De tuin neemt geen vakantie.

on maandag 13 juli 2015





 .... nee, een tuin neemt géén vakantie in de zomer ........ en een tuinder ook niet dus! Nou, maar ik wel hoor! We gaan af en toe lange weekenden weg, en straks nog es een weekje, en in het voorjaar had ik al mijn tripje naar de States!

Maar mijn tuin ........ die dendert maar door. Vakantie? No ma-am. Nou ja ... in januari misschien.

Dus is er vandaag gewoon gewied, en zijn de paden geschoffeld. Dat is nou niet zozeer omdat alles er  per se heel mooi uit moet zien, maar dat is vanwege de slakken. Als die zo'n kaal pad zien, helemaal droog, zonder groen, hebben ze helemáál geen zin om dat over te steken .. ontmoedigingsbeleid  :D





En ook lag er weer een stapel snoei afval van de sportschool. Dat heb ik naar achteren gesleept want ik wil nog steeds van de kuil die daar zit een soort van glooiende helling maken.

Door steeds alle compost daar uit te spreiden, krijg je een helling met heel veel ruimte voor allerlei kleine zoogdiertjes en insecten. Het is een dikke laag van takken, bladeren en gras. Misschien dat daar ooit, als de hele kuil gevuld is, nog wat groentebedden kunnen komen.

Maar voorlopig blijft het wildernis voor de dieren.





Delen van dat afval gaan in een nieuwe composthoop. Ook die koeiemest van de hei gaat er op, en groenafval en lagen stro. Het leukste is altijd het plattrappen. De berg is met al dat droge spul wel een meter hoog, maar als ik er een tijdje over heen en weer loop is het gehalveerd!





TomTom helpt ook een handje. Gaat het nog sneller!

De hoop wordt afgesloten met een laag mest. En ook gaat er weer gier overheen. Er zitten nog steeds veel maden in de gier. In no time zijn er 5 Tomtoms op de compost gedoken om al die maden op te pikken! Erg fijn al die bosvogeltjes hier!




Iets waar je nu ook mee kunt beginnen is het verzamelen van zaadjes voor volgend jaar. Bij mij was de rabarber doorgeschoten, die had een lange bloemstengel gemaakt. Dus ik heb nu rabarberzaad. Nog nooit gehad. Ik vermeerder hem altijd door de wortelkluit in stukken te hakken. Maar het is ook leuk om rabarber es een keer te zaaien!

Als je ook een paar zaden wil stuur me een email! Veel zijn er niet dus wees er snel bij.







Ze hangen in de kas te drogen. Nou niet vergeten die rabarberzaden.

En ook in de uitgebloeide bloemen van de bieslook zitten zaadjes. Ik dacht eerst dat het mieren waren, al die zwarte dingetjes in de bloemen. Maar het zit vol met zaadjes. Bewaren dus.





Die bloem hierboven is van de doorgeschoten roodlof. Een schitterende plant is dat, met z'n hel blauwe bloemen. Het is familie van de Cichorei, en hij bloeit net zo mooi. Als ik er een uitgebloeide bloem uittrek zie je heel goed dat de zaadjes er in beginsel al wél in zitten, maar nog niet rijp zijn.





De zaden van koriander.... die moet je echt goed bewaren. Want dat is niet alleen prima zaaigoed, maar het is ook zo'n lekker kruid. Als je het even zeeft kun je het de hele winter bewaren, en al dan niet fijngemalen door al je stoofpotten en door je brood en koek en zelfs door verse kaas doen.

Ook als je weckt of in zuur inmaakt, zijn die zaadjes een goeie aanvulling.





De venkel die we in de tuin als sierplant hebben staan is nog maar nét aan het bloeien. maar als hij uitgebloeid is geldt voor die zaden hetzelfde als voor koriander.

De tomaten, hoe is het daar mee? Nou, in de kassen in het westland zijn ze allang rijp zo te zien. De tomaten liggen deze week alweer in de aanbieding, en vorige week waren het de komkommers. Ja het is echt vruchtgewassen seizoen. Bij mij ook.


 





Nou ja ... de tomaten beginnen nét bij mij. En de komkommers en courgettes zijn al een tijdje bezig. En met een beetje geluk hebben we vanaf nu tot ver in het najaar verse aanvoer van tomaat, komkommer en courgette. Want als die planten eenmaal aan de gang gaan, en je verzorgt ze goed, af en toe iets compost erbij, en de komkommer goed water geven ... dan heb je daar maanden plezier van.

De merel is al aan zijn avondlied begonnen. Op het dak van de buren, het hoogste plekje van de straat.




Ook deze tuindag is alweer voorbij!


2 reacties:

femke zei

Heel Clarien,

Lief dat tomtom wilt helpen. Hier groeit alles ook gewoon door. Vanwege die paar warme dagen staan er opeens een boel bloemen in bloei. De zonnehoed heeft dit jaar opeens 5x zoveel bloemen als vorig jaar. De courgettes hier groeien ook opeens als een sneltrein en nog beter dan vorig jaar. Er bloeit ook al een zonnebloem. Heb ook al flinke peulen aan de eetbare lupine. Waneer kun je deze trouwens oogsten en wat moet je verder nog mee doen? Gewoon drogen of kan je die ook vers klaarmaken?

Groetjes Femke

Clarien zei

Ik zal binnenkort iets over de Lupine boon posten Femke. Laat ze er nog maar even aan zitten.