Vreemde zaken.

on dinsdag 6 september 2016




De update van de verbouwing komt vrijdag. Maar toch even dit .... de schoenen van de stucadoor. Ik vond dat zo´n mooi tafereeltje, twee van die ´gestucte´ schoenen ... eenzaam in een hoekje in de schuur.

Moeskers Moestuin 2, daar is iets vreemds aan de hand. Aan de ene kant van de moestuin groeit alles als kool, of eigenlijk moet ik zeggen. het groeit als mais en pompoen en wortels. Alles groeit en bloeit als een razende, het krioelt van het leven en van de bijen en vlinders ......





.... en aan de andere kant van het pad, foto hierboven, staat alles ongeveer stil! De kolen willen niet, de sla schiet door, de prei heeft er ook he-le-maal geen zin in!

Eén en dezelfde tuin, en dan zo´n verschil.




Ja ik weet natuurlijk niet wat mijn voorgangster hier in deze tuin heeft gedaan, aan bemesting enzo.

In elk geval, de mais hier groeit heel goed, en ondanks het late zaaien komen er kolven aan! Nu goed in de gaten houden die kolven, dat we ze niet weer te laat oogsten en op harde meelballen moeten kauwen. Ik hoop echt nog op een batch van zoete sappige mais.

Nou, het gaat al weer mis hoor. Deze heb ik dus te vroeg geplukt.





De korrels zijn nog wit. Geen smaak aan. Ja dat moet je ook leren, wanneer is de mais plukrijp? Sijmen zei altijd, als de punt goed 'vol' aanvoelt. Hm. Je kan ook gewoon de dummies (ander woord voor dommie's) methode volgen. Gewoon elke week een kolf plukken.

Ook bij de tomaten is iets bijzonders aan de hand. Ze waren ook hier allemaal getroffen door de ver-schrik-ke-lij-ke ziekte Fytoftora ... alle planten waren zwart en de vruchtjes aan het rotten ....

... en nu, het lijkt wel alsof ze aan het herstellen zijn!!!!!





Het enige wat ik heb gedaan is al het zwarte blad weghalen en al de rotte vruchtjes eraf tikken. En verder, gewoon die planten laten gaan. Niet meer gediefd, niet meer opgebonden, alleen wat steun gegeven langs het hek van de paardebak, waar ze nu op eigen kracht weer nieuwe loten langs laten groeien.

Vol met vruchten!!

Wat een sterke jongens zijn dat toch die tomaten. Respect!!

De pompoenen doen daar niet voor onder. Ze hadden maar een heel kort seizoen, maar ze klimmen doodleuk de houten rand over en slaan hun tentakels uit, zó de paardebak in. Giddy-up!! Ha, dáár kunnen we mooi de benen uitstrekken! Ruimte zat hier!!






Zo. Dat was de tuin.

Nu even een bakkie en dan weer aan het schrobben. Vandaag de tuinschuur schoongemaakt. Het is er nog steeds niet netjes, want ik heb nog geen bakken om alles in te sorteren, maar het is nu wel schoon. Geen dode muizen en uilenballen en spinnen-eier-klonten meer.










Oja en ik was nog op het dak. Doodeng!! 

Maar daarover vrijdag meer. Over de schoorsteen en de plinten en dat soort zaken.


                                   

6 reacties:

Anoniem zei

Haha die maïs , ik dacht dat wanneer de haartjes bovenop bruin beginnen te worden de maïs net goed is, maar wat ik ook doe is een sneetje maken in het blad rond de kolf om op die manier te zien of de korreltjes al geel genoeg zijn en als dan zet ik mijn nagel in zo'n korreltje, wanneer er sap uit spuit weet ik dat ze goed zijn, hoef je de kolf er niet helemaal af te halen. Denk nu niet dat ik een maïsexpert ben hoor, zo heb ik er niet genoeg bij elkaar gezet en was de bevruchting niet goed, allemaal halve kolven, maar wel lekker. Het ziet er naar uit dat de verhuis begint te naderen hé, best wel een stressvolle periode.

Clarien zei

aha!! dat proberen we dan volgende keer! Dankjewel hoor

en de verhuizing duurt nog wel even ... eind oktober. Maar van mij mocht het morgen zijn!

Unknown zei

Toen ik de foto zag dacht ik gelijk de schoenen van de stucadoor :) die zien er inderdaad zo uit.In je nieuwe moestuin weer je precies wat je gedaan hebt aan bemesting etc en kan je het ook veel beter sturen en begeleiden .

Leonie zei

De mais is goed als de pluimen bovenop bruin zijn, en als je een korreltje met je nagel openbreekt, er melkachtig sap uit komt. Als het sap nog waterig is, dan is -ie nog niet goed. Succes ermee!

Daphne zei

Soms os de natuur gewoon niet te volgen!

Mooie foto, die schoenen, leuk om straks uit te vergroten en in de gang (ofzo) te hangen, als aandenken.

En die pompoenen in de paardebak......ach, dat deden de paarden vroeger ook, hun benen daar strekken, dus goed voorbeeld doet goed volgen ;-)

Ik heb een vraagje, misschien weet jij dat?
Ik heb rabarber stukjes, met suiker, wodka en vanille stokje in een wekpot gedaan, moet likeur worden.
Nu staat er "donker wegzetten", zou jij het dan in de koelkast doen, of niet koel,maar in een donkere kast?

Clarien zei

Gevoelsmatig zou ik zeggen ... met die wodka en suiker, dat blijft wel goed. En buiten de koelkast mengen smaken meestal beter, dan erin. Dus in een donkere kast zetten. Maarre ik heb geen ervaring met likeur maken. Volg graag jouw experiment!