Amish food, en voorraden aanvullen.

on dinsdag 11 augustus 2015







Het begon met een restje aardappelpuree, dat nog over was van gisteren.

Dat herinnerde mij eraan dat ik, toen we bij de Amish op bezoek waren, afgelopen voorjaar, iemand iets hoorde zeggen over Potato Rolls, een soort broodjes van tarwe en aardappelpuree. Dus ik ging es op zoek naar mijn reisverslag, waar het recept helaas niet in te vinden was, maar ik kwam wel weer bij al die mooie foto's terecht.









Wat een wondere wereld toch, die van de Amish .... ongelofelijk dat ze nog steeds leven als onze betovergrootouders, op een paar kleine aanpassingen na dan. Ze gaan wel naar gewone dokters en mogen ook wel meerijden in auto's. Maar ze werken op het land nog met paarden, en ze eten nog exact dezelfde gerechten als 150 jaar geleden.

Dat is leuk dus, recepten zonder ingewikkelde toevoegingen, alles gewoon van basisingrediënten. Ik heb een paar van die kookboeken, en zal hier af en toe es zo'n oeroud receptje plaatsten.

Vandaag dus die Potato Rolls.

Nodig:
4 gekookte aardappels, kookvocht bewaren
1/2 cup boter
1/2 cup suiker
1 ei
1/2 theelepel zout
1 eetlepel gist, opgelost in 1/2 cup warm aardappelwater
3 1/2 cup bloem

Pureer de aardappels, meng alles door elkaar behalve de bloem, kneed het mengsel en en voeg de bloem geleidelijk toe. Kneed 10 minuten en laat rijzen tot het verdubbeld is. Verdeel het deeg dan in 4 stukken en deze weer in 4 kleine bollen die je op de ingevette bakplaat legt. Laat rijzen tot dubbele volume en bak op 200 graden zo'n 35 minuten.









Door de suiker zijn de broodjes wat zoeter dan wij ze gewend zijn. De Amish gebruiken vrij veel suiker. Ze eten drie keer per dag een flinke maaltijd, en verder geen tussendoortjes, maar in hun broodjes en desserts gaat behoorlijk wat suiker. Dat mag ook wel met al dat harde werken.

De broodjes zijn vrij donker geworden omdat ik voor de helft volkorenmeel gebruikt hebt ipv bloem.






Leuk hoor, aardappelbroodjes, en lekker ook! Ja, in brooddeeg kan je natuurlijk veel meer stoppen dan alleen maar meel en water. Ik heb daar al eerder over geschreven, over het 'Schijf-van-vijf-brood'.

En vandaag ... was alles bij ons op. Het brood was op en het wasmiddel en de shampoo en de allesreiniger en het fruit en de yoghurt. Dat komt gewoon omdat er geen kinderen thuis zijn, die zijn allemaal op vakantie of aan het werken op de zeilschool of op de Keiweek in Groningen ... dus was ik ook veel weg.

.... er waren van die regelklusjes, en weer wat sportlessen ...







Maar goed nu was alles dus op en moest bijgevuld. Het wasmiddel maken, dat heb ik al een aantal keer laten zien. Met een stuk geraspte zeep en wat soda maak je zo tien liter prima wasmiddel. Dit keer deed ik er lavendelwater door ipv gewoon water. Dat is dus water wat gekookt heeft en waarin een bos lavendel heeft meegetrokken.

Dat heb ik gebruikt voor het wasmiddel, en ook voor de allesreiniger. Dus als het goed is ruiken wij en ook het huis en de wc de komende maanden allemaal lavendelfris! :D






En de koekjes waren ook op.





Deze Hele Snelle Koekjes zijn gemaakt van één kop volkoren meel, een halve kop zonnebloemolie en een halve kop sinaasappelmarmelade. Een andere jamsoort kan ook natuurlijk. Hele mooie manier trouwens om van je overtollige jam af te komen, die je misschien ook wel net als ik met potten vol hebt staan maken ooit, maar die niemand opeet.

Strooi een theelepeltje bakpoeder of baksoda bij het meel, en een mespuntje zout, en dan alles mengen, bolletjes maken op de bakplaat en een beetje platdrukken, en 25 minuten bakken op 180 graden.

Voila, de snelste koekjes die je kan bedenken. Als je onverwacht bezoek ziet aankomen kun je ze nog snel even maken, en bij het tweede kopje thee heb je dan verse koekjes!






Ja wat je ook hebt natuurlijk met die snelle koekjes - ze worden ook snel opgegeten. Kijk nou, ze zijn nog gloeiend heet en nog zacht, maar er zijn al twee weg. Tweeënhalf.




4 reacties:

Madelief Weideveld zei

Dank je wel voor je informatieve, actieve, hardwerkende, blije post. De aardappelkoekjes ga ik zeker maken. Wat een leuk recept.
Dag, Madelief.

Tante Titi zei

Wat weer een leuk verricht! Ik was ook eens bij de amisch zeker een bijzondere ervaring. En die koekjes ga ik onthouden, hier ook een jam overschot.....

Marie zei

En ik ga voor de snelle koekjes. Met pruimenjam want die wordt hier niet zo goed gegeten.
Maar misschien verstopt in de koekjes wel.......

hobbyloes zei

Leuke foto's van de Amish, ik ben een boek aan het lezen over hen, zo bijzonder dat ze zo leven in eenvoud. Die koekjes ga ik ook proberen, snel en makkelijk en ze zien er ook nog eens lekker uit.