Maandag, vragen en antwoorden.

on maandag 25 januari 2016






Beste Clarien,

ik lees jouw blog al tijden met heel veel plezier. Elke dag steek ik
wel wat op, dus super fijn dat jij blogt!

Vorig jaar heb ik wat tuinbonen en peultjes van jou opgestuurd
gekregen, die heel goed gelukt waren. De rest in het tuintje was wat
minder succesvol, op de rucola, sla en kruiden na:-) De kooltjes zaten
vol slakken en ook de tomaten waren geen succes.

Ik ben vorig jaar namelijk begonnen met wat kleine moestuinbakken in
de achtertuin, puur om wat te leren. Ik stond al twee jaar op de
wachtlijst voor een volkstuintje in Volendam en krijg net tot mijn
blijdschap bericht dat ik in aanmerking kom voor een tuintje.
Nu heb ik wat prangende vragen en misschien kun jij mij daarbij
adviseren - als je wilt natuurlijk!

Ik heb een druk leven met baan en twee jonge kids en sport ook nog een
paar keer per week. Ik heb straks de keuze tussen een tuintje van 10
of 20 strekkende meter. Ik vraag mij af hoe groot een beheersbaar
tuintje moet zijn, wel zodanig dat je er als gezin goed van kunt eten.
Ik heb ook de mogelijkheid om de bebouwing (kasje denk ik?) over te
nemen. Wat is in dit geval handig.

Er wordt ook de optie geboden om een tuin te delen, maar daar twijfel
ik zelf wat over.

Als beginnend moestuinier wil ik het graag in 1 x goed doen want ik
woon dichtbij de tuintjes en het lijkt me geweldig om lekker bezig te
zijn. Maar tegelijkertijd wil ik wel 'slim' tuinieren, met gewassen
die niet al teveel zorg nodig hebben. Want ik moet mijn tijd nu
eenmaal goed indelen.

Heb jij adviezen waarvan je zegt 'had ik dat nou eerder geweten,
dan...'? Je zou mij er heel erg mee op weg helpen.
Alvast hartelijk dank voor je tijd.

Groetjes,

Tuinvolkje.


Hoi Tuinvolkje!

Wat ontzettend leuk dat je een volkstuin krijgt!

Ik zou zeggen, neem de grootste, en reserveer ruimte voor een composthoop, en ook voor een plek met `wilde´ planten. Daarmee trek je roofinsecten aan die je helpen om plagen te bestrijden. Roofinsecten leggen hun eitjes het liefst op inheemse planten, ook wel ´onkruid´ genoemd! :D

Sterke en makkelijke groenten zijn tuinbonen, erwten, raapstelen, radijs, sla, wortel, bieten, uien, courgette, pompoen, aardappels en bonen. Dan kun je nog stok- of stambonen nemen. Stokbonen en erwten hebben steun nodig, maar blijven mooi schoon en het is ook leuk om te zien.

Zet aan de kop van je bedden afrikaantjes en (niet rankende) Indische Kers. Dat geeft een mooi effect en het houdt aaltjes tegen en de Ind.Kers zal luis aantrekken en wat weghouden van je groentebedden.

Een kas zou ik zeker overnemen want daarin heb je meer kans dat de tomaten en komkommers lukken. Die zijn buiten veel moeilijker te kweken. Als je toch buitentomaten wil neem dan kleine soorten die hebben grotere kans om te rijpen.

Als je slim wilt tuinieren geef dan ten eerste heeel veel aandacht aan de bodem. Goed compost erop, goed doorwerken, en vanaf het begin onkruidvrij houden. Maak een schema zodat je op vaste tijden op de tuin bent. En neem de kids mee. Leer ze vanaf het begin dat ze niet op de bedden mogen lopen en maak de paadjes wat breder voor ze.

Wat tijd betreft ... tuinieren is tijdsintensief. Hoe meer je er bent hoe groter de kans van slagen. Haal ongedierte weg vanaf het eerste verschijnen,  vooral slakken, rupsen (met de hand) en luis (doodknijpen)

Vooral in mei en juni is het minimaal ééns per week wieden. De rest van de zomer is dat veel minder.

Vraag gerust wat je nog meer wilt weten, ook als je al begonnen bent. Ik help je graag!

groetjes, en heel veel succes met je tuin!
Clarien








Hoi clarien,

Bedankt voor het schrijven van je blog, ik leer er heel van, en
je hebt goede tips.

Naar lang zoeken heb ik een stuk grond voormalig weiland/aardappelen
land gevonden. Ik neem voor dit jaar eerst een stuk van 10x20
meter in gebruik. Nu ben ik aan het tekenen geslagen maar nu is mijn
vraag eigenlijk hoeveel bedden en hoe groot zouden deze moeten zijn
voor 1 gezin?

Ik wil heel graag een kruiden spiraal en een bloementuin en plek
voor compost.

Kun jij me helpen?

Groet monique





Hoi Monique,

Wat leuk dat je grond hebt gevonden!

Wat betreft de bedden, ik maak ze 1.50 meter breed, dat is
inclusief een paadje van 30 cm breed, dus netto 1.20 centimeter bed.
Daar kun je met gemak 4 rijen van de meeste groente op kwijt.

Op 20 meter breedte zou ik 6 vakken van 3 meter breed maken. En dan per vak
één gewas-soort, dus bijvoorbeeld aardappels, wortelgewassen,
bladgewassen, peulvruchten, allemaal op aparte bedden. En na een jaar
doorschuiven.

Woon je toevallig niet te ver van Bussum? Ik zoek namelijk iemand
die ik van begin af aan kan helpen met aanleggen van een tuin, om
dat op het blog te laten zien aan anderen die daar weer van kunnen
leren. Inclusief teeltplan. Jouw situatie lijkt me heel geschikt.

ik hoor het wel! succes met aanleggen van je tuin!
Groetjes, Clarien



(vervolgens stuurt Monique haar teeltplan op, ze heeft het heel mooi uitgewerkt in Excel, en vraagt om input)

Ziet er prima uit Monique. Je kunt zo aan de slag!

Ik zou alleen bij de bladgewassen kiezen voor wat meer variatie, nog
wat raapstelen, andijvie, venkel, snijbiet of koolrabi misschien?

Heb je de grond al voorbereid? Waar bemest je mee? Of is dat niet
nodig? En let goed op, bij pas gescheurd grasland kun je nogal last
hebben van engerlingen (dat is een larf in de grond die de
plantwortels eet)

als je ze ziet zitten bij het spitten haal ze dan weg. Het zijn van
die opgerolde witte 'soort van' rupsen

Succes met zaaien!
gr Clarien







Hallo,

Ik heb een vraag en misschien zitten hier meer mensen mee.

Ik heb nl.een stukje grond, klei met gras erop.
Daar wil ik moestuin van maken.
Maar heb geen kracht om het om te spitten/hakken.
Er kan ook geen trekker(tje) bij komen.
Hoe zou ik dit kunnen aanpakken volgens jou?

‘k heb wel van alles opgezocht op internet, maar het is al januari en dan vraag ik me af…
1.Of beleggen met karton en/of plastic nog zin heeft? 
Want dan kom ik dit seizoen niet meer van die graszode af; toch?
2.Doodspuiten ben ik beslist geen liefhebber van.

Alvast bedankt voor je info.
Ik zie het antwoord wel op je blog of mail.

Met vriendelijke groet, Liesbeth




Hoi Liesbeth,

Nee doodspuiten …. daar ben ik ook geen liefhebber van! :D:D  Gelukkig jij ook niet. Want dood is dood, niet alleen het gras is dan dood, maar ook je bodem!

Geweldig dat je een stukje kleigrond gaat bewerken. Het is zwaarder dan met zand werken, maar toch is het wel te doen. Als je alleen bent, en niet te sterk bent, en geen machines hebt, dan zou ik het gewoon héél langzaam aanpakken. Neem één of twee meter per dag. Nu meteen beginnen, dan heb je over een week of wat toch een aardig veldje.

Want het gras moet toch écht gekeerd worden, als je dit seizoen nog wilt zaaien. Steek de graszode rustig uit, langs 4 zijden, zet dan je spade eronder en schep hem op. Je zal zien dat het wel lukt. Nu omkeren, en hóp het gras ligt op de kop. Nu verteert het vanzelf. Na elke 2 of 3 meter stop je, genoeg voor vandaag! En schep er wat compost of mest overheen.

Als het echt niet lukt (en je kunt geen hulp vinden) dan kun je met mulchen starten. Maar dan heb je dit jaar dus nog geen tuin. Dan doet de mulch zijn werk, en zal het gras uiteindelijk ook wel gaan verteren, maar dan moet je geduld hebben met je groenten. Plastic gebruik ik zelf helemaal niet meer. Karton kan natuurlijk wel. Nog beter is natuurlijk materiaal zoals dood blad, stro, compost, houtsnippers (aangevuld met groenafval), gemaaid gras, of het liefst een combi van verschillende materialen. Dikke laag erop, en volgend jaar kun je gaan telen!

Succes, en laat me weten hoe het gaat!








(van Patricia)



> Mijn vraag
>
> Kan je iets meer vertellen over composteren en dan vooral over
> beluchten, “aanzetten”, rare dingen die je teruggevonden hebt in de
> compost en  wannéér weet je dat je compost klaar, rijp is.
>
> Ik heb mijn compost vat afgelopen september niet meer bijgevuld en wil
> deze in het voorjaar uitstrooien. Nu 1/2 vol was tjokvol.
> Zou het dan overrijp zijn? Er krioelen nog wormen maar behalve wat
> takken en eierenschalen is alles wel gecomposteerd.
>
> Twijfel twijfel.
>
> Ik ben nu het volgende vat aan het vullen (van kantoor neem ik ca 1,5l
> koffieprut mee per week mee en deze gaat op de hoop)
> is dit teveel? Naast gewoon keukenspul (normaal gezin) en caviahok rommel.
>
> Groetjes
> Patricia (nog dank voor de rabarberzaadjes)
>
> ps Composteer je ook kleding?



Hoi Patricia.

Wat een herkenbare vragen .. ik zat ook altijd vol vragen over compost.  Je leert écht het meest over compost door er mee bezig te zijn. Je krijgt er vanzelf zicht op, als je ziet hoe het compost verandert en verbetert door wat jij doet.

Je doet het niet snel fout. Wat je ook bij elkaar gooit aan natuurlijk afval, het zal uiteindelijk echt compost worden. Soms gaat het sneller soms langzamer, maar verteren doet het altijd.

Over 'rijpheid' van compost ....
.... onze leraar ´Bodemkunde` zei iets wat ik nooit zal vergeten. De beste compost is de half-rijpe compost. Wat nog krioelt van wormen en bodemleven. Dat is het stadium dat je je compost aan je tuin toevoegt. Als je wacht tot je compost helemaal rijp is (zwarte aarde) dan zijn veel van die nuttige diertjes vertrokken. Dus bij mij gaat de compost de tuin op als er nog blaadjes en half-verteerde onderdelen in zitten. Ik wacht nooit tot het helemaal zwarte aarde is geworden, en de wormen weg zijn. Dat is ook praktisch. Want ik heb de compost altijd gewoon snel nodig.

Over beluchten ...
.... heel simpel. In de zomer doe ik dat om de 6 weken, in de winter om de 3 of 4 maanden. Zo werkt dat goed bij mij. Het hangt ook heel erg vanaf wat er in je compost zit. Kijk zelf goed. Als het niet meer 'inzakt' kun je wel gaan beluchten. Ik belucht zelf altijd door te keren. Roeren kan ook maar ja ik kies dus voor omkeren van de hele hoop. Veel werk maar wel efficiënt. Ik giet na elke 20 cm keren wat verdunde gier erbij, voor een composteer-boost.

Over jouw koffieprut. Dat is niet teveel hoor! Meng het wel met andere dingen. Is het wel bio koffie? :D

Over kleding. Ik composteer héél soms kleding, oude katoenen spullen. In stukjes geknipt. Maar kijk uit soms is het stiksel van polyester. Dan dus niet composteren.

Laat je me weten hoe het met je compost gaat? Ga vooral aan het experimenteren, je wordt vanzelf handiger. En fout doe je het niet snel!


succes! Clarien



 



Sjonge jonge dat valt nog niet mee .... die vragen beantwoorden is heel leuk, en niet moeilijk ... maar wat een gedoe om dat netjes in het blog te krijgen!

Voor vandaag is het wel genoeg. Nog niet alle vragen zijn beantwoord, alleen de langst-wachtenden uit de mail zijn nu beantwoord. In de reacties zaten ook nog heel wat vragen, die komen volgende week aan bod. En mocht je vragen hebben, stuur ze gerust op. Liefst per mail dat werkt voor mij het best!

Mocht je antwoorden willen toevoegen, graag!!

En ik ga weer aan het puzzelen hoe ik het een beetje gestroomlijnder hier kan plaatsen allemaal ... :D:D




1 reacties:

Cin zei

Knap hoor, ik zou het zo kort en krachtig niet kunnen. Leuk ook om te bevestigd te krijgen wat ik zelf al dacht over halfverteerde compost.