Op meerdere paarden wedden.

on vrijdag 3 april 2015




Op een van de bureau´s boven ligt een kleurboek. Zo´n kleurboek voor volwassenen. Voor tussen je huiswerk door. Of als je gestressed bent, schijnt dit ook te helpen. Het ziet er aantrekkelijk uit met mooie potloden ....

Nou heb ik ook wel zin in kleuren maar ja .... april he ..... eerst maar wat zaaien. Bij de kas staat nu zo'n hoog bankje. Want ik kreeg pijn in m'n nek en hoofd van dat werken aan een lage tafel. Herkenbaar? Zo´n hoger bankje is veel handiger, je kunt ook gewoon iets maken met een paar planken. Het gaat erom dat je rechtop kunt staan bij al dat priegelwerk.





Hier is de ketchup in wording. Kleine tomatenplantjes, van allerlei soorten. Deze moeten in grotere potjes. Als je net begint met een moestuintje, neem dan ook een paar van die kleinere tomatensoorten. Kerstomaatjes, romaatjes, dat soort. Want een rijpe grote tomaat opkweken, zonder kas, is nog niet zo  makkelijk. Die kleintjes lukken vaak beter. Zijn sneller rijp, hebben minder zonuren nodig.

Er komt ook weer een bak bieten. En met dat foto's maken van die zaadjes ben ik een half uur bezig geweest. Die kleine bieten-bolstertjes, waar meerdere zaadjes in zitten, die zijn zo leuk als je die van dichtbij bekijkt...







Haarspeldje erbij, om de maat aan te geven. ..... haha ja zo ben je wel een tijdje zoet! Had ik net zo goed kunnen gaan kleuren! Maar ik wou het even laten zien, die vormpjes, en hoe mooi secuur die zaadjes verpakt zijn. Dikke bolsters zijn het! Net walnoten. En nu zie je ook meteen waarom er altijd een bosje bietjes tegelijk opkomt, in plaats van maar ééntje.

Behalve mijn eigen zaadjes gebruik ik ook wat uit een gekregen pakje van Mevrouw Onkruid. Want je moet niet al je kaarten zetten op één paard, of hoe heet dat. Wat ik bedoel, gebruik zaad van meerdere planten. Omdat als je alleen van één plant het zaad gebruikt, en die plant had net een 'weeffoutje' zeg maar, dan heeft je hele oogst, al je bieten, óók allemaal dat ene weeffoutje.

Dus op meerdere paarden wedden!




Ja en verder heb ik niks te vertellen vandaag. Nou ja qua tuinavonturen.

Want over planten kan ik eindeloos doorbabbelen. Kijk bijvoorbeeld de aardappels van het avondeten vanavond. Voorjaar in de kop!!




Deze hebben we maar niet meer gegeten. Als ze zo zijn gaan spruiten zitten alle belangrijke mineralen in die spruiten en is de aardappel een verarmde meelbal geworden. Nou ja of je moet die spruiten ook opeten. Maar die zijn misschien wel giftig. Weet iemand dat toevallig?

En ... de colaplant. Die werd vroeger gebruikt als medicijn. Tot iemand er spuitwater bij deed en de coca-cola was geboren. Maar ik gebruik hem nog steeds als pijnstiller. Cola met citroen en wat gember. Nou ja, het werkt alleen bij lichte hoofdpijn. Een stevige migraine krijg je er niet mee weg. Maar voor vandaag was dit genoeg. Drie glazen.




Bijzonder toch die planten!



0 reacties: