Weggeven, beuken, wespen en vlinders.

on woensdag 4 januari 2017






Tijdens het kerstdiner in Zwolle sprak ik Mariam. Mariam van der Wal.

Ze kwam vandaag op bezoek. Met een potje zelfgemaakte tomatenjam. Mariam is een boeiende vrouw. Als je hoort wat die allemaal heeft meegemaakt in haar leven ... dan is ons leven een rustig schommelbootje.





Ze heeft geen beste start gehad. Geboren in de stad Groningen, in een onstabiele gezinssituatie, en al op haar zesde zo'n beetje de huishouding op zich genomen inclusief broertjes en zusjes. Op haar veertiende zelfstandig, op kamers. Maarrrr .... wél even het gymnasium gedaan, in vier (!) jaar, en het geld voor levensonderhoud tussendoor verdiend met een baantje in een visrestaurant. En vele andere baantjes.

Wow. Om maar iets te noemen. Ook de rest van haar leven was een soort van achtbaan.

Nu woont ze in Zwolle en heeft het Dieze Collectief opgezet.




Daarover ga ik binnenkort meer schrijven. Over dat Dieze gebeuren. Want volgende week ga ik daar kijken, wat dat precies is, wat ze daar doet, wie de klanten zijn, hoe dat werkt. Ennnn ... of we misschien kunnen samenwerken.

Recycling, repair café, een Smulhoek met low budget maaltijden, allemaal hele mooie initiatieven dus.

Nou na een uur of wat zitten te kletsen, want ja we hadden aardig wat raakvlakken (Grunningers onder elkaar he?), werd Brit het zat en begon te klieren dat ze naar het bos wilde. Ach ja .... Brit ... we hebben een hondje! :D

En vanuit het bos reden we door naar Van Oosten, een tuinderij in Staphorst, om wat beukstekken te halen voor de beukenhaag op de erfscheiding.




Mariam ook mee natuurlijk. Die heeft daar ook allemaal weer verstand van, heel handig, en wij naar die meneer van Oosten. De reden dat ik het bedrijf hier even meld, is vanwege de goeie manier waarop we geholpen werden.

Ik wilde zo'n 130 beukjes bestellen, omdat ik graag een dubbele beukenhaag wil op de erfscheiding. Het is nu deels dubbel, deels enkel, en hier en daar zitten er hele stukken niks.

En wat zegt meneer Van Oosten?

'Waarom wil je een dubbele haag? Veel mensen kiezen voor een dubbele haag maar dat is meestal niet nodig. Een dubbele haag wordt al snel te breed. Want je kan niet te dichtbij de stam snoeien. Heb je niet genoeg aan een enkele haag?'

Nou vraag ik je!! Het is komkommertijd voor een tuinderij, en die man raadt mij AF om een dubbele haag te planten! Ik ben uiteindelijk met een bosje van dertig plantjes vertrokken. Want, tja, ik neig nu naar een enkele rij.

 


Maar mochten we tóch voor een dubbele rij gaan, of andere dingen nodig hebben, dan ga ik weer naar Van Oosten.

We kregen nog meer advies!

Hoe bewaar je zo'n bos van die dorre beukenstekjes? In een emmer water? Nee dus!

'Die beukjes hebben een soort van schimmels op hun wortelgestel,' legt van Oosten uit. 'Als ze in water staan verliezen ze die belangrijke schimmels, en dan slaan ze eenmaal in de grond niet zo makkelijk aan. Ze hebben die schimmels nodig. Leg ze in een vorstvrije schuur en besproei de wortels met een beetje water. Dat is het beste. Of, gewoon in een kuil ingraven tot de dag dat je ze aanplant.'

Dankjewel firma Van Oosten en tot ziens dan maar!


Van Oosten en Mariam wurmen de stekken in een zak



De kwekerij ligt in een mooi gebied, aan de rand van Staphorst. Prachtige oude boerderijen staan daar. Mooier zelfs nog dan de wat museum-achtige boerderijen in het dorp. Dit is meer real life. Ook schitterende oude houten schuren en stallen zien we.

Binnenkort nog maar es daar langs rijden en wat meer foto's maken. Met een zonnetje erbij!

's Avonds als de kachel aan is lopen er ineens een paar lodderige wespen bij ons over de vloer. Uit een houtblok zeker? Ik krijg de kans niet voor een foto want Brit heeft ze al te pakken. Oei. Hoe giftig zijn die beesten voor een hondje?







Naja ze heeft een instinct. Dat zal wel werken. In elk geval heeft ze ze allemaal op! :D

Over insecten gesproken ..... naar aanleiding van mijn blog van maandag,  die vlinder die graag op de wortelplant zit is de Koninginnepage. Een zeldzame en prachtige vlinder. Dus vooral wat wortels laten zitten in de grond en laten uitgroeien!! Dan komt die misschien langs!

Met dank aan Joop en Corrie! :D.


Afbeeldingsresultaat voor koninginnepage

Afbeeldingsresultaat voor koninginnepage


4 reacties:

Daphne zei

Gelukkig Nieuwjaar voor jullie allemaal!!

Spannend dat je nu echt gaat beginnen met je moestuin, ik blijf je volgen.....zo leuk om te lezen.
Heel veel succes, ben benieuwd hoe het er volgend jaar bijstaat, om deze tijd.

Mijke zei

Sjee wat wordt Brit al groot, ze wordt al mooier en mooier! Op dat hondeninstinct zou ik trouwens niet te hard vertrouwen, honden kunnen best domme dingen doen zoals bijvoorbeeld dus wespen opeten. Deze waren dan blijkbaar versuft van hun winterslaap ofzo, maar als ze in haar bek of keeltje wordt gestoken is het hartstikke gevaarlijk!

Clarien zei

Oja ... had ik niet aan gedacht. Maar ze ging er wel steeds een tijdje op stampen voor ze ze opat dus ik denk dat ze dood waren.

Mijke zei

Haha ja dat zal dan wel ja, malle pup, ik zie het helemaal voor me!

Ohja ook een goeie met dit weer om niet op het instinct van je hond te vertrouwen: ijs. Als het iets te dun is en ze zakken er onder zijn ze binnen een seconde dood door cold shock. Ik ken helaas iemand die dat heeft gehad met haar pupje :( Vreselijk! Ik kijk dus altijd extra uit en ijs is per definitie een no go voor mijn hondje. Ook als het wel dik genoeg is, zodat ze gewoon leert dat het niet mag en ze er niet per ongeluk op gaat als het toch te dun is.