Workshop moestuin.

on zaterdag 7 november 2015




Zaterdagmiddag twee uur.

Ik rij met een volle auto richting Sherpa, een organisatie in Baarn voor mensen met een verstandelijke of lichamelijke beperking. Daar werken enorm veel vrijwilligers, en voor die vrijwilligers was er vandaag een groot feest georganiseerd.

Sherpa is een enorm grote zorginstelling. Het is een compleet dorp, met straten en parken en veel gebouwen, prachtig gelegen in de bossen van Baarn. Er zijn vele honderden bewoners. En zo´n dorp zou nooit kunnen bestaan zonder al die vrijwilligers die daar allemaal komen helpen.

En vandaag krijgen die vrijwilligers dus een feest aangeboden!





Onderdeel van dat feest is, dat de vrijwilligers zich mogen inschrijven voor een workshop. Nou, moeilijk kiezen hoor! Ik zelf zou zéker zijn gegaan voor het rolstoeldansen, lijkt me super om dat es te doen .... maar gelukkig waren er ook heel wat inschrijvingen voor mijn workshop ... over moestuinieren dus. :D

Ik was er al op tijd, om alles klaar te zetten. Van de organisatie kreeg ik de sleutel, en kijk es wat een mooi gebouwtje ik kreeg om die workshop in te geven! Een tuinhuisje!





Van binnen zag het er ook gezellig uit. Alles van hout, met van die kleurige kussens. Nou daar zette ik mijn spulletjes een beetje leuk neer.

Hm .... die boeken liggen daar toch niet zo goed .... dat moet anders!






Ja dat lijkt beter. De boeken maar langs de muur, anders gaat iedereen natuurlijk zitten bladeren steeds!

Ik had flink wat oogst meegenomen. Want .... een verhaal over een moestuin aanhoren is goed en wel ... maar het echte enthousiasme komt vooral door het zien van allerlei lekkere dingen die je uit een moestuin kan halen (had ik bedacht)






De emmertjes met verschillende grondsoorten staan klaar in een hoek.

En er staat al keurig netjes een schaal met hapjes klaar, en flesjes water. Nou kom maar op hoor deelnemers! Ik wandel maar es terug naar de zaal.







Langzamerhand druppelen de mensen binnen. Er is een opening, en nog een praatje en nog een praatje .... en dan krijg ik mijn groep toegewezen en wandelen we met z'n allen weer terug naar het tuinhuisje.

Leuke geïnteresseerde mensen ... heel enthousiast wordt meteen de eerste (en enige) opdracht uitgevoerd, namelijk een handje aarde halen om een testje mee te doen.

Die aarde gaat in een glazen potje, water erbij, deksel goed vastdraaien, en dan 8 minuten schudden! Tja natuurlijk gaan er een paar potten een beetje open maar dat is juist leuk. Bij een moestuin-workshop hoort geklieder!





Terwijl de kleideeltjes en zandkorrels in de potjes langzaam naar de bodem zinken ... begin ik aan de theorie. Wat is het leuk om met zo'n groepje over het moestuinen te praten. Zoveel enthousiasme, zoveel leuke aanvullingen en ideeën kwamen er uit de groep.

De tijd ging zo snel om dat ik van alles ben vergeten. De emmertjes en de boeken daar zijn we helemaal niet meer aan toegekomen. De potjes met bezinksel ben ik vergeten een foto van te maken.

Maar het was leuk! Inspirerend! Voor mij ook. Ik leer ook weer veel van een groep, iedereen heeft altijd wel een leuke kanttekening of ervaring te delen.





Tot slot mag iedereen een knoflookbol meenemen, om te poten of om op te eten, en wat zaden van bonen en witte lupine.

En dan is het alweer voorbij. Mijn eerste 'korte' workshop. Pfjoe!





Vegen, opruimen, wat dingetjes opschrijven. En ik vraag me af ... zouden er nu moestuinen bijkomen? Iedereen leek heel enthousiast.

Ik maak nog even wat foto's van de tafels, banken en krukjes. Heel simpel in elkaar gezet, maar heel praktisch en goed geschikt voor groepen van wisselende grootte.

Kijk nou zo'n kruk. Het zijn gewoon 10 kleine plankjes en 4 paaltjes. Meer niet. Dat zou je toch moeten kunnen namaken? Of lijkt het nou simpeler dan het is?






Het is al stikdonker als alles weer is ingepakt. Van Sherpa krijg ik nog bloemen en een kadobon voor de moeite, en dan maar weer es op huis aan.

Mocht je de inhoud van de workshop willen nalezen, klik op de groene balk. Het is nog niet heel netjes maar pffff ik ben nu te moe. En aan iedereen die tips heeft gegeven van de week .... hartelijk dank! Ik heb al jullie tips gebruikt!

Fijn weekend! :D


5 reacties:

Madelief Weideveld zei

Dank je wel voor dit prachtige verslag. Wat deed e dat mooi. Beter te veel voorbereid dan te weinig toch? Moet je wat mee doen.......ik bedoel, geef een voorjaarscursus!
Dag, Madelief.

electro herstel in Veurne zei

proficiat met je workshop, zoals ik het lees, is het een geslaagd project. Zeker nog doen, is de boodschap.
groetjes,
stef

cin zei

Volgens mij heb je dat super gedaan en leuk dat je de inhoud van de workshop ook nog eens op de blog hebt gezet. "Clarien, de vrouw die haar volk leerde moestuinieren" :-D Als je het zo bekijkt heb je hier al een schat aan informatie bijeen geschreven en het mooie is dat het niet alleen woorden zijn, maar stuk voor stuk daden. Knap hoor!

Helena zei

Groot aplaus voor je. Dat heb je toch maar mooi gedaan. Wat fijn dat je ook nog alles online zet met fotos . Bedankt.

Marie zei

Wat ben jij toch een actieve vrouw! Ik vind het zo leuk om je blog te lezen. Genieten elke keer!