Time flies.

on maandag 29 juni 2015



Ons tweede kind, en oudste dochter, ... lieve Anke ..... is vandaag alweer 21!! Wat vliegt de tijd. Alweer drie jaar is ze het het huis uit, al bijna door een pittige studie heen, gaat ze nu een stage doen bij een bank ... en had daarom gevraagd om ´werkkleding´.

Ja en daar moet je een grapje mee maken natuurlijk. Want wat draag je tegenwoordig op kantoor? Ik kocht destijds van mijn eerste salaris mantelpakjes en mooie bloesjes. En pumps. Maar nu? Ik ben er een beetje uit. Volgens mij mag alles.

Omdat de naaimachine toch onder handbereik staat (want die schorten ... dat schiet niet heel erg op deze weken... maar dat komt echt goed hoor!) maar even een gek 'pakje' naaien, van een geruit lapje. Het geld, voor een 'echt' pak, wordt verstopt in het jasje. Kijk nou het lijkt wel een disco pak.





We vierden de verjaardag gisteren, in Groningen, met de hele familie, en later ook nog jaarclub en dispuuts vriendinnen. Goh wat verandert alles toch snel deze jaren .... Thuis wordt het steeds stiller, de kinderen studeren allemaal 'ver weg' dus zijn vanaf hun 18e op kamers. Maar eigenlijk wordt ons gezin ook weer groter, er komt aanhang bij!





En maandag ....... is het weer gewoon een drukke werkdag. Ik heb de dag indeling omgedraaid. Want met de hitte moet je een beetje voorzichtig zijn met op de tuin werken. Vorige week ging dat bij mij mis. Nadat ik donderdag drie uur op het aardbeibed had zitten plukken, lag ik vrijdag met migraine in bed.

Dus wat ik nu ga doen is ... 's ochtends vroeg naar de tuin. Voor de meest intensieve klussen. Dan is het nog vrij koel. Dan rond het middaguur naar huis, de klussen thuis, en pas in de namiddag weer naar de tuin. Dat werkt beter.

Het grappige is ... toen ik vanochtend vroeg op het aardbeienbed ging kijken, hing het daar weer vol met mooie frisse aardbeitjes. En ik dacht nog wel dat het afgelopen was. Misschien kwam het door de grote pluk vorige week, of door het warme weer. Of was ik vorige week gewoon chagrijnig, en die aardbei pluk een beetje zat. Kan ook. In elk geval was er weer veel te oogsten. Maar wel met een grote zonnehoed op dit keer, en regelmatig drinken.




Ja en ik zat ook nog met die bieten. Weet je nog ........ het bietenverdriet? Maar nu hoor ik van andere tuinders dat het niet alleen aan mijn zaadjes heeft gelegen. De bietjes doen het op meer plaatsen slecht. Oef .. gelukkig! Opnieuw beginnen dus. Ik heb ze opnieuw gezaaid, maar dat is nog heel klein. Dus heb ik ook maar wat plantgoed gekocht. Zeventig bietenplantjes.

Eerst moet daar plek voor komen. En daarom gaat er één deel van de knoflook uit. dat is eigenlijk nog wel vroeg. knoflook oogst je pas als er minstens 5 bladeren vergeeld zijn, en er zo'n mooie bloemspriet uit groeit. Maar daar kan ik niet op wachten. Dit bed moet vandaag leeg.






Daar liggen de knoflook bollen. Ze moeten eerst drogen. Dat kan het beste hangend, maar daar is vandaag geen tijd voor. En met die hitte kan het zo ook wel dacht ik. Af en toe es husselen.

Daarna heb ik het bed gesproeid, compost er door gewerkt, en wéér gesproeid. Maar dat is zo stom dat dat water dan niet de grond in wil. Het loopt er gewoon vanaf. Nog maar een keer sproeien. En dan gaan de jonge plantjes erin.






Links komen dan nog twee rijen van die gezaaide bieten.

Over het algemeen ben ik de meeste tijd kwijt aan de bedden van de bladgewassen. Want dat gaat steeds door. Aldoor als er geoogst is voor de pakketten moet er ook weer worden aangevuld. Nu is er weer een vak bijna leeg. De laatste slakroppen gaan eruit, ja, wij eten heel wat sla op deze weken, en dan weer compost, en ruimte voor nieuwe planten.






En omdat we zoveel sla eten, gaat de sla dressing er ook met liters doorheen. Het is erg simpel te maken, zo'n fles dressing, en zo makkelijk, als je moe van de tuin of van je werk komt. Even sla wassen, en hup een scheut erover, en klaar.

Vandaag ging er raapolie door, een halve liter, en zo'n 300 cc knoflook-appel azijn, en een rest bramensiroop en wat ketjap. We kunnen weer vooruit.





Alles schiet uit de knop met dit warme weer. De mais ... je ziet hem bijna groeien! En overal komen bloemen uit. Wat een kleuren! Meestal denk ik er niet aan, maar vandaag wel. Vandaag gaan er een paar mee naar binnen!







Eindelijk zomer!! En het blijft voorlopig zomer. Heerlijk! Het weer krijgt morgen een tien van Buienradar!



1 reacties:

Henriette zei

Nog gefeliciteerd met jullie dochter.