Bloementeelt en aardige tuinmannen.

on donderdag 16 april 2015



Van bloementeelt weet ik niet heel veel. Wat bij mij vaak gebeurt is ... een explosie van bloemen in juni en juli en daarna ... bom .... alles uitgebloeid. Dorre boel de rest van de nazomer en het najaar.

Dit jaar gaan we het anders doen. Net als bij de groenteteelt ga ik steeds kleine beetjes tegelijk zaaien, en steeds een deel daarvan uitplanten. Misschien dat de bloei dan langer duurt. Natuurlijk is er bij bloemen verschil in bloeitijd, de ene bloeit in juni en de ander in augustus. Maar op deze manier kun je de bloei vast ook wel uitspreiden. Bij groente werkt dat ook, dus wie weet!

De energie komt hier langzaam weer wat terug, dus een autoritje naar Naarden, naar Spilt de bloemenkweker moet wel lukken vandaag  Van zo´n kweker kun je veel leren. Gewoon rondkijken hoe zij alles doen, daar leer je veel van.






Héél veel kleur zie je hier ook nog niet. Alle jonge plantjes zijn nog groen en teer. De temperatuur is niet eens zo heel hoog, ik schat een graad of vijftien, en overal hangen waterslangen en druppelaars. ja dat water geven is het belangrijkste bij het opkweken. Daar weten wij ook alles van! Eén keer dat gieten vergeten en je kunt een hele tray met moeizaam opgekweekte plantjes op de compost mieteren!





Zelf heb ik niet veel zaad nodig. Veel gekregen en geruild, in mijn bloemenbak zitten zo'n 70 soorten, dat is wel genoeg. Alleen de Zinnia .... die is op. En een witte kantbloem lijkt me ook wel wat, om tussen al die bonte bloemen in te zetten.

Mocht je nog specifieke bloemenzaden willen, of iets willen ruilen, email me gerust. Ik heb veel zaden over. Dus, morgen weer wat bloemen zaaien.

Vandaag in verband met de griep, een lichte lunch! Maar dat is nog niet zo makkelijk als je uit de voorraad wil eten. Wintergroente is meestal niet zo licht. En voor de aardappelsalade die ik bedacht had zijn uien nodig, en die zijn bijna op ...






Aardappelsalade

Recept voor een lichte salade uit de wintervoorraad (alleen de selderij is gekocht): drie gekookte aardappels in blokjes, twee zoete rode uien in halve ringen, een restje fijngesneden selderij, een schepje (rode) zuurkool, een sausje van een eetlepel yoghurt, een eetlepel mayo, wat gedroogde dille en wat peper ...






... en voor de gezinsleden die zo'n wintersalade niet zien zitten maak je nog een snel slaatje van kasgroenten of uit een potje. Iedereen blij.





Als je in je buurt tuinlui ziet, die aan het snoeien en maaien zijn ... vraag dan om het groenafval, als compost voor je tuin! Negen van de tien dat ze het geen probleem vinden! En best wel een praatje willen maken over van alles en nog wat. Waar je veel van opsteekt want die senior tuinmannen zijn echte vaklui die je ontzettend veel kneepjes kunnen leren.








Dankjewel firma Spaans voor het groencompost!Wat die tuinman tips betreft ... dat komt nog. Ik moet nu eerst HARD op zoek naar mijn zakdoeken! :D


2 reacties:

Madelief Weideveld zei

Hoi Clarien.
Op zich zou ik nog graag pastinaak-zaad willen, maar hier in de standaard tuincentra kan ik dat niet krijgen. Kan het bestellen, maar één zakje...pfff....Ik zou nog zinnia-zaad voor jou hebben. Niet biologisch....dat dan niet.
Madelief.

Clarien zei

Bedankt voor alle beterschapswensen! Het heeft geholpen, denk dat ik morgen wel weer even op de tuin kan kijken! Madelief stuur je adres even per email ik heb nog wel wat pastinakenzaad, een stuk of miljoen