Groene zus.

on maandag 20 april 2015




Niet helemaal slim gepland, ruim een week op vakantie gaan eind april ... Maar ja dat kon niet anders. En nu moet ik in de drukste periode van het tuin-jaar zowat al mijn groene baby´s achter laten. Gelukkig zullen de overige gezinsleden en Nicolette er goed voor zorgen.

Om het hun niet al te lastig te maken ga ik eerst maar es AL die plantjes in die mini bakjes verhuizen naar grotere potten. Hoe groter de pot, hoe minder snel het uitdroogt. Hoe minder vaak je hoeft te gieten dus.





Ze komen langs de randen in de kas te staan. Het is nu al echt zoeken naar plekjes. Ook de komkommers komen mooi voor het raam. Nu kunnen ze nog tussen andere planten in, straks als het van die grote lellen worden zien we wel weer verder! :D





Ja en nu is er weer ruimte over zelfs! Mooi, dan kan er een tray met pompoenen en courgettes voorgezaaid worden. Oeps maar ik geloof wel dat met al die nieuwe zaaisels ik de achterblijvers eerder MEER werk heb bezorgd dan MINDER ... (sorrrrry)  .. want ja dat moet ook weer allemaal water he? ;-)




Wat ook helpt, is zoveel mogelijk van je plantgoed in de grond te zetten. Zoals honderd bietenplantjes die staan te wachten. Die zet ik maar in de grond, dan hoeft er niemand meer naar om te kijken. Vóór het uitplanten dun ik ze eerst uit. Je ziet dat bij bietjes altijd een trosje plantjes uit zo'n zaadkluwen groeit. Ik haal altijd alles weg behalve de sterkste.

Dat hoeft niet per se. Als je heel vruchtbare grond hebt zullen uit al die plantjes wel bieten groeien, en heb je een bosje middelgrote bieten tegen elkaar aan staan. Maar op mijn schrale zandbodem gaat dat niet. Dan krijg ik een bosje hele sneue kleine bietjes. Dus ... hard zijn, en de hele boel uittrekken op ééntje na.

Hieronder zie je ze vóór en ná het uitdunnen.







En dan dus de grond in! Geflankeerd door uien en sjalotten. Nou wat een gezellig bed is dat weer geworden! Ik verheug me alweer op al die weckpotten met biet-en-ui!

Nu hadden wij ook nog een verjaardag ... van zoonlief, die dat nog steeds bij ons viert al is hij al ruim drie jaar op kamers. Maar ja daar op zijn kamer is niet genoeg plek. En Rotterdam is ook wel heel ver reizen voor oma uit Groningen.




Dus we vierden dat in Bussum, lekker in de tuin in de warme zon. Zus Marjan was er ook, en door haar heb ik nu een leuke groene tip.

Stel .... je zit in de voorjaarszon en je voelt dat je neus aan het verbranden is en je hebt even geen zonnebrandcreme bij de hand. Wat doe je dan? Nou je plukt een blad en schuift dat onder je (zonne)bril. Zeer duurzame en effectieve oplossing! Je neus blijft prachtig mooi beschermd en het ziet er nog heel charmant uit ook!!





Marjan schoof Paul ook een blad onder de bril want zijn neus was ook aan het verbranden. Hahaha wat een groene zus heb ik!!



1 reacties:

Frank Mélotte zei

Een prettige vakantie toegewenst!