Lange dagen .... korte blogjes.

on vrijdag 3 juli 2015



Na een koud voorjaar wordt het ineens heel warm. Niet alleen de mensen hebben daar moeite mee maar ook de planten. Ze hebben nu veel extra verzorging nodig, of soms moeten ze ineens razendsnel geoogst worden ... dus dan kan je niet even zeggen .... nou het is te heet vandaag hoor, ik doe maar es een dagje niks.

Dat kan dus niet. Dan mislukt alles waar je nu al maanden mee bezig bent. Dus zijn het lange dagen, van half 8 tot 12 op de tuin. Dan naar huis, douchen, veeel koffie en veel water drinken, veel eten, en dan een tukkie met de benen omhoog! En rond half vier weer naar de tuin.

Die lange middagpauzes zijn heerlijk! Even iets anders doen. Lekker lezen, of bijvoorbeeld verder prutsen met die aardbei leer van gisteren. Gisteravond had het een paar uur in een lauwe oven gestaan, en vandaag weer urenlang in de hete zon. En moet je nou es zien!





Dat is toch bijzonder? Dat die drie kilo aardbei pulp nu .... een blad rood papier is geworden? Dat vind ik fantastisch! Zo kan je dus ook een deel van de oogst bewaren. En al het goede zit er nog in, alleen het water is er uit! En dat op pure zonkracht! Nou ja bijna.

Dat in repen snijden, en er rolletjes van maken, wat ik op een Amerikaanse site zag, dat doen we in het weekend, want om vier uur moest ik weer naar de tuin.







Vandaag zijn alle tuinbonen eraf gegaan. En ook het laatste deel van de knoflook. Dat ligt nu allemaal in de schuur en in de kas. Dat verwerken van die bonen en knoflook hoeft niet direct, dat kan wachten.  Pfjoe!

Ook zijn er weer bonen gepoot, paarse basilicum geplant, en een paar voorgezaaide courgettes geplant. Alles is dit jaar meer in delen gegaan, zodat het meer verspreid geoogst kan worden. Hoop ik.

Ander voordeel is .... als je later zaait is het meestal warmer en heb je dus minder slakken. Hoop ik ook.

Om zes uur thuis .... gelukkig vrijdag pizza dag! Niet koken dus! Kon ik eindelijk dat leuke artikel uit de krant even lezen .... Deze meneer is een groot voorstander van méér diversiteit. We moeten niet heel veel van één soort planten. Van alles 'een beetje' en geen grote monoculturen.

Wist je dat een groen gazon óók een grote monocultuur is? En niet zo goed dus voor 'de beestjes' en voor de aarde? Dus laat gerust die paardebloemen en madeliefjes en ook wat mos groeien. Zaai er wat kamille door, dat soort dingen.






Hij heeft het ook nog over de luizen, en dat je daar blij mee moet zijn!! Komt me bekend voor dat stukje hierboven! Zou hij mijn blog lezen? :D:D Grapje! Die meneer heet Pablo Tittonel en is hoogleraar in biologische landbouw, die weet er alles vanaf! Google maar es op hem hij heeft veel te vertellen.

O en dit is ook leuk .... een nieuwe catalogus bestellen ... uit Amerika. De catalogus van 'Lehman's'. Daar kopen de Amish ook hun spullen. Het zijn allemaal producten voor zelfvoorzienend leven, en dus op handkracht. Geen elektra. Maar wel splinternieuw en op basis van de nieuwste technieken.





Ik ben heel benieuwd!

3 reacties:

marion anderson zei

heerlijk blogje ook ik sta om 6 uur s'morgens mijn moestuintje te sproeien voordat ik naar mijn werk fiets, en dat aardbeienleer wens ik ook te gaan maken, pas een persje gekocht op een rommelmarkt, ook weer zo'n klein stukje zelfvoorzienendheid, je bent mijn grote inspriratie, fijn weekend, geniet ervan , liefs marion

Clarien zei

Is wederzijds hoor Marion! ;-)

Henriette zei

In Nederland is ook een appel schiller op handkracht te koop o.a bij Brouwmarkt , echt ideaal .We gebruiken hem al jaren.