Friday on the farm.

on vrijdag 9 september 2016



Er gebeurt steeds zoveel tegelijk ... waar zal ik beginnen?

Met de schoorsteen dan maar. De oude schoorsteen is weggehaald want die was van baksteen en dat is nogal zwaar. Daarom krijgen we nu een houten 'Staphorster Schoorsteen'. Het mooie is ... onder je ogen wordt hij ontworpen en gemaakt.






Ondanks hoogtevrees ... ben ik toch de ladder opgeklommen want die kans krijg je nooit weer, om te zien hoe je eigen schoorsteen wordt opgebouwd. Hierboven is net de loodmantel gemaakt onder de houten binnenbak.

Dan, later, komt Jan van de zaak terug, met het dak voor de schoorsteen. Die is bedoeld om vonken te weren, dus de buitenkant is van lood. Maar de basis is van prachtig mooi donkerrood hout. Ik ben even vergeten welk soort hout.






Die loden bekleding is er helemaal omheen gevouwen. Er zijn alleen wat schroefjes aan de binnenkant. Maar aan de bovenkant zit dus helemaal geen ijzer. En dat heeft weer te maken met bliksem enzo ....

Verf komt er ook niet, op onze schoorsteen. De buitenombouw wordt van essenhout, dat er verticaal tegenaan wordt getimmerd. Dat komt maandag.





Ja en dan zijn er die mooie boerenraampjes ... die helaas van enkel glas zijn. Dus die zijn er nu even uit, en meteen is het bovendeel van de kozijnen met dikke klonters plakspul vastgezet, want die stenen zaten allemaal los, als kiezen in een oud gebit.

Binnen worden hoeken afgewerkt, plinten gemaakt, gestukadoord.






Haha en ik vertel Gerrit de stucadoor dat zijn schoenen door meer dan duizend mensen zijn bekeken. Hij is beroemd!!! Nou ja zijn schoenen dan.

Gerrit ging naast zijn schoenen lopen van trots!




Het kamertje hieronder ... daar is iets mee. We hebben nagedacht over een kast achterin die kamer. Wandje ervoor, planken erachter. Zoiets. Maar ineens zegt Jan, 'waarom halen we die kastenwand niet een stuk naar voren? Dan heb je een bedstee. En een extra slaapkamer.'

Kijk! Daarom ben ik zo blij met firma Jansen. Ze ontwerpen het huis waar je bij staat. Nou, hier komt dus een bedstee-kamertje ....

...... misschien ook zo'n uitgezaagd hartje in de deur? Of was dat bij wc's?




Tussen de bedrijven door bezoek ik de overbuurvrouw. Met buurman had ik al kennis gemaakt, met buurvrouw nog niet. Ik krijg koffie en een dikke koek en we zitten gezellig in het keukentje in de zon.

Ons gesprek komt op tasjes. 'Oh maar die maak ik ook heur, voor de zending.' zegt ze. Blijkt zij ook tassen te maken! Honderden heeft ze gemaakt.

Nou. begin van een nieuw tassenteam, te Punthorst?





Ik heb de containerschuur gepoetst vandaag. Dat is een hele simpele 'boerenslimme' schuur, bestaande uit een zeecontainer met een houten blokhut ertegenaan. Heel handig, maar ook heel vies omdat hij open is.

Er hingen spinraggen als dikke gordijnen.







Alles eruit.

Ook hier weer een nestbeginsel van de bijen. Zo mooi, als je zo'n raatje openpeutert zie je een half verteerd bijtje-in-wording ....

.... waarom is dat nest verlaten? Van mij mogen ze hier bouwen hoor, in een hoekje.







Of zijn het nou wespen ....

En ergens achter de spinnegordijnen komt een raampje tevoorschijn. Dat kon ooit open maar nu niet meer. De haag erachter moet gesnoeid worden. Dat ook nog.






Dat komt later.

We gaan op huis aan. Dat wil zeggen na de wekelijkse uitwisseling. Voor de courgettes en uien die we weggeven krijgen we peren en appels terug. Ja zo gaat dat gaat wel lukken hier, met zelfvoorzienend leven!






0 reacties: