Eindelijk .... Fermenteer Weer.

on maandag 15 augustus 2016





Nog nooit van gehoord? Van Fermenteer Weer?

Voor fermenteren heb je warmte nodig. Dat kan van de verwarming komen, maar het handigst is als het gewoon buiten warm is, dan gaat fermenteren het beste. En het lijkt er nu eindelijk op dat we een paar dagen warmte krijgen, fermenteer weer dus .... en ik ging vandaag aan het rommelen met die bacteriën en gisten.

Maar eerst .... nog even dit ...... voor het geval ik de komende weken misschien wat weemoedig over kom ..... dan weten jullie even hoe dat komt. Gisteren is onze benjamin definitief verhuisd! Eigen kamer, eigen sleutel, eigen prakkie koken en eigen wasje doen. Samen met negen toffe andere meiden in een gezellig huis in Groningen. Nee dat komt wel goed.








De laatste keer ook ... dat eindeloze Ikea imbusjes ronddraaien ......

De eerste keer op kamers, dan helpen wij ze op weg.  Wat oude spullen van thuis mee, dozen vol kleren, en een nieuw bed en kast en matras. En alle volgende verhuizingen mogen ze zelf regelen!

Want er wordt nogal wat door-verhuisd, in zo'n studentenhuis. Als eerstejaars begin je in de kleinste kamer, die tot mijn grote vreugde op de begane grond zat. En als ouderejaars kun je dan doorschuiven naar een grotere. Nou ik vond deze mooi zat!




Fijne keiweek Liek!! :D:D

Ja en dan nu .... dat fermenteren. Misschien wil je ook van dit nazomerweer profiteren en meedoen? Ik zal het komende week elke dag even laten zien. 

Vandaag een zuurdesem en een starter voor gemberbier. Allebei hebben warmte nodig. Voor het zuurdesem gebruik je roggemeel of bloem of tarwemeel. Je neemt 50 gram meel en mengt dat met 50 ml water in een schone vrij grote pot. Roeren, een los deksel, dat niet helemaal luchtdicht afsluit, erop, en wegzetten. Klaar voor dag 1. 

Nu hopen dat het zo rond 22 graden blijft.

Alleen was bij mij de roggemeel op. En de bloem ook. En met maismeel lukt het niet. Er waren nog wel roggekorrels, dus dat is toen gemalen in de koffiemaler en zo was er toch nog wat meel.








Ja het lijkt soms misschien allemaal zo mooi te lukken op blogs, maar bij mij is het soms een aaneenschakeling van bloopers.

Nóg zo een ... toen ik de rogge maalde in de koffiemolen zat er per ongeluk nog koffie onderin. Klein beetje. En de rogge was nu ook op dus ik heb dat maar gewoon gebruikt, met die koffie. Nu krijgen we dus koffiebrood! :D  Jaja zo kom je soms op de mooiste recepten, per ongeluk. 

Zo heb ik een keer toen er geen beschuit was, zacht geworden tuc koekjes verkruimeld, en daar het gehakt mee aangemaakt. Niks van gezegd, en iedereen vond het lekker. Maar goed, da's een ander verhaal.

Het gemberbier, ook al zo simpel. Neem weer een schone pot, doe daar 300 ml water in en een eetlepel suiker en een eetlepel verse geraspte gember. Gedroogde gemberpoeder kan ook. Roeren, doekje erover tegen de fruitvliegjes en ook op het aanrecht zetten. Ook klaar. 







Laat het gember en het meel in de buurt staan want je moet beide starters elke dag voeden. Je kweekt hier iets he? Iets levends ... dus daar moet goed voor gezorgd worden!

De orginele recepten voor de starters vind je bij Rhonda en bij Xandra.

Ja, en fruitvliegjes zijn gek op dit soort brouwseltjes .... ze zitten bij mij altijd op die potten. Maar elke nacht verdwijnen ze allemaal in de fruitvliegjes-val. Een glas gevuld met azijn en wat afwasmiddel. Daar zit 's ochtends de hele bende in.




Misschien is er later deze week ook nog tijd om zuurkool te maken en appelazijn. Hangt er van af of het goed fermenteer weer blijft! :D



1 reacties:

Unknown zei

De koffiebonen molen gebruik oa om poeder suiker te maken van gewone suiker of rijst fijn te malen voor rijstebloem voor m'n speculaas plank als ik speculaas bak.In mei j.l hebben we onze dochte verhuisd wat waen wij blij dat we degelijke houten kasten hadden gekocht voor haar bij Ikea , die konden tenminste uit elkaar gehaald en in elkaar gezet op nieuw. Ik vind die '' geperste'houten kasten iets voor eenmalig gebruik. Onze zoon is inmiddels ook naar zijn eigen stek vertrokken hier op het erf met sinds gisteren 3 kleine katjes als ''gezinsleden''.