Poepsoep en jurkjes.

on vrijdag 17 februari 2017




Grappig ..... jurkjes en mest.

Ja de dag begon vandaag met het opruimen van de compostbakken. Er zou vandaag wat mest gebracht worden dus ik heb de linker bak leeggemaakt. Het leek alsof daar haast niks in zat, maar er kwamen nog wel acht kruiwagens met oude paardenmest uit.

Die gingen allemaal hup over de rand, de rechter bak in. Daar ligt al ons compost vanaf dag 1 dat we hier wonen, en dat is nu dus bedekt onder een dikke laag paardenmest. Je zal zien ... dat gaat nu broeien als een gek en dat kan met een paar weken op de tuin.







En vanmiddag kwam iemand uit het dorp, en kregen wij twee grote bakken vol mest. Prachtige koeienstront. De boer heeft afgelopen zomer van ons wat hooi gehad, en hij had toen beloofd om ons in het voorjaar mest te brengen. Dat was ik straal vergeten, maar hij niet.

Hij heeft vleeskoeien. Het mooie daarvan is dat die dieren veel minder opgefokt worden dan melkvee. Ze krijgen bij hem geen krachtvoer. Daarom is deze mest heel geschikt voor je tuin. De mest is minder scherp dan mest van beesten die krachtvoer krijgen. Mooi rustig spul, dat geeft ook rustiger groei van je gewassen.

Slow mest, slow food  :D






Dankjewel opa en kleinzoon!

Nou, de bakken zijn vol. Nu kunnen we wel wat mestthee maken, oftewel poepsoep.

Poepsoep gebruik ik als een soort compostversneller. Het is makkelijk te maken. Je neemt wat poep, liefst verschillende soorten. Ik heb dus paardemest en koeienmest. Brit haar drollen doe ik er niet bij want dat is te eiwitrijk. En hondepoep stinkt te erg.

Dat gaat in een emmer, dan water eroverheen, en roeren. Klaar is de poepsoep.






We vegen ook de mussenstrontjes op, die gaan er ook bij. Hoe meer verschillende soorten hoe beter.

Je moet het zó bedenken, voor een mens geldt dat gevarieerd eten gezond is, maar dat geldt ook voor je composthoop. Dat is ook een levend wezen. En het geldt ook voor je bodem. Die leeft ook. Variatie geeft een breed spectrum aan mineralen en aan bodemleven.





Nou daar gaan de mussenpoepjes als peper en zout over de soep.





Gatver Brit ..... nééééééé!!! Moet jij nou overal je kop in stoppen!! Weg met jou!




 Haha ze was er in 1 minuut uit hoor.

Maar goed. Die soep die kun je overal voor gebruiken. Je kunt het als meststof over je tuin sproeien. Het kan over de gewassen tegen ongedierte. Maar het kan ook in het compostvat, om je keukenafval wat sneller te laten verteren.

O het helpt ook vast tegen allerlei ziektes, deze soep. Jammer dat we dat niet meer kunnen vragen aan Klazien uit Zalk!! Nou ik zou het wel even koken eerst ..... 😊😊





Nou voor als je een beetje misselijk geworden bent, van de poepsoep, nog even heel wat anders. Ik moest in het dorp zijn en er was nog steeds uitverkoop.

Mocht je nog langs Staphorst rijden binnenkort, rij dan even van de snelweg af. Vlak onderaan de afrit vind je 'Hulst en Co', een heel leuk boetiekje met een goeie sale! En achterin de zaak worden stoffen verkocht en dat soort dingetjes.

Ik kocht vier kledingstukken voor 37 euro!








Poepsoep en leuke jurkjes, ja zo gaat dat soms.





4 reacties:

jezebelle zei

oh wat een mooie jurkjes die met bloemen en en die met pluimtjes (veren) is ook erg chique en dat grijze is dat een blouse (dameshemd)?
ja duur is dat niet ik ben de laatste tijd veel afgeslankt en ik moet echt oppassen ,ben blij dat de koopjes hier voorbij zijn ga eventjes niet meer de kledingszaak binnen (ligt naast de de duitse super)want als het tot -70% is dan is het bijna te gek voor woorden en ik kan nu met mijn "courante" maat in bijna alles wat ik zie ! vorig dinsdag waren wij 20j gehuwd toen woog ik ruim 20kg meer dus je begrijpt grote tassen gooi ik buiten van maat 54 tot 44 hup ik wil nooit meer dikker worden , hoop je mee dat het lukt ?! en wat woon je heerlijk en ik wil ook zo graag moestuinieren maar ik ben een flat/stads-kind en heb géén totaal géén groene vingers !! wel een vrij grote tuin maar weet niet goed hoe daar aan te beginnen ! en jullie huis is echt een plaatje en dat hondje wil ik ook wel de onze is veel kleiner 5kg en groter word ie niet wel erg lief en uit het asiel alsook 1 van de 2 poezen en waarom houden jullie géén kippen ? ik heb er drie en die geven flink veel eieren kan zelfs uitdelen aan nog twee buufjes lieve groet Jezebelle uit B lees hier via Annemiekje die ik al jaren volg en zij mij ... super madamme ...

Daphne zei

Aaaaaah, dat koppie van Brit, whahahaaaaa.

Heerlijk, die poepsoep, doet mij denken aan een voorleesboekje, dat ik vroeger altijd aan onze oudste voorlas.

En je jurkjes, zo leuk en extra leuk door de prijs.
Ga je veel plezier van beleven!

Fijn weekend.

Clarien zei

Haha wat een leuk verhaal! Ja kippen die komen nog wel maar onze buren hebben ook veel kippen dus voorlopig komen daar de eitjes en de soepkip vandaan.

Leuk dat je wilt moestuinieren, da's ook goed om die slanke lijn vast te houden! :D Begin gewoon met een paar vierkante meter, pal in het zonnetje. Doe met mij mee! Nu omwoelen en wat mest of compost erop.

Clarien zei

O hoi Daphne! We hebben mekaar gekruist! :D Altijd zo leuk dat enthousiasme van jou!