Van schroefjes en schorten en nog meer

on dinsdag 19 mei 2015





Eerst even rondkijken op de tuin ... er is zoveel te zien. De witte en paarse bloemen van de smeerwortel. Die groeit hier overal. De hommels zijn er dol op, kruipen in en uit.

En bij de bijenkasten zie ik iets triest ... twee dode bijen liggen innig verstrengeld buiten. De één lijkt een dar, want hij is groter, en ik zie geen angel ... het lijken wel Romeo en Julia!

Maar kan ook heel goed zijn dat ze gevochten hebben!






De blauwe bessen staan te bloeien. Mooi zijn die witte belletjes. En iets anders waar ik heel blij mee ben .. de bijen zitten nu ineens massaal op de aardbei bloemen. Dus die bevruchting dat gaat wel goed komen!


Maar goed, werk aan de winkel. De laatste twee aardappelbedden moeten op de schop. Aanaarden.





Daar ben je wel even mee bezig. Na zo'n klus is het tijd om even wat anders doen. En nou had ik vanochtend gezien dat de pompoen gele randjes krijgt. Die staat al zó lang te wachten in een te klein potje, dat hij nu gebrek lijdt. Dus maar snel die nieuwe bak vullen.





Misschien wil je ook zo'n bak maken? Het maakt niet uit als de bodem daar onder slecht is (zoals bij mij ook het geval), maak de bak zo'n dertig centimeter hoog en dan redden de planten zich wel. Je strooit eerst een laagje mest(korrels) op de grond, en dan verder opvullen met organisch materiaal. Ik deed er eerst karton onderin, en daar boven op compost, aangevuld met oude kranten.








De pompoen herademt! Ruimte!! Eten!!

En ik ga maar even binnen zitten. Fotootjes maken van de regen.




Heb je ook van die potten staan van vorig jaar met van die oude planten en aarde er nog in? Die kun je recyclen. Heel simpel, de inhoud op een hoop gooien, en de levende delen eruit halen. Die gaan op je compost. De rest maak je fijn en je mengt het met nieuwe verse compost, of met mest.

Realiseer je dat de grond uit die oude bakken voor een groot deel uit oude plantenwortels bestaan, en dat is gewoon organisch materiaal. Kun je prima hergebruiken. Gewoon een beetje oppeppen met mest dus. Niks weggooien.






Als ik de potten weer vul met de gerecyclede aarde gaat er onderin de potten eerst een oude krant. En kijk es op die krant!!





Is dat nou toeval of niet! Het lijkt wel alsof iedereen tegenwoordig wilde planten en bloemen aan het eten is!! Of lijkt dat maar zo ... omdat je er nu op let? Net zoals je overal dikke buiken ziet als je zelf zwanger bent?

Wel leuk hoor dat de natuur als voedselbank wordt ontdekt. Ik hoop wel dat in het artikel wordt genoemd dat je genoeg laat staan voor de bijen. 

De potten zitten weer vol. Wat zullen we daar nou weer es es in zaaien? Bloemen maar denk ik. Voor de sla! :D





Bij ons thuis staat die tomatenkas. De tomaten groeien snel, en willen omhoog klimmen. Maar daar zit geen stang of houvast, om de draden aan vast te maken. Dat wordt dus knutselen. Zelf heb ik niet zo'n verstand van boutjes en moeren enzo, maar ik heb nog zo'n doos staan, van de kringloop, met een prachtige voorraad schroeven, echt alle soorten, en daar zit vast wel iets wat in die richel past.

.



 


Dat is het mooie, van zo'n doos, of eigenlijk van zo'n man die ooit de eigenaar was van die doos. Die heeft netjes voor zijn spullen gezorgd, en daar heb ik nu geluk mee. Zomaar passende schroeven om de draden aan te bevestigen. En ja die draden ..... dat zat weer bij de aankopen van gisteren. Dat rode katoen! Van die mevrouw!

Geweldig ...  de kringloop. Staat ook heel vrolijk, die rode draadjes!






Schorten.

Er is ook nog iets héél anders. Iets met een goed doel ... en schorten maken. Maar hier zit iemand die heel graag nog even met mij naar AH wil, en het blog duurt zó lang, en de winkel is straks dicht!!

Maar ik kom daar snel op terug.  






1 reacties:

Marthy zei

Ook hier zijn gisteren de aardappels aangeaard. Ik lees je blog met veel plezier, steek er veel van op.