Mensen en dieren.

on woensdag 3 augustus 2016




Het kan raar lopen soms.

Van de week was ik op een station aan het wachten op de bus. Een half uur te vroeg, en het regende, dus ik liep een kiosk binnen. Het zag er een beetje sneu uit, amper klanten, in een achteraf hoekje op dat station .... maar ja, wel droog.

Ja dan blader je wat in de tijdschriften, en na een kwartiertje schuilen vond ik dat ik toch wel wat moest kopen dus ik nam de 'Know How' mee. Dit exemplaar ging onder anderen over overleven in de wildernis, en nog wat leuke dingen. Hoe werkt een camera? Nou best leuk om te weten.




Toen ik betaalde gebeurde het. De man achter de kassa begon een praatje. Het begon met een grapje. 'Lekker iets te lezen voor op het strand?' Terwijl het nog steeds stortregende.

'Altijd handig hoor, om te weten hoe een camera werkt.' Ach ja, als je werkt in zo'n stille kiosk dan zit je om een praatje verlegen natuurlijk. Nou vooruit maar.

Want een praatje met een onbekende kan soms hele leuke dingen opleveren. 







Het kan gebeuren, als je een gesprek aanknoopt met een totale vreemde, dat die ander iets voor je in petto heeft. Zo was het ook deze keer!

Eerst gaat het vaak over het wéér, of over je reisdoel, en ten slotte vertelde de man dat hij toen hij tien of elf was, héél nieuwsgierig was naar de werking van een camera. Hij had daarom zijn eigen fototoestel uit elkaar gehaald ...

..... 'en toen?' Vroeg ik. 'Kreeg je hem weer in elkaar?'

'Ja dat lukte. En ik haal ze nog steeds uit elkaar en zet ze weer in elkaar.' En toen kreeg ik een uitleg over de camera. Maar echt leuk, niet te technisch, voor mij nog te snappen. Over spiegelreflex en over brandpuntafstanden. Als je een blog hebt en veel foto's maakt is dat best handig om daar wat meer van te weten.





In een paar minuutjes ... veel geleerd. Eén hele handige tip: niet meer zoveel inzoomen! Omdat ik een compactcamera heb, worden mijn foto's onscherp van dat inzoomen. De man zei, je kunt beter pas als de foto op je pc staat, het beeld vergroten. Dat geeft een veel scherper beeld.

Toen werd het nóg leuker. We zijn nog steeds in die kiosk dus. Ik ben inmiddels aan het pinnnen en ondertussen is er een jonge vrouw binnengekomen, en ik wil opschieten want ik hou de boel maar op. Nou ja eigenlijk houdt kioskman zélf de boel op natuurlijk.





Hij heeft het inmiddels over een mooi natuurgebied vlak boven het stadje Leek, prachtige foto's van vogels kun je daar maken. En dat, als er een buizerd in de buurt is ... je ineens geen enkele andere vogel meer hoort. Zelfs de leeuwerik hoor je niet meer.

De Leeuwerik!! Pang!! nu ben ik écht geïnteresseerd!! 'Zijn daar nog leeuweriken dan, daar boven Leek?'

'Nee eigenlijk niet meer,´ zegt de man. ´Die zijn alleen nog maar in natuurgebieden met kruidige weiden die vrij kort gehouden worden. En tja .... waar heb je die nog?'

'Hee!! Misschien wel bij ons, in de toekomst!!' Ik vertel over ons weiland. Nu bemoeit ook de jonge vrouw zich ermee.

'Oh maar dan moet je ook een paar schapen nemen!! Dat is geweldig om een natuurweide te krijgen!'







Schapen?

Het blijkt dat haar opa een kudde van ruim 200 schapen heeft gehad, en ze weet er veel van.

'Neem schapen, super leuke beesten. Geiten zijn ook heel leuk en slim, maar kunnen ook koppig en lastiger zijn. Schapen zijn volgzaam, echte kuddedieren. En echt heel leuk!!'






Kioskman heeft ook nog een goeie tip. 'Neem dan jonge lammetjes op, die door hun moeder verstoten zijn, vraag de boeren in je omgeving er gewoon om. En die ga je met de fles grootbrengen, en daar heb je geweldige leuke dieren aan. Net honden, ze gaan zich enorm aan je hechten. Goed voor je land, en heel leuk voor jullie zelf. En niet moeilijk. Schapen.'

Ik moet nog rennen voor de bus! Maar het was het weer meer dan waard! Moraal ... knoop altijd gesprekjes aan!! Want mensen weten vaak veel, en de meesten willen hun kennis graag delen.

Schapen dus. Daar gaan we over nadenken. Eerst maar wachten op het voorjaar, lammerentijd!



 


Als iemand ervaring heeft, ook met dat met de fles grootbrengen ... hoor ik daar graag meer over! :D


8 reacties:

Jeanneke zei

Voor jou gaat er nu echt helemaal nooit meer iets boven Groningen, neem ik aan!
Wat leuk, de enthousiaste kiosk man.
Veel gepraat en, wie weet, straks ook nog een hoop wol...
Zo lopen de gootjes als het regent.
Veel succes en plezier met Project Punthorst.
Groetjes,

Jeanneke.

Anoniem zei

Leuk. Heb je al een spinnewiel? Kan je ook gelijk spinnen. ��

Es zei

Wat leuk, ja Clarien er lopen hier ook 2 super grote zwartblessen Vita vanaf dag 1 met de fles groot gebracht zij was er 1 van een 3 ling en dat zag de boer niet zitten en onze Fien kwam toen ze 2 weken was ook groot gebracht met d fles. Veel werk ook snachts je bedje uit maar zo mooi!! en het klopt Fien en Vita zijn net honden. Maar 1 op de 4 flessenlammetjes redden het niet wij hebben ook Siep het rammetje gehad die heeft het idd niet gered..
Ik had nooit zoveel met schapen maar ze zijn echt zo leuk vooral Oussantjes daar hebben wij er 2 vanuit een schuur gered hadden 2 jaar geen gras gezien...
X Es

Mijke zei

Wat een leuk verhaal! Echt nuttige informatie heb ik niet over het grootbrengen van fleslammeren. Maar een lammetje van een oom en tante moest ook ooit met de fles worden grootgebracht. Omdat wij de hele zomer in hun achtertuin kampeerden mochten wij dat doen. Zo leuk, zo'n lammetje de fles geven! Maar nog veel leuker dat ie zich echt aan je gaat hechten alsof je zijn moeder bent. Mekkerend aan komen rennen als ie je aan hoort komen. Hij reageerde op zijn naam en kon pootjes geven op commando! Wij hebben met kerst dat lammetje helaas opgegeten :( Maar als je een tam schaap wilt is dat dus echt heel leuk! En volgens mij niet heel moeilijk, van wat ik er van mee kreeg althans.

Es zei

En idd de wol! Eindeloos ik leg het zelfs in de tuin op paden, geven mooie mineralen af ;)

Clarien zei

Wat een leuke tips weer allemaal! Superbedankt!

Wat leuk dat jullie schapen hebben gered uit een schuur Es.

En Mijke ja soms moet je de dieren opeten, zo gaat dat dan. Weet nog niet hoe dat bij ons zal gaan, of we onze kipjes en schapen ook gaan opeten.

Spinnen is ook leuk en breien ook maar daar heb ik niet genoeg zitvlees voor ben ik bang. Vilten misschien? Dat gaat toch sneller? Een deken van lapjes gekleurd vilt maken bijvoorbeeld .. nou ja tegen die tijd vraag ik hier wel weer om advies! Haha de wol wordt al in gebruik genomen terwijl er nog lang geen schaap te bekennen is!! :D:D

Helena zei

Wat een leuk gesprek! Nog over de potlammetjes. .. heel leuk maar er moet wel een volwassen schaap bij voor de opvoeding anders worden de lammetjes hondsbrutaal. Laten we zeggen etterbakken op latere leeftijd. (Er zijn natuurlijk uitzonderingen).
Ikzelf heb een zwak voor geiten dus bij ons in de toekomst geiten 😉
Ik ben benieuwd naar de uitvoering van je plannen.

Clarien zei

Aha goed om te weten! Net als bij mensen dus :D Ja en geiten schijnen ook eigenlijk leuker te zijn want ze hebben meer karakter (heb ik net gister gehoord hoor) maar voor de beginner (zoals wij) zijn schapen makkelijker. Hoop dat je leuke zweedse geiten vind. En schrijf je ook weer es snel iets?