Maandag, vraag en antwoord (4)

on maandag 22 februari 2016




Eén vraag krijg ik heel vaak. Bijna elke week wel een keertje. Dat is de vraag .....  om gratis zaadjes. :D

Tja .... soms heb je wel eens héél veel zaden. Veel te veel. Een plant geeft soms zóveel zaad af, dat je met de nakomelingen daarvan jezelf voor de rest van je leven zou kunnen voeden!

De natuur is heel royaal en kijkt niet op een paar honderd.







Maar helaas die zaden zijn niet zo lang kiemkrachtig, dus dan geef je ze weg. Dat wil zeggen ik heb dat een aantal keer gedaan, en ik zou het wel vaker willen doen, maar mán mán wat was ik daar lang mee bezig, met al die pakketjes maken.

Eerst ging dat nog in plastic ...... maar later werden het papieren pakjes. Nóg meer werk! :D










Maar goed, we gaan naar de vragen van deze week!


Hallo Clarien,

Ik las op uw blog dat u in 2014 gratis zaden verstuurde.
Doet u dat nog steeds ?
Ik wil namelijk gratis moestuinen aanplanten en deels onderhouden bij mensen die hier geen tijd of kracht meer voor hebben.
Alle gratis zaden zijn zeer welkom.

En wellicht heeft u ook tips om via andere wegen aan gratis zaadjes te komen.

Met vriendelijke groet,

Daan


 


Hoi Daan,

Dat klopt, ik heb een paar keer gratis zaden weggegeven. Toen had ik veel zaad uit eigen tuin. Maar ik bewaar het zaad nooit lang. Omdat ik mensen niet wil teleurstellen met zaadjes die niet meer kiemkrachtig zijn.

Ik vind je doel heel mooi, dat je mensen aan een moestuin helpt die dat zelf niet kunnen. Maar eigenlijk heb ik op dit moment niet veel zaden om uit te delen … alleen toevallig nog wel wat tuinbonen en capucijners.  Als je me je adres emailt krijg je daar een handje van. Die kun je nu meteen al zaaien.

Verder … als je graag nog andere zaden van mij wil zit er maar één ding op … en dat is dit blog blijven lezen! Want elke keer als ik zaden oogst, en er teveel van heb, dan geef ik ze weg. Dan zijn ze vers en dus heel kiemkrachtig. Je stuurt mij dan een gefrankeerde envelop met je adres, en ik stuur jou zaden. De eerste zaden verwacht ik weer rond mei, juni.

Wil je op een andere manier aan gratis zaden komen, google dan op ´gratis zaden´ of op ´zadenbeurzen´.


Groetjes van Clarien








Hoi Clarien,

Misschien kan je je nog herinneren dat ik vorig jaar bij je was en de workshop eten uit de natuur heb gedaan. We hebben toen hoestsiroop gemaakt en dat heb ik keurig weggezet tot ik het kon gebruiken.....nu dus....maar opeens zat ik me te bedenken dat het misschien niet goed meer zou kunnen zijn. mijn vraag dus, hoe lang zou ik het kunnen bewaren?

groetjes, Marja/Marie


Hoi Marie!

Ja dat was gezellig!! Dat samen dennensiroop maken vorig jaar! 

Over het bewaren van die dennensiroop … meer dan de helft bestaat uit suiker, dus als je het donker en koel hebt bewaard hoef je je daar geen zorgen over te maken. Dat blijft zeker een jaar goed. We hebben het gemaakt eind mei, dus je kan het nog wel een paar maanden gebruiken!

Als we verhuisd zijn en gesetteld zijn ga ik weer van die dagen organiseren, en misschien kom je dan ook weer langs?


Groetjes van Clarien








En dan ... nog een paar vragen van Tuinvolkje:

Zet jij alle voorzaaisels binnen in huis of in de koude kas?  Ik heb thuis te weinig vensterbanken vrees ik:-)

Er ligt een hele volle composthoop bij onze tuin. Ik heb geen idee hoe ik die het beste moet omscheppen. Hoe doe jij dat? Er zit geen bak naast, zeg maar. Het is een grote container met allemaal tuin afval.


Hoi Tuinvolkje,

De voor-zaaisels … waar ik die neerzet dat hangt ervan af welk gewas het is. De koude kiemers, zoals sla, kolen, biet, die zet ik op een koude slaapkamer of in de onverwarmde kas. Ze hebben het liefst zo tussen 5 en 10 graden, maar wel veel licht. De warmte kiemers zoals andijvie, tomaat, komkommer etc. die gaan gewoon in de woonkamer op de vensterbank. Dus bij kamertemperatuur, en ook veel licht. Denk daarbij ook goed aan sproeien, want bij kamertemperatuur droogt het wel een stuk sneller uit.

En je composthoop. Ja dat is lastig als je wel veel compost hebt en niet veel ruimte. Wat ik ooit deed toen ik de grote Moeskers Moestuin nog niet had, was de composthoop met kleinere porties leeg scheppen. Eén kruiwagen vol tegelijk. En dan gewoon plekjes zoeken. Dus, je schept de bovenste laag eraf, in de kruiwagen, en kiepert het ergens neer. Op je gazon of je terras of op een pad, gewoon, daar waar plek is. Dan de volgende laag. Plekje zoeken. Wel goed de volgorde onthouden.

Dan schep je alles terug, andersom, dus je begint met de eerste bult, dan de tweede. Bóven komt dan ónder.

Als het echt niet lukt om het te keren, nou dan keer je gewoon niet. Dan verteert het ook wel, maar langzamer. Want zo gaat het ook in de natuur. Daar wordt ook niks gekeerd en het komt toch goed! J

Succes met alles! Laat je horen hoe het gaat?


Groetjes van Clarien
















De laatste vraag vandaag ... kwam van Nicolette.

Zij heeft van die moestuin bakken ... en had daar in het najaar spinazie in gezaaid. Dat was opgekomen, er is wat van geoogst, en toen kwam de winter. Nu staat er nog steeds wat van die spinazie, maar niet meer oogstbaar, en ze vroeg zich af of ze dat gewoon onder kon spitten? Of dat dat misschien moest worden weggehaald, omdat het anders in de weg staat voor de volgende teelt?

Mijn ervaring is ... dat gewassen als spinazie niet zo snel zullen gaan woekeren. Die kun je best onderspitten. Dan is het een mooie groencompost met al z'n nitraat.




souffle van verse spinazie ...


De meeste gekweekte groenten zullen niet snel gaan woekeren. Het zijn géén sterke wilde planten die steeds maar weer bovenkomen en door je mooie tuintje heen gaan woekeren. Welnee.

Het zijn .... nou ja ... toch wel vrij zwakke broeders ... die groenten van ons! :D



3 reacties:

ivoorwit.blogspot.com zei

Dag Clarien, Ik lees hier over een workshop e.d. Mag ik vragen waar je straks gaat wonen? Overijssel klinkt voor ons al heel dicht bij maar waar, mogen we dat al weten Misschien kunnen we ook eens een workshopje bij je doen.
Fijne dag, groetjes, Thea

Clarien zei

Tuurlijk Thea! We gaan wonen vlak ten noorden van Nieuwleusen. Officieel horen we bij het dorpje Punthorst, dat echt een puntje op de kaart is. Twee of drie straten en een schooltje geloof ik ...

Het lijkt me leuk om daar heel veel bloglezers te verwelkomen!! :D

ivoorwit.blogspot.com zei

Dat is een bekende streek voor ons. We komen vast eens langs!
Fijne dag, groetjes, Thea