Maandag, vraag en antwoord (1)

on maandag 1 februari 2016



Met Ester heb ik al een tijdje email contact. Ester heeft wat gezondheidsproblemen, waaronder klachten aan de gewrichten, soms duizeligheid, en tekorten aan mineralen zoals kalium en magnesium.

Ze heeft zich voorgenomen dat ze in 2016 er alles aan gaat doen om zo gezond mogelijk te leven, onder anderen door meer te bewegen en gezond te eten. Eén van haar plannen is .... de aanleg van een moestuintje in haar achtertuin, die gedeeltelijk beschaduwd is.

We hebben het uitgebreid gehad over mineralen, waar ze tekort aan heeft. Helaas in de reguliere voeding zitten die mineralen veel minder dan vroeger, door verarmde bodems, maar in je eigen tuin op je eigen bodem kun je de mineralen weer aanvoeren door goede compost en mest te gebruiken.




Dit is een deel van onze correspondentie  (allemaal met goedkeuring hoor!)



Hoi Clarien, daar ben ik weer, nu heb ik de spa in de rgond gestoken (eindelijk durfde ik het na alle goede adviezen) en dit kwam ik dus tegen: zand en zand en zand en stenen. vand Dat fijne gruis en kiezel. Mijn man zegt dat je daar niet in kan kweken. heb jij een advies hoe te beginnen? En zo ja welke planten kan ik het beste kiezen om te beginnen? zelf dacht ik spinazie en radijzen en iets van sla en ik wilde ook graag zonnebloemen keweken maar of dat handig is? want hoog en veel schaduw? Ook heb ik dus al eerder getuiniert en had toen veel overlast, van slakken en rupsen, kan je daar al van te voren wat aan doen? heb jij ook last van ongedierte? zoja wat doe jij er aan? bij voorbaat weer heel erg dank voor je advies en ik verheug me er al op al dat lekkers deze zomer uit de tuin greetz Esther



Hoi Ester

ja dat gebeurt maar al te vaak!! dat iemand eindelijk es de spade in de grond steekt en daar allemaal bouwpuin en andere ellende aantreft!

want in de nieuwbouwwijken was het (tot voor kort) zo dat daar niet veel aandacht aan werd besteed. De tuinen bestonden uit een dikke laag puingrond met een dun laagje zwarte teelaarde. Ja daar begin je niet veel mee.

Maar gewoon beginnen hoor Ester. je krijgt het echt wel goed maar het is even werken aan die bodem. Kijk of je in de buurt compost (van de gemeente?) of mest (van een manege of boerderij in de buurt? kinderboerderij?) kan krijgen en haal wat kruiwagens vol of in een bakfiets of een aanhanger.

Dat verspreid je over je moestuindeel en dat werk je door de bovenste laag.

Nu kun je wel beginnen. Het zal dat eerste jaar nog geen vetpot zijn maar je zal zien als je elk jaar op deze manier je grond verbetert krijg je uiteindelijk een schitterend mooie bodem. Dat duurt 2 tot 3 jaar.

Dat eerst jaar zou ik beginnen met planten die niet teveel 'vragen'. Zaai erwten en tuinbonen en poot aardappels en uien, zaai rode biet en wortel, en in mei zaai je bonen en pompoenen.

Bladgewassen zoals radijs en raapstelen kun je ook al zaaien nu, maar doe op dat gedeelte dan nog wat extra compost.

Als je de zaden koopt staat op het pakje precies wanneer je kunt zaaien en hoe ver dat uit elkaar moet.

leuk dat het in je achtertuin is! Dan kun je elke dag even de plantes bekijken, vanaf april/mei gaan wieden (met de hand onkruid weghalen) en slakken en rupsen met de hand weghalen.

je zult zien, het eerste jaar heb je het mééste last van vraat van insecten, daarna wordt het elk jaar minder omdat er steeds meer roofinsecten in je tuin komen! wat je ook doet ga niet spuiten want dan verzwak je je planten en je bodem. en dan blijf je plagen en ziektes houden.

Nou Ester verheug je maar op je eerste bordje sla in april of mei, want dat gaat zeker lukken! En dan zal je magnesiumtekort ook langzaam wel afnemen, als je van eigen tuin gaat eten.

Hou me op de hoogte! Clarien











Het gaat nog een beetje rommelig met de teksten ... helaas ... en de spelfouten krijg ik ook niet weggepoetst dus lees daar maar even overheen voor deze keer! ;-)
Er staan nog heel veel vragen open uit de reacties op het blog. Hier zijn er alvast een aantal.
vraag: Ze waren knetter hard mijn broodjes. Wat deed ik verkeerd? Op Bonen Broodjes.
Goh dat overkomt mij nou ook regelmatig! :D Meestal ligt het eraan dat ik ze niet lang genoeg heb laten rijzen, of te weinig gist gebruikt. Soms is het te koud dan wil het rijzen ook niet goed lukken, dan 
helpt een derde keer rijzen nog wel es. Of gebruik wat meer bloem en minder volkoren.
Belangrijk is dat de oven goed heet is als de broodjes erin gaan, minstens 220 graden, en na een kwartier op 200. Even wat vocht sproeien in de oven als de broodjes erin gaan kan ook de rijs helpen.
vraag: Haal je aangetaste planten meteen uit de grond? En wat als alle bonen onder de luis zitten? Gewoon eruit trekken of laten staan en hopen op een boontje? Op Woensdag, Oogstdag 5
Als planten van top tot teen onder luis of rupsen zitten knip ik ze af en gaan ze op de compost. De vogels maken er dan korte metten mee. Maar als het even kan knijp ik de luis dood en laat de plant staan. Die dode luizen schrikken andere luizen af om daar neer te strijken. 
Dode soortgenoten schrikken af. Zo is er ook een mooi middeltje tegen slakken. Kook een aantal (dode!) slakken in wat water en laat dat afkoelen, en, als je het aankan, laat het een beetje rotten. Sproei wat van dat mengsel over je planten. Geen slak die zich daar in de buurt waagt, en meteen goeie mest voor de planten. Het restant kan op de compost.
Zal waarschijnlijk ook wel bij konijnen etc werken ... maar nog niet geprobeerd .... :D:D
 
vraag: Mijn pompoenplantjes gaan ook in een bak binnenkort. Kan daar ook oude paardenmest onder? Onze grond is ook nogal droog en levenloos en nu dacht ik eraan om een bak te maken, met paarde mest en wat nieuwe grond erin. Daar dan de plantjes in, wat denk jij? Op Gezellig druk
Goed dat je oude paardemest neemt, als het vers was moest je het eerst nog even composteren ergens op een aparte hoop. Paardemest is met name geschikt voor kleigrond, omdat het de structuur van de bodem verbetert en vooral 'verluchtigt'. Het is een hele goeie meststof.

Let wel op waar het vandaan komt. Als het van een manege komt misschien even checken hoe men omgaat met anti-biotica en wat de paarden gevoerd krijgen. Maar ik moet eerlijk zeggen. ik neem paardemest soms uit het bos mee gewoon van de paden en heb dan ook geen idee hoe die paarden zijn behandeld ... tja soms moet je een gokje wagen! 



.... wat er aan de hand is weet ik niet ... maar het plakken en knippen is een ramp in de vraag en antwoord rubriek ....

nou ja ... morgen weer een gewone blog, over erwten zaaien en muesli repen bakken en dat soort gezellige dingen! Dag!


6 reacties:

Cin zei

Misschien een tip voor Esther om sneller mineralen in de bodem te krijgen. Bij het planten een handje lava of gesteentemeel in het plantgat gooien.

Birgitte aka Bietje zei

Grappig die tips van de dode slakken. Ik wist niet dat dit buiten ook werkte. Wel heb ik ooit gehoord dat als je last hebt van muizen binnen, je ze een paar dagen dood in de val moet laten liggen. De geur blijft (voor muizen) lang hangen. En dat schrikt ook goed af.

Jacqueline zei

Is het niet zo dat de bodem in Nederland van nature al arm is aan magnesium? Wat extra magnesium in de toevoegen aan de tuingrond zou dan misschien voor Esther wel een goed idee zijn.

Clarien zei

Ja klopt, en ik voeg magnesium bij voorkeur toe door plantengier van planten die als een soort mineralenpompen de magnesium diep uit de grond opzuigen. Bijvoorbeeld gier van smeerwortel, geeft calcium en magenesium aan je bodem. En ook kalium trouwens. superplant!

Jacqueline zei

O, da's mooi. Ik heb vorig jaar 'Bocking 14' smeerwortel geplant in een hoekje achter de compostbakken, durf het alleen niet aan om gier te maken. Ik wil de buren niet tegen me in het harnas jagen.. ;-) Ik wil het blad gebruiken als mulch, of toevoegen in de compostbakken als compostverbeteraar.

Martine zei

Heb ik gedaan, smeerwortelbladeren als mulch gebruikt. Ik ben heel benieuwd of ik dat dit jaar ga merken......