Vrijdag ... tassen en klussen dag.

on vrijdag 9 oktober 2015




Today is OK. welja

Want het is weer vrijdag tassendag en dus tijd voor een update rondom de Better World Bags!

Grappig is dat in elke winkel ... mijn oog metéén valt op tassen. Vooral de simpele tassen! Goed kijken of we ze misschien kunnen namaken.







Ondertussen komen in de mail leuke tips en vragen over de BWB's. Zoals laatst een berichtje van Linda met het verzoek om hulp bij het opzetten van een eigen werkgroepje voor tasjes naaien. En of ze wat voorbeeld exemplaren kon bestellen

Geen probleem uiteraard! Dus de tassen van deze week gaan naar Katwijk. Leuk, misschien start er dus daar ook wel een groepje!! Als dat van de grond komt zal Linda daarvan foto's opsturen om hier te laten zien. Ik ben erg benieuwd!


foto met toestemming! ;-)




Op de tafel liggen nog de intekenlijsten, van vorige week zaterdag. Allemaal mensen uit Bussum en Naarden, die wel willen helpen of meedenken. Ik moet ze nog mailen en bellen.

Tips van jullie, uit de reacties, worden allemaal gebruikt, bijvoorbeeld om nieuwe modellen uit te proberen of om die hengsels steviger vast te stikken. Dank voor het meedenken! Tips zijn nog steeds welkom, vooral als dat helpt om sneller en efficiënter te werken. De tassen hoeven niet pietje-precies-netjes, maar moeten er gewoon leuk uitzien, sterk zijn, en makkelijk en snel te maken zijn.





Er was vandaag géén tassendag hier thuis, want ... ik had (maanden geleden) al iets heel anders gepland.

Vanochtend ging de reis naar Baarn. Klokslag 9.00 stond ik voor de ingang van Nijhof, een enorm bouwcentrum.





Maar ik kwam niet om daar iets te kopen, maar om iets te leren! Er zit daar namelijk een Klus-Workshop-Bedrijf!

Als zelfvoorziener wil je zoveel mogelijk zelf maken. Dat doen we ook al op Moeskers Moestuin, alles zelf fabrieken, maar eerlijk is eerlijk, de kastjes en hekjes en vogelhuisjes die we maken zien er amateuristisch uit. Nadat Nicolette en ik samen door een zelfgemaakte bank zijn heengezakt heb ik besloten ...





...... om een workshop te volgen. Klussen Voor Beginners!






Onder deskundige leiding van Paul, de eigenaar van het bedrijfje Bequaam, hebben wij, de 6 cursisten heel veel geleerd in 4 uurtjes. Het begon met iets heel simpels, maar je moet er maar opkomen, zo'n schuurblokje!






En in de loop van de dag werden de klussen steeds wat ingewikkelder, maar heel goed te volgen door de stap-voor-stap uitleg van Paul. Overal had hij weer leuke tips bij en handige weetjes, en waar je dingen kan kopen, wat je goedkoop kunt aanschaffen, en op welke dingen je juist NIET moet besparen.

SUPER waardevol, zo'n ochtend. Je leert zoveel, dat scheelt je heel wat tijd ern ergernis als je aan het klussen gaat. En veel geld ook.

Op het toilet heb ik ook foto's gemaakt, want ook weer ... heel simpel maar zó leuk bedacht allemaal! En helemaal mijn stijl, die wc houder!





Na het timmeren, schilderen, boren en schuren gingen we aan de electra!

Kom maar op kapotte schakelaars en fittingen! We weten nu hoe het moet!







Ja hij doet het!!!

Schakelaartje ... heel simpel eigenlijk ... blauw bij blauw en bruin bij bruin.






Paul heeft ook jarenlang kinderen over de vloer gehad hier. Dat is te zien aan mooie projecten die je overal ziet. Sprookjeskrukken, raketten die echt gelanceerd kunnen worden, bootjes die echt varen.

Om twaalf uur, even een hele snelle lunch, want er was nog zoveel te doen!







Hoe teken je zonder lineaal een kaarsrechte streep? Hoe weet je als je gaat boren dat je niet in een leiding boort? Welke boor heb je bij welk materiaal nodig?

Hoe voelt het om met een zware boor in beton te boren?






En dan al die handige dingen die hij gemaakt heeft om die giga hoeveelheden gereedschappen en spulletjes netjes gesorteerd te houden!

Oh ik wil hier wel een week blijven! Alle cursussen volgen. Want hij geeft ook lassen en metselen en houtbewerking en nog veel meer. Ik kan Paul en zijn klus-cursussen echt van harte aanbevelen! Ga es kijken op zijn site als je wat bij wilt leren. Nodig heeft hij mijn aanbeveling niet trouwens, want de cursussen zijn erg populair.

Kijk, ook nog wat inspiratie, voor het verlanglijstje met de feestdagen!




Goed. Dat was de kluscursus!

Volgende week gaan we op vrijdag weer met een groepje aan de BWBags werken. Er zijn al 3 of 4 deelnemers, maar er kunnen nog gerust een paar bij! Dan schuiven we een tweede tafel bij. Laat het me weten als je mee wil doen.

Dan komt hier ook een draaiboekje op het blog, voor als je in eigen omgeving BWB-dagen wilt organiseren. (maar dat moet ik nog even met Nic fabrieken! ;-)


2 reacties:

Jente zei

Hallo Clarien

toen ik je berichtje las moes ik denken aan iemand anders, die zich ook inzet om minder plastic tasjes te gebruiken https://www.facebook.com/doemijmaaruiensoep?fref=ts
Allerlei leuke ideeen ook om eenvoudige & hergebruik tasjes te maken.

Top initiatief trouwens! Jammer dat je voor mij wat te ver weg woont, anders was een ochtendje naaien erg leuk geweest. Succes met jullie actie.

Clarien zei

heel handige tip weer! heb meteen contact gezocht! thanks :D