Jack en Jill en de voortplantingsdrift.

on zaterdag 11 april 2015





Planten hebben maar één doel. Voortplanten. Haha het zit zelfs al in de naam!

Dáárvoor en nergens anders voor zijn ze op aarde, kleintjes maken, zoveel mogelijk. Van één eikeboom komen miljoenen eikels af. En al die eikels willen een nieuwe boom worden. Er zit zelfs af en toe een versteende vrucht tussen, zodat als er een keer een bosbrand woedt, een aantal eikels dat overleven en weer tot boom kunnen uitgroeien. Dat heb ik tenminste ooit es gehoord..

Schitterend toch? Die driftige planten!

Neem nou mijn tuinbonen. In het najaar stopte ik een hele bende zaden in de grond. Eerst werden dat mooie fiere plantjes maar helaas gingen ze dood, want het was te koud. Op tien plantjes na, die nog een beetje leefden. Die heb ik toen een oppeppertje gegeven, en herplant. In de hoop dat ze toch nog zaadjes zouden geven. Nou helaas, ook dat rijtje zombie plantjes is nu dood .... op twéé na ....




..... en wat nu zo mooi is, als een plant zoveel stress gehad heeft als deze twee, dan doet hij één ding. In het zaad schieten. Voor nageslacht zorgen. Snel snel!! Het is véél te vroeg, want ze zijn nog maar zo´n vijftien centimeter hoog. Maar, ze bloeien al!! En met een beetje geluk krijgen ze dus ook zaden! En daar was het mij om te doen, om een paar zaadjes van deze survivors. Met die zaden kan ik weer verder.

Ik heb ze Jack en Jill genoemd, deze twee kanjers!

Hopelijk komen daar dan een soort van superJacks en superJills uit, die tegen koude winters kunnen. We zullen zien! Aan de voortplantingsdrift van J&J zal het niet liggen in elk geval!

Dat noem je natuurlijke selectie. Doorgaan met de sterkste soorten.

Je kunt ook doorgaan met de lekkerste soorten, zoals hieronder met een paar smakelijke tomaatjes en wat bijzondere pepersoorten ....





.... en op allerlei andere manieren kun je doorgaan met een selectie van je planten. Met de snelste groeiers, of met degene met de grootste biet, of met de zaadjes van de zoetste wortel. Allemaal simpele manieren om te bepalen hoe jij je oogst wil. Ga er maar es mee experimenteren.

Het lukt niet altijd want planten kruisen soms ook met elkaar. Dan krijg je allerlei tussensoorten. Zo had ik vorig jaar een oranje-groen gestreepte courgette. Die was gekruist met een pompoen.

Maar het is leuk om te doen. Het maakt je ook weer onafhankelijk van anderen. Van bijvoorbeeld zadenleveranciers. En je krijgt uiteindelijk planten die precies bij jou smaak, bij jouw tuin en jouw klimaat en jouw bodem passen. Die zich hebben aangepast.





Ja ik heb al de eerste tomatenplantjes in de kas geplant. Het is nog wel wat vroeg. Maar wie weet wordt het een mooi voorjaar. Het zijn kerstomaatjes, die zijn wat sneller dan gewone.

Tja en verder ... de laatste regendruppels vandaag .... het schijnt een mooie warme week te worden! Nou nog snel even meneer en mevrouw Citroen buiten gezet want die waren nogal stoffig. Ze hebben alweer kleine vruchtjes, terwijl de vorige oogst er nog maar net af is. Ik wist niet dat die citroenen zulke voortplanters waren. Die meneer en mevrouw toch ....  ;-)





Na de douche gaan ze wel weer naar binnen want het is nog te koud voor ze. Gezellig weer samen op de vensterbank,

Fijn weekend! Tot maandag weer.




2 reacties:

Marie zei

Hoi, heb je de citroenplanten zelf gezaaid! Of gekocht? Ik heb een aantal mandarijnen plantjes die het goed doen en die ik zelf gezaaid heb. Ook een avocado plant . Ik ben gek op zelf gezaaide "huiskamer" planten. Jammergenoeg bloeien ze niet.....

Marie zei

Hoi, heb je de citroenplanten zelf gezaaid! Of gekocht? Ik heb een aantal mandarijnen plantjes die het goed doen en die ik zelf gezaaid heb. Ook een avocado plant . Ik ben gek op zelf gezaaide "huiskamer" planten. Jammergenoeg bloeien ze niet.....