Hommel horror, en smokkelen met plantgoed.

on donderdag 4 juni 2015



Van de week werd Liesbeth gebeld, door mensen die een bijennest in de tuin hadden. In een vogelhuisje zat dat nest. Nou, Liesbeth er heen maar het bleken hommels te zijn.

Die mensen vonden dat niet zo fijn, zo'n nest in hun tuin, en vroegen of Liesbeth daar een plekje voor wist. Dus appte ze mij. Mag dat hommelnest op Moeskers Moestuin?

Tuurlijk!!

En daar kwam ze gisteravond aan, met zoon Michiel, die de hommels droeg. Er zat een sponsje voor de opening, maar ik vond het toch heel stoer van hem.





Hij moest zo hoog mogelijk in een boom. Want zo zat hij ook op de oorspronkelijke plek, en daar moet het nu zoveel mogelijk op lijken.

Liesbeth hangt hem op, aan de spijker, en hup, dat sponsje eruit. En daar kwamen de hommels, meteen eruit vliegen. Gepikeerd natuurlijk!! Waar is onze tuin? Onze bloemen? Wat was dat voor gedoe en geschud met ons nest!!





Wat nou wel bizar was ..... iets verderop hangt een van onze vogelhuisjes .... die we een tijd geleden gemaakt hebben. Daar zit een mezen gezinnetje in ... En toen die hommels zo rondvlogen, kwam onmiddellijk vader mees aanvliegen, en HAP ... daar ging hommel nummer één. Toen kwam moeder mees ... HAP ... nummer twee. Toen durfden we niet meer te kijken. Echte hommel-horror was het!!

Michiel zat er niet zo mee. Die dacht zeker ... nou we hebben gedaan wat we konden en nu moeten ze zichzelf maar redden. Hij ging lekker handstanden.




Goed. Vandaag dus. Die prachtige prachtige mooie dag. Wat was de lucht helder. Het leek wel alsof er continu een camera flits aanstond, zo mooi en scherp waren alle contouren.

Ik ging een plek zoeken voor een paar vergeten tomatenplanten. Zo'n randje om de bak heen, daar moeten ze wel kunnen. Dus even de kluiten wegscheppen, aan de kant leggen, dan wat mest en gier op die strook, en dan de kluiten uitschudden en het zand weer terugscheppen.

Zo simpel is het om een nieuw vruchtbaar strookje te maken. Misschien heb je ergens nog zo'n ongebruikt strookje? Het moet wel een paar uren zon krijgen per dag.









Nog wat extra compost erop, goed water geven, en dan de planten erin.

Deze plek ligt precies onder het nieuwe hommelnest. En ze kwamen ook steeds even kijken. Van Liesbeth weet ik dat hommels hun honing veel dichterbij halen dan bijen. Dus .... het zou wel handig zijn als hier achter dat bankje wat meer bloemen komen. Dus nu ik toch bezig ben met dat strookje voor de tomaten, heb ik meteen die hele hoek omgespit.

Daar komen dan kruiden en bloemen. Hommels blij, want ze kunnen snacken naast de deur, en mezen ook blij, want die kunnen óók snacken naast de deur! :D

En ik blij met een nieuw bloemenperkje!





Iets anders. Mijn planning met de pakketten loopt spaak. Door het koude voorjaar loop ik achter. Over twee of drie weken valt er een gat bij de bladgewassen. Daarom ga ik vandaag plantgoed bijkopen. Dat was helemaal niet de bedoeling, ik wilde alles zelf zaaien, maar het is niet anders. Ik moet gaan smokkelen met de bladgewassen!

Er moeten plantjes bij gekocht worden. Tachtig haal ik er, andijvie en kropsla, koolrabi en chinese kool en paksoy.





Dat is vandaag allemaal de grond in gegaan. Maar het licht op de tuin was véél te scherp voor foto's. Dus dat komt nog wel.

Ach ja, en verder van die klusjes ... wat courgette en pompoen bijzaaien. Want die worden nog steeds opgegeten. Gewoon blijven doorgaan met voorzaaien en uitzetten in de tuin. Kijken wie het het langste volhoudt. :D





Een andere preventie tegen slakken is, elke ochtend even je potten inspecteren aan de onderkant. Want daar houden ze zich overdag schuil, om s nachts te gaan vreten. Dus als je die steeds weghaalt scheelt al een heleboel.

Dat slakkenslijm ... wat een taai spul is dat zeg!! Ik kreeg het haast niet van m'n vingers af! En het schijnt dat ze daar cosmetica van maken? Of creme ofzoiets? Brrrrrrr

Andere slakkenpreventie is snoeien van de randen. De slakken steken niet graag een open terrein over. Dus haal af en toe het ergste weg. Zoals hier achter de vijver langs het pad. Oja en die houten tegels ... ideaal. Als het onkruid daar doorheen groeit til je ze gewoon op en leg ze weer terug....






.......... en je hebt meteen weer een piekfijn paadje! En dat was het dan vandaag.

Aardbeien? Nog niet gezien hoor! 



(deze tellen niet, dat heeft nog steeds te maken met het recht van de tuinder :D:D)



0 reacties: