Bye bye ballen.

on woensdag 16 december 2015



Daar begon de dag mee. Met de vloer in de was zetten. Met pannenlappen onder de knieën en met een oude onderbroek van Paul als poetslap ..... ging het gebeuren vandaag!




Ja want het moet er allemaal pico bello uitzien natuurlijk als we ons huis gaan verkopen. Alle achterstallige werkjes in huis ... daar komen we niet meer onderuit.

Maar zo'n vloer is wel een prima klus. Want je komt van allerlei leuks tegen. Herinneringen. Aan hoe Robbert op die ene plek álsmaar met z'n trein over de vloer aan het krassen was .... bijna twintig jaar geleden. En hoe ergens ooit een grote bloempot omviel, nét niet op een kinderhoofdje ... maar wel een dikke buts in het hout.

Ergens anders heb ik de piano ooit versleept en zijn die sporen ook altijd blijven zitten. En hier, gewoon, één van de kids die zich een beetje zat te vervelen en toevallig net een knutsel-gutsje in de hand had. Lalalalalala .... lijntjes trekken.




Maar met een dikke laag was zie je er allemaal bijna niks meer van. Het glimt als een spiegel en de vlekken zijn weg. Kijk rustig even rond, naar die mooie schone grond!!





Andere opruimklus is al ons glitter. Wat een hoop kerst-kitsch hebben we toch. Terwijl we al die jaren dezelfde ballen gebruiken. Rood en goud. Maar ineens waren we er zat van dit jaar. Er gaan nog maar tien ballen in de boom, de minst glimmende, en de rest gaat allemaal weg. Vier zakken vol.

Hehe dat ruimt lekker op. Moet je vaker doen. Verhuizen.





Bye bye ballen!!





Aan de andere kant .......... stromen er ook weer spullen naar binnen. Want als ik de rommel naar de kringloop breng, zit mijn mandje op de terugweg óók weer vol. He hoe kan dat nou toch steeds?

Maar 't is voor't goeie doel he? Al die stoffen gaan snel de deur weer uit, in de vorm van tasjes!







En dan .... het bonenrecept voor vandaag.

Ik had originele Amerikaanse Baked Beans beloofd vorige week. Nou, had ik dat maar gedaan. Maar we hadden meer zin in bitterballetjes vandaag. Van bonen.





Het begon goed. In plaats van de ragout voor de bitterballen te maken met bloem, maakte ik ze dus met bonen.

Ragout maak je van bloem en boter, en met bouillon. Nu smolt ik eerst zo'n 100 gram boter, en voegde daar 300 gram gekookte gare bonen aan toe. Goed prakken.






Vervolgens giet je er het bonen-nat bij, als vervanger voor de bouillon. Er was al zout aan de bonen toegevoegd. Ik denk dat ik zo'n 250 ml toevoegde.

Dat verwarm je goed en even de staafmixer erop. Dan gaat er een handvol verse groene kruiden door, peterselie en koriander in mijn geval, en een halve theelepel chilipoeder en een hele lepel bouillonpoeder. Proef even of het pittig genoeg is.






Deze mix koel je af in koud water, en ik zette hem vervolgens een paar uur in de koelkast. De bedoeling was nu .... dat de ragout goed zou opstijven, om er later balletjes van te rollen. Maar daar ging iets mis!





Kijk het stond zo mooi klaar om zes uur. De bonenragout, de paneermeel en het geklutste ei. Klaar om balletjes te maken. Je neemt een lepel ragout, vormt er snel een balletje van en haalt het eerst door de paneer, dan door het ei, en dan nog een keer door de paneer.

Dan frituren in hete olie. Ik doe dat gewoon in een pan met zonnebloemolie.

Maar helaas ..... de ragout was niet helemaal hard genoeg geworden. Niks geen balletjes. Rare dobbelstenen waren het, die ook nog uitliepen. Die durfde ik niet in de kokend hete olie te bakken.

Nou, toen werden het maar burgertjes die we gewoon hebben gebakken. Prima te eten maar tja ... ik wil toch wel graag bitterballen maken. Of kroketten. Van bonen! Dus die zie je nog wel een keertje langskomen, eerst nog even oefenen.




Bye bye ballen!

Nou ..................... da's nou ook geen leuk einde. Mislukte bitterballen. 

O maar wacht, Paul ziet iets leuks in de krant, ons huis-aan-huis blaadje. Hij is het net naar de kinderen aan het app-en, ik zal het even laten zien!








Leuk he ... we zijn beroemd ;-)

En daar gaan die nieuwe stoffen dus ook weer naar toe. Want 130 Bussumers hebben nu een stoffen tasje van ons, maar 32.870 dus nog NIET!


1 reacties:

cin zei

Ha,ha het overkomt mij ook dikwijls als ik zelf falafels maak : ofwel valt er geen vorm in te krijgen ofwel vallen ze uiteen in de pan. Verhuizen is inderdaad de ultieme kans om alle rommel kwijt te geraken. Wel goed afspreken met de helpende handen, zo zijn bij mij net die dozen met rommel die zelfs niet goed genoeg meer waren voor de kringloop toch nog mee verhuist. Het stomme is dat ze in die eerste dagen na de verhuis op de zolder zijn terecht gekomen en er dus nog steeds staan. :-\ Leuk zeg, met de tassen in de krant. De actie is dus niet onopgemerkt voorbij gegaan, goed gedaan ! En nog veel succes met het vervolg.