From dirt to dinner.

on zaterdag 9 januari 2016



Ons lichaam is gemaakt van stof en vuil en afval, en ons eten ook. Stof en vuil, dirt, dat is het eigenlijk, meer niet. Groente groeit uit rottend en dood materiaal, en groeit weer uit tot mooie vitale planten, die onze voeding vormen en ons elke dag energie geven. Dat is toch mooi, om daar es bij stil te staan.

En zelfs op deze mid-winterdag, is er nog gewoon oogst te halen op de tuin. Omdat het zo'n milde winter is. De wortels zaten al in een kist, in het zand, en ik heb vanmiddag de laatste kist uit de kas omgekeerd en die wortels meegenomen.

Ze zijn nog prima, alleen niet meer zo knapperig.





Ook groeien er alweer verse kruiden. Hier zie je het kleefkruid, wat overal alweer op komt. Dat doet mij denken aan de sjaal van Shirley! 



 

Haha dat is alweer lang geleden, bijna een jaar ... dat we aan het wildplukken waren en met dat kleefkruid zaten te hannessen! En nu is het er alweer! Er gaan paar handjes vol vers jong kleefkruid mee naar huis voor in de sla.

Verder nog wat werk aan de compost. Er is weer een bult blad gestort dat moet worden opgeruimd. Het kan niet op mijn eigen compost omdat er allemaal grind in zit. En er liggen ook een stuk of twaalf kerstbomen. Die gaan we van de week in stukken zagen en die kunnen dan in de houtwal.






Het heeft wel iets gezelligs, die kerstbomen die nu allemaal maar even op een rijtje langs het hek staan. Nieuwe buren!

Ja en dan kom je thuis met een emmer vol ... dirt! Lekkere groenten, maar met een dikke laag zand en mest erop. Tja het zijn geen voorgewassen groentes in plastic zakjes ....







Zelf schil ik zo weinig mogelijk. Als het niet écht hoeft, schil dan niet. Want met schillen haal je het beste van je groente weg. Probeer het eerst es met een groenteborstel. Of anders een beetje schrappen. Een vlekje of plekje kan gerust blijven zitten, als het zand maar weg is.

Ik zet de groente altijd eerst in de week in een bak water. Dan kun je het daarna makkelijk schoon borstelen. En dat water, waar de groente in geweekt heeft, en waar je het in schoongeborsteld hebt, daar is de gieter mee gevuld. Want onze kamerplanten zijn ook gek op dirt!






Nou. Alles is schoon. We eten salade van wortel, kleefkruid, witlof, noten en rozijnen en een lekkere zuurzoete dressing. En verder nog geroosterde wortel, aardappel en pastinaak uit de oven. En wereldburgers. Ook weer met die wortel, en met haver, kaas, ei en kruiden.

Drie keer wortel dus. Maar dat is niet te zien. Kijk es, voor een diner dat bestaat uit dirt ziet het er toch aantrekkelijk uit?





Ondertussen komen de zaadjes die voor kiemgroente bedoeld zijn ook op. Als je héél dichtbij kijkt zie je hoe mooi die haarfijne worteltjes de grond in gaan. Hoe de eerste blaadjes zich openvouwen.





De zaden die ontkiemd zijn gaan naar een koudere plek. Koud, maar zo veel mogelijk licht. Zodat ze een beetje compact opgroeien. Ik denk dat we dit over een paar dagen kunnen eten.

En de kiemgroentes in de kiembak gaan ook hard nu. Die kunnen eind van de week al wel in een ommeletje!



Terwijl de wintergroentes dus nog steeds volop van het land komen, hebben we binnen al weer de eerste verse voorjaarskiemen klaar. Je kunt gewoon het hele jaar vers eten. De weckpotten zijn bij mij nog amper aangeroerd!

En dat gietwater, vol met vuil, dat gaat op de kamerplanten. Voor hun ook een diner dat bestaat uit dirt!






Fijn weekend weer en tot maandag!



3 reacties:

Onder de knotwilg zei

Gezellig om te lezen! Wij hebben ook vandaag nog heel wat geoogst op de tuin! Vooral veel prei, wat snijbiet, zuring... En in de kruidenbak zit al weer heel wat jong blad!

Anoniem zei

Goedemorgen! Ik volg je blog op de voet en geniet van je verhalen en ideeën, groot of klein. Onze achtertuin is wat schraal achtergelaten door de vorige bewoners van het huis. Geïnspireerd door jouw verhalen over de composthoop besloot ik ook gewoon in een ruime border plantenafval en keukenafval te verzamelen, evenals het stro en zaagsel uit het nachthok van onze kipjes. Ik had eerst een ondiepe kuil gegraven, van 1m2, verzamel daar nu 3 weken alle compost in spee. Maar nu het probleem: het regent al 2 dagen bijna aan 1 stuk. Ik ben bang dat het gaat rotten en stinken ipv composteren. Heb je tips? En hoe vaak moet ik de hoop omspitten? Groetjes vanuit de hoekse waard, Iris

Clarien zei

Tja ik heb niet veel ervaring met een kuil, ik maak meestal een bult. Misschien wat kranten erop en wat extra stro? Dat helpt in elk geval tegen de geur. De kranten wel helemaal uitvouwen. En heb je nog takken van de kerstboom? Dat kan er ook op, dan stroomt de regen meer naar de zijkanten. Die dunne sparrentakjes verteren wel. Ik zou me niet teveel zorgen maken, uiteindelijk zal het allemaal verteren tot compost. Rotten is ook verteren! In het begin ben je aan het prutsen maar je krijgt er steeds meer kijk op. Mochten er gekke dingen gebeuren in je compost email me dan even! Dan krijg je uitgebreider advies. succes!