Lichtmis.

on donderdag 2 februari 2017




Maria Lichtmis ..... dat is een christelijk feest. Op lichtmis wordt de inwijding herdacht van Christus, in de tempel, veertig dagen na zijn geboorte.

Veertig dagen na kerst. Dat is dus nu, vandaag, 2 februari. Maar het is ook een feest van het licht, dat zo mooi terugkomt deze dagen. En het is ook precies het midden tussen de zonnewende en het lentepunt. Voor wie dat een beetje bijhoudt.  :)

'Lichtmis' .... en ik maar denken dat dat gewoon de naam was van dat wegrestaurant, waar wij altijd van de snelweg afslaan, naar ons huis. Maar nee dus. Er zit een heel verhaal achter.





Februari .... is mijn favoriete maand. Samen met november. Het zijn beide maanden met iets mystieks. Iets van stilte en van stabiliteit en van inkeer, en ze zijn beiden ook fris en reinigend, zonder meteen steenkoud te zijn.

.... heb je ook een favoriete maand? Dat kan best iets zeggen over je eigen persoonlijkheid, bij welk seizoen en in welke maand je je het prettigst voelt.

Maar kijk .... die mooie lage zon. Steeds een beetje groter wordt de zonneboog.







Ja daar hou ik dus van.

Net zoals van wapperend wasgoed aan de lijn. Hoe harder het wappert hoe vrolijker. Al die hemden en onderbroeken en handdoeken krijgen ineens een persoonlijkheid. Vrolijke clowns worden het in de wind.





Door de warmte van vandaag komen de erwten in de koude bak boven de grond piepen. De eerste groenbodes.

Want wat er ook gebeurt in de wereld .... waar je soms bang van wordt .... want hoe moet dat toch met  zo'n clown aan het stuur  al die veranderingen in de wereld en al die nare berichten .....

...... als ik die jonge erwten zie, dan geeft dat weer veel moed. De natuur zal ons allemaal wel overleven. Ze is zo enorm sterk. Ook de zon, die er al miljarden jaren is, doet gewoon wat ze moet. Zoals .... terugkeren in februari, op Lichtmis.

Kijk eens hoe laag ze staat, kijk wat een lange schaduw ....





Hier in de paardenbak willen we appelbomen planten. Een rij appels en peren en pruimen. Ja dat is ook een van de vele dingen op de wensenlijst.

Maar het mag ook best volgend jaar.




Want dit jaar is al druk genoeg met zichzelf. Vanavond mag ik voor het eerst weer es sportles geven .... pffff ..... maar ik ben mijn routine een beetje kwijt.

Naja daar heb je een hand voor, voor een spiekbriefje!





6 reacties:

Leonie zei

Ik heb niet zoveel met februari, mei is meer mijn maand. Dan is het al echt lente, de natuur laat zich weer zien, en horen. Alle vogeltjes die je weer wakker kwetteren! Heerlijk! En, ik ben in de maand mei jarig, ook niet geheel onbelangrijk. Kan niet wachten tot het weer mei is!

Catrien zei

Lichtmis word niet in de protestantse kerken gevierd, er wordt vlak na kerstfeest wel over gepreekt, met name over Simeon en Anna die toen Christus in hun hart en in hun armen mochten ontvangen.
Voor mij zijn mei en met name september bijzonder, het komen en gaan van warmte en de zon! En o, wat kriebelt het weer bij me, fijn voorzaaien, en in de tuin klooien.....

Mijke zei

Oef ik vind Februari helemaal geen fijne maand! Het is de koudste maand van het jaar, echt winter. En ik hou niet zo van winter. Ja, wel eventjes, maar als dat gure herfstweer en die steenkoude winter met zn tweetjes een maand zouden duren zou ik heel blij zijn haha. Mijn favoriete maand is denk ik mei! Al mooi weer, en nog zo veel jong groen, de natuur verandert elke dag, de vogels zingen, de belofte van een mooie zomer. Heerlijk! Van mij mocht het het hele jaar wel mei blijven :D

Es zei

juni is mijn favoriet dan is het al om 5 uur licht. Dan ben ik op mijn best...
X Es

Clarien zei

Ja mei en juni zijn schitterend mooi. Maar ook de drukste periode voor de tuinder, met al dat gedoe van al die blaadjes en die groeispurt van al die plantjes tegelijk .... haha.

Nou ja eigenlijk hou ik ook van februari en november omdat er anders helemaal niemand van hen houdt. Voorkeur voor stiefkindjes :)

Anoniem zei

Je bent echt niet de enige. Februari en november zijn voor mij ook fijne maanden. Februari markeert het einde van de donkere maanden en geeft alvast een belofte voor het voorjaar, zonder hoge verwachtingen van het weer en de bijbehorende drukte. November geeft voldoening. De kasten en diepvriezen zijn weer gevuld. Het werk is grotendeels gedaan. Het is dan ook weer fijn om binnen te zijn en kaarsen te branden en dit zonder de echt lange donkere, grauwe dagen van december en januari.
Maar de allerfijnste maand vind ik september. Het donkergroene van de bomen, de kleuren, het licht, de warmte maar niet te warm. Dat is voor mij de zomer op zijn best.