Nadenken en kerstklussen.

on dinsdag 15 december 2015



Bijna winter.

Tijd om na te denken. Plannen maken voor 2016. Want wat gaan we doen? Moeskers Moestuin weer helemaal vol planten? Maar misschien ben ik in de zomer al wel aan het werk op de nieuwe tuin ..... misschien ook niet ....

Nou ja het kan geen kwaad om deze tuin weer vol te zetten met groenten. Van alles zaaien en planten. Maar het moet wel simpel dit jaar .... geen gedoe met groentepakketten en een heel gedetailleerd teeltplan, zoals vorig jaar.






Ik ben heel erg blij ... trots zelfs .... met de bodem. Het ziet er allemaal zo mooi en levendig en gezond uit. Dat had ik twee jaar geleden echt niet gedacht ... toen het één witte zandbak was hier.

Dat allereerste jaar .... was het doel om zolang mogelijk van eigen bodem te kunnen eten. Dus ook in de winter, vers van de tuin. En dat bleek niet moeilijk. je moet alleen even anders leren denken.

Geen frisse groene bladsla in de winter, of tomaten, want die zijn er dus niet.








Als je alleen maar eet van het seizoen, wordt je steeds handiger in recepten. Met de hulp van leuke blogs, google, kooksites. Van rauwe spruitjes en rauwe witlof maak je hele lekkere sla. Stop er zachte geitenkaas bij, of wat honing, nootjes, wat augurkjes, een frisse appel.

Sla kun je overal van maken. Snij alles goed fijn, en maak er een lekker sausje bij .....







Toen ik op de tuin aan het nadenken was, vanmorgen, zag ik ook een paar stonkjes hout liggen.

Oja ..... kersttijd alweer bijna .... de kerstbomen voor de sportschool zijn zeker afgezaagd hier. Die stukjes resthout neem ik mee, voor de nijnen om mee te spelen! Offe .... wacht es .... over leuke blogs gesproken .... ik zag laatst een super idee, voor een kerstversiering! Kijk maar es hier op de site van Soulemama. Net als Farmama ooit ... een heel inspirerend blog! Zo jammer alleen dat het stikt van de reclame ...






Maar goed ik neem de blokjes hout mee naar huis. Onderweg bij de Gamma een boortje gekocht om ronde stukken hout uit te frezen. Of heet dat niet zo? Ik heb op de gok een boortje van 38 mm gekocht. Het was de grootste. Maar voor wachinelichtjes eigenlijk wat te krap. Als je een boor van 40 mm kunt vinden is dat beter.

Nou en dan gaten maken. En dat ging dus helemaal niet bij mij!! Mijn boor is ook niet zo'n zware jongen, en ik kwam echt niet door dat hout heen geboord .... jammer ...

Maar toen bleek dat het lag aan de accu! De batterij moet helemaal vol zitten voor zo'n krachtklus!! Wist ik veel. Nou ja, ná het opladen ging de boor wel door het hout. Leuk werk joh! Het zaagsel spoot in de rondte!






Doe wel even goeie werkschoenen aan als je de stukken hout vastklemt tussen je voeten. Want stel dat je uitschiet. Of misschien heb je een werktafel, of van die klemmen om het hout vast te zetten.

Pak er een wachinelichtje bij voor de maat. Want die lichtjes zijn niet altijd even groot. Beter een iets te groot gat dan te klein. Omdat mijn boor wat aan de kleine kant was ben ik wat heen en weer gaan wrikken tijdens het boren. Dan wordt het gat ook wat groter.






Ja en voor de finishing touch, een mooi kleedje, of een glazen plaat, wat takjes hulst. Wij hadden van die houten onderzetters. Ooit gemaakt tijdens het hout zagen. Je zaagt gewoon dunne plakken van een boomstammetje af, met een mooie tekening in het hout. Die tekening vervaagt trouwens wel na verloop van tijd.

Ik heb de blokjes hout op die onderzetters neergezet. Het was wel scheef maar dat is wel lollig juist.








En zo gaan we langzaam aan de donkerste dagen in. Met kleine vrolijke lichtjes overal.

Dat teeltplan voor 2016, dat dus héél simpel wordt dit keer ... dat komt eraan hoor! Nog even een beetje nadenken. Iemand z'n teeltplan al klaar?


2 reacties:

Emmie zei

Ha!
Alles al klaar,alle zaden binnen!
Alleen geduld....nee nog niet gevonden

Jolanda zei

Hoi Clarien! Sinds ik zelf geen blog meer heb, kon ik niet zo vaak meer op blogspot (misschien een tip voor meer volgers: je blog aanmelden bij Bloglovin.....) dus ik heb het eea gemist. Wat een veranderingen gaan er voor jullie aankomen, spannend hoor en leuk!