Lummelen.

on woensdag 14 oktober 2015




 ... oktober ... en stéénkoud vandaag ...

De tuin heeft nu geen aandacht nodig. Tijd genoeg dus om es rustig te bekijken hoe de Waddenzee zomaar een stukje ....






..... van het surf-strandje wegvreet. Hap. Wég is een heel stuk zand! Kunnen ze het weer opnieuw opspuiten. 

Iets verderop is ook iets raars te zien. Een oude bonk roest ... met drie grote masten? Huh, wat een raar schip?




Ach ja .... als je goed kijkt zie je wel hoe het zit! Die oude bonk roest is het oude dok van Lauwersoog, waar schepen in gerepareerd worden. En daar ligt dus een driemaster in. Even om het hoekje kijken ....





Ze zijn de onderkant aan het lassen. Ik zou graag dat dok even op willen, van dichtbij kijken wat ze doen, maar je mag hier helemaal niet komen. En in dat dok mag je al helemáál niet komen.

Jammer hoor. 

Op de Warmonderhof hebben we ons heftruck-rijbewijs gehaald. Misschien even aanpappen met die collega daarginds? heftruckers onder elkaar  :D:D





Maar dan komen er op de achtergrond twee kordate mannen in oranje overalls aanstappen, en ik maak dat ik weg kom. Heb ook maar geen foto van ze gemaakt. Ze keken vrij norsig.

Het is hier allemaal ... een beetje norsig, op zo'n ijskoude dag in zo'n half verlaten vissershaven. Maar dat heeft wel iets. Hier wordt gewerkt! Bijna alle vissersboten zijn buitengaats (zo heet dat toch?). En wat zo her aan der ligt aan spullen is allemaal werk-materiaal. Niks ligt hier voor de sier. Alles is hier rauw.




Wat een verschil met Bussum met z'n sierlijke straatlantaarns, en stille kneuterige bospaadjes, sjieke brede lanen in Het Spiegel, wijdse (maar wel aangelegde!) heidevelden. 

Hier in het noorden is de streetview toch wat directer en met wat minder fratsen. Vooral hier bij die vissers!

Gelukkig komt de zon door, daar wordt het wat vriendelijker van. 







Ja en wat dat nu weer voor muffe hal is .... ach het is de kringloop in Dokkum, waar ik toch langs kwam, en wat stoffen zocht voor de BWBags. Vrijdag gaan we die weer maken. 

Tja zo komt je dag wel om met lummelen. Toch gaat het lummelen me niet goed af. Ik wordt helemaal zenuwachtig van al die boeren hier in het noorden. IEDEREEN is aan het aardappels rooien. Echt op elk aardappelveld rijden de rooimachines rond. En ik heb het grootste deel nog in de grond zitten.

Misschien omdat het klei is hier? En ze die piepers er droog uit willen halen? Want natte klei dat is geen doen natuurlijk. Nou dan ben ik gerust, want op zand heb je niet zoveel last van die nattigheid. Even schudden en het is eraf.

Tja .. en wat de pakketten betreft ... dat is zo'n beetje afgelopen. Maandag haalde ik er nog twee pakketjes af, dat was even een tussendoortje ....





..... maar het is nu wel zo'n beetje afgelopen. Misschien nog één keer een serie uitverkoop-pakketten volgende week! :D

3 reacties:

de Vissertun zei

Zie ik daar rabarber? Ik dacht dat je die niet meer mocht oogsten na zeg maar juli?
Mag dat wel? Het is een favoriet van me dus kwijlend zit ik te kijken naar die stengels die daar zo lekker liggen

Boerderij Zinin zei

Inderdaad IEDEREEN is aardappels aan het rooien, wij staan regelmatig in de file op onze toe-rit. Vanwege de vele regen kregen de boeren ook een maand langer de tijd om te rooien. Een paar weken terug hebben we er regelmatig één tot wel een meter diep vast zien zitten in de "braggel". Het land is zo lang nat geweest dat ze er deze week pas op konden, en nu moest er snel gerooid worden vanwege de nieuwe regen die inmiddels allweer aan het vallen is. Ik hoor dan ook dat de boeren een hele hele slechte oogst hebben, veel aardappels zijn weggerot/verzopen.

Tot zo ver mijn toelichting vanuit het noorden...haha!

Clarien zei

In de Braggel!! Haha leuk die grunningse woorden!! Dank voor je toelichting Zinin! Nu snap ik het. Ik heb ze er inmiddels uit, en ben nu extra blij met mijn snel drogende zandgrond!

Vissertun dat klopt omdat je anders misschien de plant uitput, maar ik heb verschillende planten in verschillende leeftijden en kan dus lang oogsten. In mijn blog van 15 okt kom ik terug op die rabarber!