Jan Salie

on dinsdag 25 augustus 2015


'Patroon aller slaapmutsen'.


                                 





Ik weet niet precies hoe Jan Salie eruitziet .... maar veel fraais is het niet. Een sukkel, iemand zonder energie, een vervelende droge vent .... lamlendig ......

Jan Salie ... was vroeger een scheldnaam. Als iemand je Jan Salie noemde dan stelde je niet veel voor. En waar die naam vandaan komt? Van de Salie, de plant, het kruid dus. Een kruid waar je volgens velen slaperig en sloom van wordt. Vroeger werd het gebruikt in saliemelk.  Een beker hete melk waarin wat salie bladeren waren meegekookt. Lekker voor het slapen gaan, met een schepje suiker. Ik heb het wel es gemaakt, je wordt er echt slaperig van. 


Dus vandaar ..... Jan Salie .... slap en lamlendig ...


Maar het goeie nieuws is dat saliemelk dus een prima slaapmutsje is, mocht je wel es aan slapeloosheid lijden.






Ik moest vandaag aan Jan Salie denken toen ik de kruidenspiraal in de voortuin aan het opruimen was. Dat was ooit een leuk plan, die spiraal. Je zet de kruiden die droog willen staan bovenin, en de nat-nekken onderin. Maar bij mij is het niet goed onderhouden en is het nu een bende geworden.

Een paar sterke kruiden zoals wijnruit en citroenverbena en rozemarijn staan er nog tussen, verder is het overwoekerd door vanalles en nog wat. En er groeien allemaal spontane Acacia's in, omdat hier ooit 15 jaar geleden een Acacia boom heeft gestaan. En die wil nog steeds terugkomen.

Oja en de salie dus ... die vond ik gelukkig ook nog terug, aan de achterkant van de spiraal, in de schaduw. Maar hij deed het nog best op die sneue plek.





En omdat salie voor zoveel dingen goed is, en ook nog lekker in het eten, heb ik hem toch maar weer geoogst en een bosje te drogen gehangen. Een magnifiek kruidje is het! Tegen slapeloosheid dus, en het is samentrekkend, en ook pijnstillend en ontsmettend bij oppervlakkige wondjes.

Ook zitten er stoffen in salie die beschermend werken tegen een koortslip (Herpes Simplex virus) en zelfs beschermend kunnen zijn voor hersencellen, waardoor het een interessant en veilig middel lijkt bij de zoektocht naar Alzheimer remmers.

Allemaal op Google gevonden hoor. En daar moet je kritisch mee zijn. Maar er is veel onderzoek naar gedaan, en het is hoe dan ook een opsteker voor de salie, oftewel Salvia Officinalis. Je moet er alleen niet veel van gebruiken als je hoge bloeddruk hebt of zwanger bent. Ja dat is logisch, als er medicinale stoffen in een plant zitten dan hebben die ook een keerzijde. Een samentrekkende baarmoeder, daar zit je niet op te wachten als er een baby'tje in zit. :D





Maar goed. Die kruidenspiraal. Er kwam een hele berg snoeiafval uit. En omdat hij daarna wel érg leeg was heb ik een emmer met aardbei-stekken uit Moeskers Moestuin gehaald. Want het mag van mij wel een aardbeien-spiraal worden.

Het is namelijk zo als je de aardbei er tussen zet dat die binnen de kortste keren aan de leiding gaat en zo'n hele spiraal staat er zó vol mee. Maar dat mag.







En nu nog al die andere kruiden drogen ... voordat die ook weer vergeten worden. Sjonge wat vergeet je toch vaak veel. Ik tenminste. Of misschien wil je wel teveel onthouden? 

Nou, maar es saliethee maken. Voor het geheugen. Zou het echt helpen? 



0 reacties: