uit!  :D

En de vrouwelijke bloemen zitten er ook maar dan moet je goed kijken. Die zijn piepklein, en fel rood, en heel mooi als je ze van dichtbij bekijkt. Je moet er even naar zoeken. Ook echt vrouwen dus.

Zo'n boom bestuift zichzelf, door de wind die het gele stuifmeel over de kleine rode bloempjes blaast. En daar groeit dan de hazelnoot uit.





Maar wij gaan verder, heen en weer gaat het langs het nieuwe pad. Met de lege kruiwagen de ene kant op en met de volle weer terug. Maar het schiet niet op want er is steeds van alles te zien. Zo kwam ik zes keer langs de natuurcamping van de Zonnehorst.

Natuurcamping? Yep! Kijk maar mee.








Achter de tuinen van de Zonnehorst is een veldje met een echte camping. Het is niet zo'n camping met allemaal caravans op een rij, maar het heeft toch alle comfort die je nodig hebt.

Een heel leuk wc-tje. Je zit in de frisse buitenlucht tussen de vogeltjes. En soms komt er een muisje kijken wat je aan het doen bent.





Hier zie je het restaurant, inclusief buitenkeuken. Heel 2017.





Ook de driezitsbank is heel hip. En het uitzicht is fenomenaal. Zelfs in februari.





De badkamer vind ik het mooist. Wat je daar bijvoorbeeld hebt is gevitaliseerd water. Als je hier vakantie houdt .... dan kom je dus topfit weer thuis!!

Enne mocht je soms wat te stil vinden, of als het es regent, kom je gewoon bij de buurvrouw (bij mij dus) een bakkie doen! Maar in principe schijnt hier meestal de zon! :D






Ja .... ZONNEhorst he?

Nou, misschien vind je het leuk om een keer op deze camping te staan met je tentje. Als je van natuur houdt is er haast geen mooiere plek denkbaar!

Na al dat sjouwen mag ik graag even kijken bij anderen, die druk aan het werk zijn. De timmermannen van hun werk houden bijvoorbeeld. Ze zijn met een mooie klus bezig. De deuren in de paardenstal zijn gewoon van simpele platen gemaakt, maar door daar gleuven in te fresen, lijkt het net alsof die deuren van dikke stoere planken zijn gemaakt.

Je moet er maar op komen.







Ook het hok om de meterkast is op die manier gemaakt. Als alles geschilderd is lijkt het dan allemaal net hout.

Ik zit alleen even met de kleuren. Het dak blijft gewoon ongeschilderd, dus gewoon dat mooi lichte vurenhout, maar wat voor kleur zullen we op de muren schilderen? En op die deuren en die kast?

Iemand met een beetje kleurgevoel?


3 reacties:

Anoniem zei

hoii! ik zou voor gewoon wit gaan met oud blauwe accenten. Biiv de ombouw van de meterkast en een evt kastje van de kringloop:) o.i.d. ik heb voor mijn kast in de woonkamer oud blauwe(richting grijs) krijtverf gebruikt. echt super mooi geworden. Eenben ander ligt natuurlijk welbaan de kleur van de keuken. blauwe kast met rode keuken staat natuurlijk snert:):)

gr monique

Mijke zei

Wat betreft de kleur, ik denk eigenlijk dat bijna alle kleuren wel mooi staan bij blank hout! Blauw bijvoorbeeld, maar mintgroen zou ook kunnen, of donkergrijs en licht warmpaars, of felgeel ofzo. Ja het ligt vooral aan de kleuren die je voor de inrichting wilt gebruiken denk ik! En ook waar je de ruimte voor gaat gebruiken. Mijn slaapkamer verf ik altijd en overal in heel licht lila, omdat dat een warme en toch serene kleur is. Knalkleuren zou ik voor een slaapkamer dan weer niet zo snel doen.

Clarien zei

Super! bedankt!