Jong groen, en radar oog.

on dinsdag 28 februari 2017




Half februari was ik in de winkel van De Zonnehorst en kreeg ik van Hillie een tak van de Bandwilg. Zo´n mooi sierlijk takje .... met katjes die nog dicht zaten.

Dat ging in een vaasje op het aanrecht. Want hij paste heel mooi bij de kraan.






.... en nu, tien dagen later, zijn de katjes open, en heeft de tak worteltjes. Dat gaat heel snel bij de wilg. Nu kan je het in een pot met aarde zetten of in de grond, en er groeit een mooie bandwilg uit.

Dat oude water kan je voor je jonge plantgoed gebruiken. En over de tomaten zaailingen. De groeikracht van de wilg kan je zo dus gewoon overgieten.

En die tien kleine tomaatjes .... hoe gaat het daar mee? Er waren vorige week twee kapot getrokken bij het weghalen van het zaaddopje.







..... maar dan kan je goed zien hoe sterk die zijn, tomaten. Ook de plantjes die beschadigd waren zijn gewoon weer hersteld en weer verder gegroeid. Van de tien zaden zijn er negen opgekomen, die leven allemaal nog. Mooi sterk ras van De Bolster!

Verder ben ik aan het oefenen in buien schatten. Zonder Buienradar dus. Hoe lang duurde het denk je voor deze bui op ons neerstortte? Ik schatte vijf minuten, maar het was een kwartier.






En deze hierboven? Nou die kwam helemaal niet. Die ging voorbij.

Omdat het even droog bleef vanmiddag, en de tuinbonen al lange wortels hadden heb ik de emmers met tuinbonen uitgepoot in de tuin. Maar er kwam steeds wat tussen. Brit liep eerst weg, met een buurhond. Heel ver weg. Nou, ophalen die hond. Toen moest ik datakabels halen. En helpen met kabels door buizen heen trekken. En er kwam bezoek.

Nou zo gaat dat dan. Dag weer om.









Wel leuk hoor allemaal. Al dat werk. En de vloer wordt ook mooi.

En verder eten wij niet altijd van die borden vol met groente. Als ik alleen ben bak ik het liefst eieren met ham. En kijk dan schuldig naar mijn bord. Niks groens te zien.

Maar overal op de vensterbanken staan van die bakjes met jonge plantjes. Neem bijvoorbeeld die berglinzen, die groeien bij de klippen op. Hop, ze gaan over de eieren. En voila het is weer een verantwoorde hap!







Zo nu weer even naar de buren voor een verantwoord toetje! :D






0 reacties: