Zoek de zeep.

on dinsdag 29 maart 2016




Heerlijk zo´n paar vrije dagen .... en ook nog die zon erbij .... en nu met die zomertijd lijkt het wel alsof we versneld het voorjaar in vliegen. ´t Is nu bijna acht uur en de zon is er nog steeds! Ja nu zul je zien op je tuin, alles gaat als een gek aan het groeien!

Het was erg gezellig, Pasen, allemaal thuis en allemaal een beetje chillen en hangen en af en toe het bos in. Ons jongste kind werd ook nog meerderjarig .... wat een raar idee! We hebben het zondag gevierd, maar eigenlijk was ze vandaag écht jarig, en 18 of niet, een versierd ontbijtmatje is altijd leuk.

Alle studenten zijn weer vertrokken, de koelkast en kasten zijn leeg, de wasmand puilt uit met lakens en handdoeken, en ik had grote moeite om op te starten vanmorgen. Eerst maar koffie en een lijst maken. Uitstelgedrag :D






Er kan deze week heel veel gezaaid worden! Maar ja het was zo'n regen vanmorgen ... ik had geen zin. Dat heb je soms zo he?

Boodschappen doen. Veel leuker. We hadden gisteren géén ietsje-minder-plastic maandag vanwege het paasweekend, maar er is wel iets bij de boodschappen dat we zelf kunnen maken.





Kijk, zeep! Dat gebruik ik vrij veel, niet om onszelf mee te wassen maar om wasmiddel en allesreiniger mee te maken. Ik denk dat wij in totaal zes tot acht blokken zeep per jaar gebruiken. Dat is natuurlijk maar een piepklein beetje plastic maar het is ook gewoon leuk om te maken.

Zeep dat maak je van vet en loog. Loog kan je in de winkel kopen als gootsteenontstopper korreltjes. Dat is een agressief spulletje, natronloog, maar samen met vet wordt het gewoon neutraal zeep.

Maar je kunt loog ook uit de natuur halen. Als je je houtas het hele jaar bewaart, kun je daar ook loog uit halen, dat is kaliloog, een soort broertje van natronloog. Ik liet vorige week zien hoe ik het loog uit de hout-as heb gefilterd.  




Eerst een dikke laag stro in een pot, waar onderin gaatjes zitten. Dan schep je het as daar boven op. En giet er nu regenwater overheen. Je krijgt een dikke as-modder-brij, en het water loopt er langzaam doorheen. Het kaliloog in de as lost op in het water, en stroomt mee in de onderste bak.

Ik heb het loogwater wel 10 keer opnieuw door de asbrij gegoten. Elke keer laten doorsijpelen.





En nu stond die ketel daar te wachten tot er eindelijk tijd was om zeep te zieden!

Ja want dat moet allemaal ziedend!! Je kookt het loogwater helemaal in, want anders is het te slap om zeep van te maken. Ik kan je vertellen .... je voelt je echt een heks met al die kokende pannen op het fornuis.




Even een paar dingetjes .... de beste loog krijg je als je as hebt van hard hout. Zacht hout zoals berken en dennen geeft veel minder sterke loog. Dat merkte ik vandaag. Wij hebben verschillende soorten hout gestookt, en het loogwater was niet erg sterk.

Op je loog sterk genoeg is kun je controleren door


..... de truuk met het ei .....





Een rauw ei moet blijven drijven in je loogwater. Nou je ziet het bij mij zonk hij als een baksteen. Dus weer verder inkoken.

Eindelijk was het sterk genoeg, en kan je er voorzichtig vet bij gieten. Vorig jaar gebruikte ik varkensreuzel, maar dit jaar een scheutje hennep olie. De verhouding is ongeveer 1 op 13. Eén deel vet op 13 delen sterk loogwater. Ik deed het een beetje op gevoel. Dat mag ook.






Dan blijf je roeren roeren en koken koken, na een tijdje zie je de verzeping beginnen. De vloeistof wordt dikker, en een beetje slijmerig. Blijven roeren.

Je roert net zolang tot je strepen kan trekken in de smurrie. En dan heb je dus zeep! Super toch?

Maar nog niet meteen bij de je wasgoed gooien. Het moet nog een tijdje rijpen. Ik heb er nog wat geur-olietjes bij gegoten, en het toen in een cakeblik gestort. Nu staat het te drogen en te rijpen in de bijkeuken. Er zat dit jaar wat minder water in dan vorig jaar want ik wilde graag harde zeep maken in plaats van zachte.







Of het gelukt is? Nou dat weten we over een dag of wat!

Er zijn nog vele vele andere dingen te doen de komende weken. We gaan weer een wildwandeling houden, en er is nog veel tuinnieuws wat ik graag wil delen, de tuin moet worden ingezaaid en ... tja ... wat gaat er gebeuren met Moeskers Moestuin ná dit seizoen? Ook iets om over na te denken!

Maar één ding tegelijk! Want de gewone dagelijkse dingen gaan ook door, zoals elke dag een gezond maaltje koken. Vanavond lekker met vis, omdat Marlieke (die dat echt niet lust) uit eten is met haar vriendinnen!



En de hele dag onder dat zeep maken ... heb ik dit liedje in mijn hoofd. Als je kinderen hebt in de leeftijd van die van ons herken je het vast wel!




2 reacties:

Daphne zei

Sjonge jonge, wat een klus joh.
Wel leuk om hier je tijd mee vol te krijgen en je hebt voorlopig weer wat voorraad.
Hoe gaat het met de verhuis plannen?
Je komt hier in de buurt te wonen, dus ik lees je blog met veel interesse, ben benieuwd of je hier ook weer zo'n mooie tuin gaat maken.
Succes en fijne avond nog.

Jan Wilde een Tuin zei

Zeep maken, wat een werk, fijn dat hier vlakbij een Ekoplaza is.
Gr Jan Wilde een Tuin.