Haat-liefde.

on maandag 27 februari 2017




Een haat-liefde verhouding .... met Buienradar.

Het is natuurlijk ontzettend handig dat je kan zien dat er regen aan komt. Maar als het niet klopt kan je daar heel chagrijnig van worden. Dan kan het je hele dag lamleggen! Zoals vandaag, had ik veel was om te drogen, en wilde ik ook graag weer twee bedden omspitten. En daar heb je allebei droog weer voor nodig.

Het gaat regenen, zei Buienradar vanmorgen vroeg, en wel om 09.00.

Oke oke, plan aanpassen. Maar om 9.00 .... regende het helemaal niet. Onee, zei Buienradar, het gaat pas regenen om 10.30. Maar om 10.30 brak er bij ons een zonnetje door, en het land was al snel droog genoeg om te spitten.






We zijn het verleerd om zelf naar de lucht te kijken .... komt er regen of niet? Want dat kan je gewoon zien. Als er een bui aan komt. Dat is zo'n donkere wolk. ;-)  Nou ja hier op het platteland kan je dat zien.

Je ziet een bui wel op een half uur aankomen. Meer dan genoeg tijd om de was binnen te halen.

Maar goed. Ik wilde vandaag aan het wortelvak beginnen want ik wil binnenkort wortelen zaaien. Liefst deze week nog. Nou moet je daar voorzichtig zijn met mest geven. Wortelgewassen moeten niet veel mest, en zéker geen dikke klonten. Want dan gaan ze geen dikke lange wortels maken, als de voeding aan het oppervlak zit.

Maar om ze nou helemaal géén mest te geven vond ik ook niet handig, want de mest zet de grond en het bodemleven in werking. Dus ... heb ik gesproeid, met wat verdunde poepsoep. Daardoor maak je de bodem actief, maar 'overvoer' je de gewassen niet. Misschien heb je wat aan die tip. Ik kom er later nog op terug.




Na het spitten van twee bedden regende het nog steeds niet.

Tssssss ...... Buienradar!

Voor Jan was dat ook fijn was hij was buiten met de dorpels bezig. Nou ja, die randen onder de deuren. Voorheen was het gewoonte om een strook lood of kunststof onder zo'n rand te leggen. Maar daardoor blijft het daar vochtig, het vocht kan nergens heen. En kan zo'n onderrand gaan rotten.





Dus hij doet het anders. Hij maakt een opstaande rand die met een bolle vorm in de onderrand van het raamkozijn grijpt. Daardoor is er een kier waar lucht doorheen kan, waardoor het kan drogen. En het vocht kan dan niet ver naar binnen dringen.





 


Staat ook mooi, zo'n hoge rand.

Nou daar kwam de regen eindelijk hoor, om 14.00 vanmiddag. Maar mijn was was droog en de bedden gespit!







Tja ... waar zijn we verder mee bezig?

Een schetsje maken voor de toegang naar het weiland. Dit hier onder klopt nog niet helemaal .... die biels in het midden is onhandig, want zo kan er nooit een trekker langs als er gehooid moet worden. Maar zoiets moet het worden dus.






En ook moeten we kiezen .... tegels voor de paardenstal, kleuren voor op de muren. Het is nu een stuk makkelijker omdat we dat in huis al gekozen hebben. Voor de stal doen we net zoiets, maar dan allemaal wel lichter. Het moet vooral een werkruimte worden. Veel licht en ruimte.




Morgen komt de tegelzetter .... eindelijk. We wachten al weken op hem!!

Vanavond is de hele ruimte schoongemaakt, en ingesmeerd met van dat spul, als basis voor de tegels. Een soort primer is het geloof ik. Ik mocht het laatste hoekje doen. Fijn, net zoals die ene tegel die ik in huis gelegd heb.

Dan kan je later altijd zeggen ..... we hebben verbouwd!  😊😊





1 reacties:

ons leven in roemenie zei

Buienradar klopt idd nogal eens niet. Ik moest denken aan mijn Opa toen ik he stukje las. Hij was een echte buitenman en kon aan de lucht zien of en wanneer het ging regenen. Ik weet dat hij tegen ons zei als jullie nu naar huis gaan ( 30 min fietsen) dan treffen jullie het nog droog en idd het klopte precies. Hier zie je de wolken goed aan komen en ook de veranderingen in de lucht . Heerlijk zo buiten kunnen leven en een heel verschil met de stad. Hier is trouwens het voorjaar volop begonnen en is iedereen meer en meer buiten te zien na de lange winter.