In wezen, geen verschil.

on vrijdag 15 april 2016


Ik ben geboren en getogen in het kleine dorpje Wildervank, in Groningen. Als kind vind je zo´n dorp maar stom, en oersaai, en ben je blij als je na de middelbare school de vleugels kan uitslaan en de wijde wijde wereld kan intrekken.

Op naar het westen, naar de plek waar alles gebeurt!!

Nu wonen we alweer bijna dertig jaar in het Gooi. Heel wat anders, dan Wildervank.

Zo moest ik gisteren in Laren zijn. Tja ... Laren is wel héél erg Gooi.








In Laren is alles mooi. De huizen zijn mooi, de tuinen zijn schitterend en goed verzorgd. Alle auto's glimmen, zijn van dure merken, en zijn netjes gepoetst. Ook de mensen zijn mooi. Iedereen ziet eruit alsof hij naar een feest gaat.

Ik voel me altijd een boerentrien als ik door Laren fiets. Met mijn rammelende fietsje. Maar gelukkig kijkt niemand, iedereen heeft het te druk met andere dingen.







Ik zal je eerlijk zeggen dat ik in het begin me nogal liep te ergeren aan al die weelde, aan al die aandacht voor uiterlijk vertoon. Maar grappig, als je ouder wordt, ga je dat anders zien.

Dan ontdek je dat mensen overal hetzelfde zijn. De mensen hier in het Gooi zijn in wezen hetzelfde als de mensen in Wildervank. Ze zijn niet beter en ook niet slechter. De buitenkant mag er dan anders uitzien, mensen hebben overal dezelfde wensen, dezelfde drives.

De meeste mensen hebben een goede inborst. Willen goeie dingen doen. Of het lukt is wat anders. 







Ook hier in het Gooi zijn prachtige initiatieven. Neem bijvoorbeeld De Groenteclub, die biologisch eten voor iedereen betaalbaar wil maken. Prachtig!! 

En vandaag, de eerste Biologische Streekmarkt, gewoon hier in Bussum op het Hemaplein. Geïnitieerd en opgezet door een aantal rasechte Gooiers. Het is nog klein, nog fragiel, nog onwennig ... het zijn geen 'would-be' duurzame luxe lifestyle kraampjes, maar echte eerlijke streekproducten.

Ach en nu regende het ook nog, de hele dag .... het zat ze niet mee vandaag.






Ik heb tassen gebracht, en even bij alle kramen rondgekeken en lekkere verse spullen gekocht. En ik hoop ontzettend dat dit initiatief gaat slagen! Biologisch, groen, en bewust, en dat midden in het Gooi. Ook hier dus .... aandacht voor maatschappij en milieu.

Ja en het werkt twee kanten op! Want terwijl veel conservatieve Gooiers langzamerhand doordrongen worden van het feit dat je hard moet knokken voor je mooie planeetje .... zo word ik zelf als 'Groene Groningse' op mijn beurt besmet door de Gooise gedachte .... dat de buitenkant er ook wel een beetje leuk uit mag zien!

Dus, voila! Behalve wortels en schapenwol en eieren en kaas uit eigen streek, kocht ik vandaag ook maar es .... 





.......  een paar jurkjes! Ook belangrijk! :D


1 reacties:

Martine zei

Daar gaat het toch om? Een mooie binnen- buitenkant!