Zonnestraal.

on dinsdag 18 augustus 2015




Ja hoor, daar is hij weer! Vanavond schijnt de zon zomaar ineens het huis weer binnen. Paul wil meteen een stukkie fietsen. Maar ik wil toch eerst even de foto's uploaden.

Want .... weer veel werk op de tuin verricht. Het was een grote groene zooi daar vanmorgen. Je kan ook echt niet een paar dagen weg, hup slaat die hele tuin meteen op hol.

Pfffff ..... maar gewoon kassian beginnen ... bed voor bed. Eerst de grote onkruidstruiken eruit gerukt. Vooral bij de aardappels stonden die, want daar kom ik haast nooit. Alleen maar om af en toe een emmertje aardappels te halen. Dus, opruimen tussen de piepers. Daar was nog iets bijzonders met de aardappelplanten maar dat laat ik morgen zien als ik een hele rij ga rooien voor in de pakketten.





Dan bij de bladgewassen. Daar is het altijd gezellig, want daar staat jong en oud door elkaar. Op deze bedden ben ik steeds blijven planten en zaaien, en heel veel compost erop steeds, dus het is hier een en al joligheid en bonte groei.

De konijnen vinden deze bedden ook het leukst. Ik zie dat ze, nadat ze zes spitskolen hadden opgegeten, ook alvast maar aan de rode kolen zijn begonnen. Het is redden wat er te redden valt, en ik hang overal netten overheen.





Oja, en de wortelbedden, daar gaat alles hééél langzaam. De pastinaken en de witlof oogst ik nog lang niet, die zijn voor later, in oktober ..... als ik echt niet meer weet wat ik in de pakketten moet stoppen. Dan hebben we die nog.

Ik heb daar wel alles gewied en geschoffeld. Wel heel stiekum ..... want van Sijmen mochten we de wortelrijen nooit schoffelen. Dat loof van die wortels .... ruik daar maar es aan. Dat ruikt heel lekker, en heel sterk, en als je dat schoffelt en het loof dus aanraakt, trek je met die geur de wortelvlieg aan.

Waarom ik het steeds over die vlieg heb? Nou omdat daar je oogst mee staat of valt. Ik wil hem goed leren kennen en hem dóórhebben. Dus ik hou hem heel goed in de gaten. Vandaag zag ik hem vliegen, een nogal tenger ding .... en dat is dus die grote boosdoener!





Vanaf vandaag ga ik elke paar dagen een steekproef nemen, telkens een stuk of tien wortels eruit, en ze bekijken. Dat laat ik hier ook zien. Kun je meekijken hoe je die wortelvlieg kan ontdekken. Nou we maken het wel spannend he vandaag? :D:D:D

Toen bonen geplukt. Lang leve de stokbonen  want daar hoef je niet te bukken bij het oogsten en dat is errug fijn voor de rug. Kijk die snijbonen es ..... het lijkt wel kouseband. Wat een lange lellen van bonen. Ideale bonen, die pronkbonen. Ze zijn mooi, ze zijn makkelijk, ze zijn lekker als verse groene boon, deze snijboon dus, en ook als droogboon zijn ze mooi en lekker.





De stamboontjes ... Wietse vertelde gisteren dat ze die bij Land en Boschzigt die met plant en al uit de grond trekken en dan zo van de struik af plukken. Want ze komen toch allemaal in één keer. Dus dat doe ik ook maar even. Het is wel makkelijk, niet bukken enzo .... maar ik zie ook nog bloemen en hele jonge boontjes. Dus bij mij komen ze niet allemaal in één keer. Toch maar weer plukken de volgende keer.





Tussen de middag ..... gebakken Garden Goodies en wat brood .... en weer naar de tuin.





Alles is nu weer netjes onkruidvrij. Ja .... waarom eigenlijk? Het is niet per se nodig hoor, als je niet zo van wieden houdt, want over een paar weken worden toch de meeste bedden leeggehaald.

Maar ik vind het fijn als alles af en toe es netjes is. Dat je je gewassen kan zien zeg maar. Waar je nu al die tijd zo hard mee bezig bent geweest.




Ja en thuis wilde ik ook nog appels plukken. Nou, snel klaar. Er waren er twee, op een totaal van drie boompjes. Hoe dat nou weer kan? Geen idee, wel is het zo dat ik ze niet had gesnoeid. vergeten.





Maar de pepers gaan weer heel goed. Dit hierboven zijn de limoenpepertjes, aan zo'n muizig klein plantje zitten wel tien pepers. En we hebben rijen van die planten. En ik hou helemaal niet van scherp eten. Hahaha wat een planning weer!

Veel van onze sierbloemen zijn eetbaar. Zoals ook de mooie afrikanen. Vooral in de Marokkaanse keuken erg geliefd. Zelf vind ik ze niet heul lekker, maar het is een handig zonnestraaltje om een nogal saaie maaltijd mee op te leuken.

Afrikanen over de stamppot andijvie. Fusion ten top!







:D


4 reacties:

Jan Wilde een Tuin zei

Is dat lekker Afrikaantjes over het eten, kan dat overal bij ?
Gr Jan Wilde een Tuin.

Shirley zei

Ik vind vooral de groene blaadjes van de afrikaantjes lekker als toekruid in de sla, de bloempjes doen het voor mij ook niet echt. Maarreh...ruilen? Potje mahoniajam voor handje citroenpepertjes? Bij mij is het pepertje wijlen gegaan, namelijk :)

Clarien zei

Jan t is meer voor de sier dan voor de smaak :D

Shirley top! Ik zal wat apart houden

Unknown zei

Inderdaad hele lange snijbonen . Mijn vader trok altijd aan het eind van het seizoen de stambonen eruit konden ze zo geplukt worden.