Woensdag, oogstdag 13.

on woensdag 5 augustus 2015






Toen ik vandaag weer die vijf pakketten aan het maken was ..... realiseerde ik me dat we alweer op de helft van het seizoen zitten! Vijventwintig keer vijf pakketten wilde ik maken dit jaar, en deze week is al week nummer dertien!!

Het ziet er naar uit dat het gaat lukken! YES!

Nou ja ... niet te vroeg juichen ... want vandaag was er ook weer een dikke tegenvaller! Kijk wat die konijnen nou weer doen!






ZE KNAGEN AAN DE BIETEN!!! AAARCH ........ op die bieten rust zeker een vloek dit jaar! Eerst schoten ze allemaal door, toen wilden ze weer niet groeien door de kou, en nu vreten de konijnen er weer aan. Tenminste .... ik verdenk Jan Rap ervan. Want welk dier zou het ander zijn? Muizen?

Nou ja, hoe dan ook, de bieten waren voor een groot deel aangevroten en ik heb ongeveer de helft van alle bieten maar geoogst, hoewel ze nog lang niet volgroeid waren. Maar ja het was OF kleine bieten oogsten OF grote bieten die tot een soort zielige klokhuizen worden afgeknaagd.

In de pakketten vandaag ... zaten dus bieten, en uien, en koolrabi en paksoy en een paar courgettes en een dikke spitskool.







En toen moest ik denken ........ aan het groentepakket dat ik vroeger zelf kreeg. Dan kreeg je in de nazomer ook steeds maar van die kolen in het pakket, en die bleven bij mij altijd wekenlang in de koelkast liggen. Want zo'n dikke kool .... dat nodigt gewoon niet zo uit.

Maar nu is dat anders. Kolen zijn gelukkig weer HIP geworden omdat ze zo gezond zijn, en omdat ze in de smoothies kunnen en in de rauwkost.

Als ik nu zo'n grote kool meeneem gaat dat als volgt. Ik haal het buitenblad eraf, even afspoelen, en dan meteen versnipperen en in een grote bak schoon water die snippers wassen. Je krijgt het dan makkelijk heel goed schoon. Eén deel gebruik ik voor het avondeten, en de rest gaat in een vergiet, op een bord, in de koelkast. Dat blijft wel een week goed, en kun je in allerlei recepten gebruiken.







En kool ..... als je er maar genoeg van eet .... ga je er van HOUDEN!! :D  De mosterd-achtige pittige smaak ..... pure Hollandse kost .... is eigenlijk enorm lekker!

Dus ... ga gauw een spitskooltje halen morgen!

Wij aten het vandaag kort gestoofd, in een kerrie-room sausje.

Verder weinig nieuws, wel veel te doen komende dagen, bijvoorbeeld die emmer bieten-en-uien wecken ...





.... en achterstallig onderhoudswerk aan de tuin ... en envelopjes met zaden posten voor bloglezers!




1 reacties:

Jan Wilde een Tuin zei

Ik denk dat de Aardmuizen de Bieten opeten, wij hebben dit jaar ook ontzettend veel muizen, ze vreten alles.
Als je nog een paar Boonlupine zaden over hebt !!
Gr Jan Wilde een Tuin.