Droog, en drogen.

on dinsdag 7 juli 2015




Het is kurkdroog in Bussum. Het gras op de hei is geel, en de bermen ook. Soms lijkt het te gaan regenen .... maar nee hoor. Na drie druppels is het weer gebeurd. Net genoeg voor de plantjes om de keel te smeren. Zodat ze eraan herinnerd worden hoe dorstig ze zijn....

Tja wat doe je eraan? Niks. Beetje sproeien, beetje gieten, maar het blijft een dorre boel.

De gemeente was aan het maaien, ja het is alweer juli, maaimaand. De bermen lagen vol met droog geel gras en hooi, en ik heb natuurlijk even wat meegenomen voor op de compost. Dus zo begon mijn werkdag vandaag, met de bak vol hooi.





Ook de capucijners zijn gortdroog. De planten zijn geel, en daardoor kan je de blauwe peultjes heel goed zien zitten. Dat is handig plukken. We eten ze niet vers, maar ik ga ze drogen. Nou ja ze zijn eigenlijk al gedroogd dus.





En of het nou door de droogte komt of door de warmte, of dat het aan mijzelf ligt, maar ik kan haast niks meer opkweken. Wat is het vroege voorjaar zo makkelijk ging ... kool en sla en bietjes voorzaaien, en het werden mooie frisse plantjes .... dat lukt nu niet meer. Haast niks komt er op van mijn zaaisels.

Dus moet ik plantgoed kopen.





Ja ... alweer bieten. Zo snel geven we het niet op. Voor de derde keer een poging wagen. Weer gaan er plantjes op een rijtje de grond in. Wel eerst even nat maken de grond. En al die doorgeschoten bieten gaan naar de konijnen.

Ook heb ik meteen maar kooltjes meegenomen. Spruitkool en boerenkool. Ik had ze ook gezaaid maar ben ze eerlijk gezegd kwijtgeraakt.

Even een kuiltje maken, beetje water erin ... plantje erin.





De eerste aardappels zijn al klaar maar ik oogst ze niet. Want wat moet ik dan weer met een paar kisten vol. Waar moet je dat dan weer laten? Ik laat ze gewoon in de grond zitten dit jaar, en oogst alleen maar wat we zelf opeten. Of als ze in de pakketten gaan.

En dan kunnen die piepers lekker blijven zitten waar ze zitten tot aan de vorst.

Nou ja ... vorst ... wie denkt daar nu al aan?

Ik wou ook maar es even mijn tuinvrienden laten zien. Mijn vaste team medewerkers, waar ik elke dag mee werk, waar ik mee koffiedrink, waar ik de dag mee doorneem. Kijk dit zijn ze. Wat een stoere boys he?


Moeskers Moestuin Crew.





Ze zeggen alleen nooit zo veel terug.

En daar gaan we weer, naar huis, met de wagen weer vol.





Ja en dan moet dat thuis allemaal drogen. Want drogen ... dat is eigenlijk de meest duurzame manier van je oogst bewaren. Gewoon, in de zon of de wind. Droge knoflook, droge bonen, ja en we hadden ook al dat gedroogde aardbei spul.

Ook appels kan je drogen, en uien natuurlijk, en bessen en frambozen.

Daar ligt de knoflook en de capucijners en nog wat laatste sugar snaps. Van deze gedroogde oogst kun je maandenlang eten natuurlijk, maar het is ook meteen zaaigoed voor het volgende jaar.




En wat denk je? Het regent wekenlang NIET, we smachten naar een drupje, affijn, ga ik alles buiten leggen om te drogen .... begint het een beetje te regenen!

Ja dan moet het maar op zolder. De meiden zijn er toch niet.







Handig hoor, die lege kamers. Ik hoop dat er geen spinnetjes enzo in zitten. Anders krijgen we daar weer gedoe over.

Ja en wat we aten vanavond .. .dat is ook een vorm van drogen natuurlijk. Het is echt gemaks-eten, als je zo je groente roostert in de oven. Niet alleen de aardappelen gingen er in, maar ook wat bieten en wat meirapen, alles in blokjes gesneden, en even goed door de olie halen.

De oven die droogt dat, en maakt het lekker knapperig. Dan hoeft er alleen wat zout en kruiden over.





Doordat je het roostert, en niet kookt, blijven alle mineralen er in. Dus het is een gezond prakkie!!





Kijk .... op de vork .... een stukje geroosterde meiraap. Krijg je toch trek van? :D


0 reacties: